Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Terlepas uji Arab Saudi

Posted: 26 Apr 2011 12:49 PM PDT

AKIBAT jadual Liga Super yang padat, jurulatih skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee terpaksa melepaskan peluang terbaik menguji kemampuan anak buahnya sempena kunjungan skuad Olimpik Arab Saudi ke Kuala Lumpur, hari ini.

Skuad Olimpik negara yang sebilangan besar pemainnya beraksi bersama skuad Harimau Muda A tidak dapat mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan itu yang memilih Malaysia sebagai lokasi latihan pusat bagi persediaan mengharungi pusingan kedua kelayakan Olimpik 2012 London, Jun ini.


Sepanjang lapan hari pasukan Arab Saudi berada di negara ini, Harimau Muda A terikat dengan perlawanan Liga Super menentang Perlis (30 April), dan Felda United (6 Mei).

Azman Eusoff yang membantu menguruskan kedatangan Arab Saudi ke Kuala Lumpur berkata, sebagai pengganti, pasukan dari negara Teluk itu terpaksa memanggil skuad Olimpik Korea Utara bagi mengadakan dua perlawanan persahabatan di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Kelana Jaya, pada Ahad dan 4 Mei ini.


"Pada mulanya Arab Saudi meminta mengadakan perlawanan persahabatan dengan skuad Olimpik negara tapi akibat jadual liga yang padat, jurulatih Ong Kim Swee tidak dapat memenuhinya.


"Arab Saudi kemudian sanggup membiayai perbelanjaan Korea Utara ke Kuala Lumpur sebagai pengganti skuad negara," kata Azman, bekas penolong jurulatih Harimau Muda A yang kini membimbing skuad Universiti Utara Malaysia.

Kuala Lumpur menjadi lokasi terbaik Arab Saudi untuk melakukan persiapan sebelum menentang Vietnam pada pusingan kelayakan Olimpik. Sewajarnya kesempatan itu digunakan sepenuhnya skuad Olimpik negara yang bakal berdepan lawan yang memiliki corak permainan yang sama, Lubnan di Beirut pada 19 Jun ini.


Kim Swee yang diminta mengulas mengenai perkara itu berkata, beliau terpaksa akur dengan situasi di mana Harimau Muda A yang menjadi teras skuad Olimpik negara terpaksa menumpukan kepada saingan liga.

"Harimau Muda A terikat dengan jadual Liga Super, kalau tidak ada komitmen, tidak menjadi masalah. Pada ketika ini, saya juga tidak dapat mengumpul pemain dari pasukan lain untuk bersama skuad Olimpik jika mahu mengadakan perlawanan dengan Arab Saudi.


"Apa yang saya boleh lakukan selepas ini adalah berusaha mengatur perlawanan lain untuk skuad Olimpik pada 7 Jun sebelum mengadakan latihan pusat di Qatar. Mungkin perlawanan itu akan membabitkan pasukan negara jiran seperti Singapura dan Thailand," katanya.


Skuad Olimpik negara mara ke pusingan kedua kelayakan Olimpik selepas menumpaskan Pakistan pada pusingan pertama menerusi agregat 2-0 dan memburu tiket ke temasya sukan terbesar itu selepas kali terakhir layak beraksi di Sukan Olimpik Moscow 1980.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Teka-teki Shahidan

Posted: 26 Apr 2011 12:45 PM PDT

DATUK Seri Shahidan Kassim masih berteka-teki sama ada mahu merebut jawatan Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM) dipertandingkan bagi penggal baru 2011-2013 pada 18 Jun ini yang dijalankan serentak sempena Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) majlis itu.

Presiden Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) dan Persatuan Renang Amatur Malaysia (Asum) itu menjelaskan masih terlalu awal untuk menyatakan pendiriannya dan membuat keputusan berhubung perkara itu.


"Borang pencalonanpun belum diedarkan. Pendirian saya akan diketahui apabila tiba masanya nanti," katanya kepada pemberita pada satu sidang media kelmarin.

Menurutnya, dunia yang kini terbuka memerlukan perubahan termasuk juga dalam bidang sukan namun jika tiada pertukaran dari segi kepimpinan mungkin sesetengah sikap yang perlu diubah.


Sekiranya berhasrat untuk bertanding kali ini, bekas Menteri Besar Perlis itu bakal berdepan Tan Sri Tunku Imran Tuanku Ja'afar yang sudah mengesahkan untuk mempertahankan jawatan disandangnya sejak 1999 selepas menewaskan penyandang pada ketika itu, Tan Sri Hamzah Abu Samah.


Shahidan sebelum ini sudah dua kali menarik diri untuk mencabar Tan Sri Tunku Imran di mana pada penggal 2009-2011, tindakan itu diambil sehari sebelum berlangsungnya AGM dengan alasan ingin menjaga perpaduan di kalangan ahli gabungan.

Semua 12 jawatan utama MOM seperti presiden, timbalan presiden, naib presiden dan setiausaha kehormat dipertandingkan bagi menggantikan mereka yang dipilih untuk penggal 2009-2011 yang berakhir Jun ini dengan kertas pencalonan akan dikeluarkan bulan depan.


Menurut perlembagaan MOM, 35 persatuan sukan kebangsaan yang menjadi anggota gabungan akan mencalonkan tiga wakil bagi mengundi pada pemilihan itu, menjadikan bilangan maksimum yang layak mengundi ialah 105 orang namun penyandang jawatan tidak mempunyai hak untuk mengundi.

Selain Tan Sri Tunku Imran, Setiausaha Kehormat MOM, Datuk Sieh Kok Chi juga menyatakan hasrat mempertahankan jawatan disandangnya sejak 1992 manakala Tan Sri Dr M Jegathesan memutuskan tidak mahu mempertahankan jawatan timbalan presiden.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan