Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Arsenal 4 Malaysia 0

Posted:

Arsenal 4 Malaysia 0

Arsenal 4 Malaysia 0

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN dan ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my


Tomas Rosicky menewaskan penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat untuk gol keempat Arsenal pada perlawanan persahabatan di Stadium Nasional, Bukit Jalil, malam tadi.


KUALA LUMPUR - Belum terlambat buat Harimau Malaya mencari kesilapan setelah dibelasah 0-4 oleh kelab gergasi Liga Perdana England, Arsenal di Stadium Nasional Bukit Jalil, semalam.

Memang benar kekalahan yang dialami oleh pasukan negara bukan satu perkara yang mengejutkan, namun apa lebih mustahak, perlawanan 90 minit yang dilalui skuad negara berdepan pemain-pemain berkelas dunia ternyata menjadi bekalan berguna bagi menghadapi Singapura pada pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014.

Corak permainan pantas dan hantaran tepat, dua elemen penting yang boleh dipelajari oleh anak-anak buah Datuk K. Rajagobal daripada Arsenal.

Apa pun, barisan Malaysia wajar dipuji kerana mampu memberikan saingan ke atas skuad bimbingan Arsene Wenger dalam perlawanan menghiburkan yang disaksikan kira-kira 50,000 penonton.

Cuma apa yang sedikit merisaukan ialah kecederaan yang dialami oleh tonggak pertahanan negara, Mohd. Aidil Zafuan yang mungkin terlepas peluang berdepan Singapura selepas dikasari Marouane Chamakh pada minit ke-42 sehingga digantikan dengan Mohd. Muslim Ahmad.

Arsenal semalam berpesta gol menerusi Aaron Ramsey daripada sepakan penalti seawal minit kelima sebelum pemain antarabangsa England, Theo Walcott menanduk masuk gol kedua pada minit ke-36.

Arsenal menambah dua lagi jaringan pada minit ke-57 menerusi Carlos Vela daripada gerakan cantik dan Tomas Rosicky mencipta jaringan keempat pada minit ke-90 bagi menutup kemenangan bergaya kelab dari London itu.

Walaupun dikejutkan dengan jaringan awal Arsenal, Harimau Malaya secara keseluruhannya bermain baik pada babak pertama.

Aksi serba pantas pemain sayap kiri negara, S. Kunanlan banyak mendapat sorakan daripada peminat setia negara selepas acap kali melepasi kawalan bek kanan Arsenal, Carl Jenkinson sementara Ahmad Fakri Saarani dan Norshahrul Idlan Talaha yang menjadi gandingan pilihan Rajagobal pula berjaya mempamerkan rentak agresif.

Namun, salah faham Mohd. Nasril Nourdin dan pertahanan membuka ruang kepada Walcott yang berlari pantas menanduk bola ke dalam gawang yang ternganga bagi mengukuhkan kedudukan 2-0.

Arsenal yang tidak menurunkan beberapa pemain utama jelas mempamerkan rentak hambar pada 45 minit perlawanan tetapi segalanya berubah apabila membawa masuk bintang-bintang mereka antaranya Andrei Arshavin, Robin Van Persie, Samir Nasri, Carlos Vela dan Bacary Sagna.

Peminat Arsenal bersorak gembira apabila bintang kesayangan mereka, Van Persie melangkah masuk ke padang pada minit ke-65 dan kehadiran pemain antarabangsa Belanda itu banyak memberikan masalah kepada pertahanan negara dengan aksi serba memukau di samping kehadiran Nasri dan Arshavin.

Bermula detik itu, pertahanan negara beraksi dalam keadaan kelam kabut ketika Arsenal memperagakan aksi bermutu tinggi.

Malaysia akan menentang Liverpool pada Sabtu ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perlu konsisten 90 minit

Posted:

Perlu konsisten 90 minit

Perlu konsisten 90 minit


Robin van Persie melontarkan topi kepada peminat-peminat Arsenal selepas menamatkan perlawanan persahabatan menentang Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil, semalam. Malaysia tewas 0-4 kepada Arsenal. - UTUSAN/Abdul Razak Latif


KUALA LUMPUR - Pengurus Arsenal, Arsene Wenger memuji tahap motivasi di kalangan pemain Harimau Malaya yang tidak kenal erti mengalah ketika menentang pasukannya pada perlawanan persahabatan Siri Jelajah Asia skuad Gunners itu, semalam.

Katanya, pasukan tuan rumah beraksi dengan baik terutama pada separuh masa pertama, namun sedikit goyah ketika babak kedua bermula.

''Pergerakan pemain mereka (Malaysia) juga sangat laju dan pada separuh masa pertama cara permainan juga agak menarik terutama di bahagian pertahanan.

''Saya dapat lihat mereka mempunyai peluang untuk menjaringkan gol, namun tidak dapat memanfaatkan peluang tersebut.

''Malah, corak pergerakan pemain mereka yang bermula dari bawah ke atas juga bagus dalam perlawanan tadi (semalam)," katanya pada sidang akhbar selepas tamat perlawanan persahabatan di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Pada perlawanan tersebut skuad Gunners memperoleh kemenangan 4-0 menewaskan Malaysia.

Tambah Wenger, dalam perlawanan tersebut kesemua pemainnya bebas daripada sebarang kecederaan dan bermain dengan baik.

Dalam pada itu, pengurus skuad Gunners itu turut meletakkan harapan pada pasukannya untuk memperoleh gelaran dalam Liga Juara-Juara musim depan selepas kecewa enam musim tanpa piala.

Arsenal akan meneruskan Siri Jelajah mereka ke China hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan