Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Harimau Malaya mengaum lagi

Posted:

Harimau Malaya mengaum lagi

Harimau Malaya mengaum lagi

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN, ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my


PENYERANG Malaysia, Safee Sali (tengah) membuat percubaan sambil diasak pemain Hong Kong pada perlawanan persahabatan di Stadium Shah Alam, malam tadi.


SHAH ALAM - Skuad Harimau Malaya terus mempamerkan rentak konsisten selepas menjuarai Piala Suzuki AFF apabila garang menumpaskan Hong Kong 2-0 dalam perlawanan persahabatan di Stadium Shah Alam, malam ini.

Satu gol dalam setiap separuh masa oleh kapten, Safiq Rahim pada minit ke-44 dan Mohd. Amirulhadi Zainal pada minit ke-91 sudah cukup memastikan 5,000 penonton yang hadir pulang dengan senyuman dalam perlawanan yang menyaksikan penguasaan penuh skuad negara.

Tiada banyak perubahan pemain dalam kesebelasan utama yang diturunkan oleh K. Rajagobal, kecuali Mohd.Aidil Zafuan kembali mendapat tempat yang meletakkan Mohd. Muslim Ahmad di bangku simpanan.

Selain itu, Mohamad Ashari Samsudin menjadi pilihan K. Rajagobal untuk diletakkan di posisi sayap kiri sementara K. Gurusamy mengisi posisi yang ditinggalkan oleh Amar Rohidan yang digugurkan kerana mengalami demam campak.

Harimau Malaya memberi amaran seawal minit ke-12 apabila rembatan padu penyerang sensasi, Safee Sali diselamatkan penjaga gol Hong Kong, Yapp Hung Fai sebelum singgah mengenai palang.

Selepas mengasak bertubi-tubi, gol pembakar semangat Malaysia akhirnya hadir pada minit ke-44.

Malaysia harus berterima kasih kepada kesilapan pertahanan Hong Kong, Deng Jinghuang yang terjatuh semasa cuba melakukan sepakan keluar di bahagian kiri pintu gol.

Safiq yang berada berhampiran Jinghuang pantas menyambar bola sebelum melarikan diri di hadapan pintu gol Hong Kong dan melepaskan rembatan leret yang menewaskan Hung Fai untuk gol pertama Malaysia.

Pada separuh masa kedua, Hong Kong yang tidak menghadirkan sebarang ancaman kepada kubu negara menampilkan perwatakan yang lebih agresif.

Hong Kong hampir mendapatkan gol penyamaan pada awal minit ke-47 menerusi rembatan padu Ye Jia, namun Khairul Fahmi tangkas menafikan hasrat lawan.

Harimau Malaya memperoleh kesempatan terbaik menjarakkan kedudukan pada minit ke-60 berpunca menerusi hantaran silang sebelah kiri Ashari tetapi tandukan Safee sekadar sipi di bahagian kanan pintu gol Hong Kong.

Percubaan Aidil menerusi percubaan leret menerusi sepakan percuma juga gagal membuahkan hasil walaupun Hung Fai sudah tertewas.

Malaysia terus kempunan apabila tiang pula menjadi penghalang kepada hasrat S. Kunanlan pada minit ke-70 walaupun sudah berjaya melepaskan rembatan di dalam kotak penalti tanpa sebarang tekanan dikenakan oleh pertahanan lawan.

Namun, kemasukan Amirulhadi yang menggantikan Ashari membuahkan hasil yang melakukans gerakan secara solo dan melepaskan rembatan dari arah tepi untuk kedudukan 2-0 pada minit ke-91.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rajagobal puas aksi pemain

Posted:

Rajagobal puas aksi pemain

Rajagobal puas aksi pemain

KUALA LUMPUR - Lebih sebulan selepas berjaya menjulang kejuaraan bersejarah Piala Suzuki AFF, jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal lega melihat anak-anak buahnya meneruskan momentum baik dengan menewaskan Hong Kong 2-0 semalam.

Kemenangan ke atas Indonesia itu memberi keyakinan kepada skuad Harimau Malaya, dan semalam mereka menunjukkan kematangan ketika berdepan Hong Kong.

Menurut Rajagobal, selepas kejayaan Piala Suzuki AFF semua peminat meletakkan harapan yang tinggi kepada skuad kebangsaan, dan nyata pemainnya tenang menghadapi tekanan untuk menghasilkan satu lagi keputusan menggembirakan.

"Pada masa ini, yang paling penting adalah kemenangan dan cara kemenangan. Saya gembira dengan kesungguhan yang ditunjukkan oleh semua pemain.

"Malah kita juga akui bukan mudah untuk mengekalkan momentum pasukan di tahap terbaik seperti perlawanan malam ini (semalam)," katanya kepada pemberita tamat perlawanan di Stadium Shah Alam, semalam.

Tambah Rajagobal lagi, semangat dan kesungguhan yang dipamerkan oleh pemain harus dipuji.

"Pada perlawanan ini seluruh bahagian dalam pasukan berfungsi dengan baik selain dapat memberi tekanan kepada pihak lawan pada separuh masa pertama.

"Seandainya kita dapat menyertai banyak lagi perlawanan antarabangsa sudah tentu prestasi pemain dapat terus berada di tahap terbaik," jelas Rajagobal.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan