Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Siapa kena tanggung RM500,000?

Posted:

Siapa kena tanggung RM500,000?

Siapa kena tanggung RM500,000?

Oleh: ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my

PUTRAJAYA - Pihak mana yang harus menanggung kos penangguhan kerja-kerja membaiki trek Stadium Nasional sebanyak RM500,000 untuk penganjuran beberapa perlawanan bola sepak, terus menjadi tanda tanya.

Ini ekoran kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (gambar) semalam yang berkata, perbincangan lanjut akan diadakan di antara pihak terlibat berhubung perkara tersebut.

Menurutnya, siapa yang akan menanggung kos penangguhan tersebut akan dibincangkan bersama pihak yang terlibat iaitu Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), kontraktor dan Perbadanan Stadium.

Tegasnya, beliau tetap berharap beberapa perlawanan penting seperti final Piala FA antara Kelantan dengan Terengganu, perlawanan skuad kebangsaan menentang tiga kelab Liga Perdana England dan beberapa perlawanan antarabangsa yang lain dilangsungkan di venue tersebut.

''Perbadanan stadium terpaksa menghentikan kerja-kerja memperbaiki trek yang giat dijalankan, jadi sudah tentu ia melibatkan kos. Siapa yang akan menanggung kos penangguhan tersebut perlu dirundingkan dengan FAM.

"Kalau boleh kita tidak mahu membebankan duit rakyat untuk menanggung kos tersebut, jika FAM dapat menanggung kos berkenaan, itu sudah cukup baik,'' katanya pada sidang akhbar sempena Hari Belia Negara di pejabat Kementerian Belia dan Sukan, semalam.

Kenyataan Shabery itu menyusul tidak sampai seminggu selepas Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad menjelaskan bahawa kos penangguhan membaiki trek di venue tersebut tidak ada kena mengena dengan badan induk bola sepak negara itu, sebaliknya ia adalah antara Perbadanan Stadium dengan kontraktor.

Tambah Ahmad Shabery, beliau mengharapkan rundingan yang akan diadakan kelak berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah.

Stadium Nasional yang sedang menjalani proses pembaikan trek, akan menjadi venue beberapa perlawanan bola sepak penting bermula dengan perlawanan akhir Piala FA di antara Kelantan dan Terengganu pada 11 Jun ini.

Venue tersebut juga turut menjadi gelanggang bagi perlawanan kelayakan Olimpik 2012 skuad kebangsaan menentang Lebanon dan kelayakan Piala Dunia pusingan pertama di antara skuad kebangsaan dan Taiwan, masing-masing pada 19 Jun dan 3 Julai.

Pada 21 Julai pula, skuad kebangsaan dijadual menentang kelab terkemuka Liga Perdana England, Chelsea, diikuti dua lagi aksi persahabatan menentang Liverpool dan Arsenal.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysia mampu kalahkan Indonesia - Rexy

Posted:

Malaysia mampu kalahkan Indonesia - Rexy

Malaysia mampu kalahkan Indonesia - Rexy

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
norzie.khasbi@utusan.com.my


Tan Boon Heong (kanan) melakukan smash ketika bergandingan dengan Koo Kien Keat mengalahkan pasangan Rusia, Vladimir Ivanov-Ivan 21-9, 21-17 dalam perlawanan Kumpulan B, Piala Sudirman di Qingdao, China semalam. - AFP


KUALA LUMPUR - Malaysia dikejutkan dengan kekalahan beregu campuran, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying dalam perlawanan pembukaan badminton Piala Sudirman, namun masih mampu memulakan cabaran dengan langkah kanan apabila menundukkan Rusia 4-1 pada saingan Kumpulan B di Qingdao, China semalam.

Selepas menonton kemenangan sulung pasukan negara, ketua jurulatih beregu, Rexy Mainaky memasang keyakinan Malaysia mempunyai peluang baik untuk mengutip mata dalam acara perseorangan dan beregu lelaki apabila menentang Indonesia untuk menentukan juara kumpulan, esok.

Sekalipun Peng Soon-Liu Ying gagal menyumbang mata pertama Malaysia apabila kalah 19-21, 18-21 kepada Alexandr Nikolaenko-Valeria Sorokina, namun pasangan itu tetap memiliki kelebihan apabila bertemu beregu Indonesia, Fran Kurniawan-Pia Zebadiah Bernadet kerana menang dalam pertemuan terakhir mereka pada Terbuka Malaysia, awal bulan ini.

Fran-Pia juga gagal memberi aksi meyakinkan di China apabila tunduk 22-24, 19-21 kepada Nikolaenko-Sorokina dalam perlawanan pertama mereka, kelmarin.

Ketinggalan 0-1, Malaysia berjaya menyamakan kedudukan 1-1 selepas jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei mudah menundukkan Ivan Sozonov 21-9, 21-10, sebelum pemain muda, Tee Jing Yi menghadiahkan mata kedua, menewaskan Anastasia Prokopenko 21-17, 21-13.

Koo Kien Keat-Tan Boon Heong mengesahkan kemenangan dengan menundukkan Vladimir Ivanov-Ivan Sozonov 21-9, 21-17, sebelum Wong Pei Tty-Chin Eei Hui melengkapkan mata keempat dengan berhempas pulas menumpaskan Valeria Sorokina-Nina Vislova 21-12, 19-21, 21-15.

"Tanpa mengambil kira siapa bakal diturunkan Indonesia dalam saingan perseorangan lelaki - Simon Santoso atau Dionysius Hayom Rumbaka, Malaysia tetap menjadi pilihan untuk mencari kemenangan dalam acara tersebut menerusi Lee Chong Wei,'' ujar Rexy.

Dalam saingan beregu lelaki, jurulatih kelahiran Indonesia itu percaya, tanpa juara Olimpik, Markis Kido-Hendra Setiawan, Kien Keat-Boon Heong memegang kelebihan 55-45, sama ada menentang Bona Septano-Muhammad Ahsan atau Hendra Aprida Gunawan-Alvent Yulianto.

Memandangkan pasangan utama neagra itu masih segar dengan kejayaan menumpaskan Hendra-Alvent pada perlawanan akhir Terbuka Malaysia, terdapat kemungkinan Indonesia akan menurunkan Bona dan Ahsan untuk membawa cabaran beregu lelaki.

"Tiada masalah siapa yang akan diturunkan Indonesia, sama ada Bona Septano-Muhammad Ahsan atau Hendra-Alvent Yulianto. Lainlah kalau lawan yang terpaksa dihadapi Kien Keat dan Boon Heong adalah pasangan utama mereka, Markis Kido-Hendra Setiawan," tambah Rexy.

Rexy mengakui, peluang terbaik Indonesia untuk meraih mata sebenarnya hadir dalam perseorangan wanita selepas persaraan ratu badminton negara, Wong Mew Choo. Malah, dia tidak menolak negara itu memiliki kelebihan dalam beregu wanita sekalipun kita membariskan Pei Tty- Eei Hui.

Malaysia sekadar meletakkan sasaran suku akhir pada kejohanan kali ini biarpun memiliki pencapaian terbaik layak ke separuh akhir di Guangzhou, dua tahun lalu.

Kegagalan Indonesia menurunkan pasukan terkuat termasuk juara Olimpik 2004, Taufik Hidayat, Markis-Hendra dan pakar beregu campuran, Lilyana Natsir memberi harapan cerah buat Malaysia.

Namun, gagal muncul naib juara kumpulan berisiko menemukan pasukan negara dengan gergasi badminton seperti juara tujuh kali, China, Korea Selatan dan Denmark.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan