Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Aidil tahu cara sekat Duric

Posted:

Aidil tahu cara sekat Duric

Aidil tahu cara sekat Duric

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Aidil Zafuan Abdul Razak


PETALING JAYA - Kuda tua Singapura, Aleksandar Duric, yang meledak dua gol ketika pasukan itu menang 5-3 ke atas Malaysia, Sabtu lalu bukan asing buat pertahanan kental negara, Aidil Zafuan Abdul Razak.

Aidil pernah bersemuka dengan pemain import Singapura itu pada perlawanan di Stadium Majlis Bandar Raya Petaling Jaya pada 29 November 2008, yang merupakan pertemuan terakhir Singapura dan Malaysia, sebelum perlawanan Kelayakan Piala Dunia di republik itu Sabtu lalu yang memihak Singapura.

"Berdasarkan pertemuan sebelum ini, kelebihan dan kekurangan yang dimiliki oleh Duric, memang saya ketahui.

"Dia seorang penyerang yang mempunyai kekuatan fizikal, memang agak sukar untuk mengawalnya tetapi dia juga ada kelemahan yang boleh kita ambil kesempatan, khususnya faktor kepantasan.

"Jika saya diturunkan dalam perlawanan Khamis ini, saya akan cuba sebaik mungkin mengemudi benteng pertahanan negara daripada dibolosi," katanya ketika ditemui di Wisma FAM, semalam.

Dalam perlawanan persahabatan yang diadakan tiga tahun lalu itu, Duric menjaringkan kedua-dua gol Singapura pada babak pertama sebelum Malaysia bangkit menerusi jaringan Mohd. Amirul Hadi Zainal dan Mohd. Hardi Jaafar.

Aidil Zafuan berkemungkinan akan diturunkan pada pertemuan esok, selepas pulih sepenuhnya daripada kecederaan buku lali.

Dia juga berharap kesilapan yang dilakukan oleh barisan pertahanan pada perlawanan pertama Sabtu lalu, tidak berulang.

"Pertahanan kita tidak berapa konsisten dan agak kelam kabut yang menjadi faktor Singapura mudah meledak gol terutama Duric.

"Saya harap pertahanan lebih menekankan komunikasi atas padang bagi mengurangkan kesilapan pada aksi di Stadium Nasional nanti," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Sorakan 80,000 penyokong bukan masalah - Avramovich

Posted:

Sorakan 80,000 penyokong bukan masalah - Avramovich

Sorakan 80,000 penyokong bukan masalah - Avramovich

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my

BANGI - Jurulatih Singapura, Raddy Avramovich tidak menganggap aksi di laman sendiri akan memberi kelebihan mutlak kepada Harimau Malaya kerana perlawanan melibatkan '11 lawan 11'.

Meskipun mengakui pasukannya pasti dipengaruhi suasana gamat sorokan penyokong Malaysia di Stadium Nasional Bukit Jalil, esok, dia yakin anak-anak buahnya mampu menyerap tekanan tersebut.

"Memang sukar bermain di tempat lawan, tetapi saya tidak melihat kami berdepan lebih 80,000 orang di atas padang.

"Hakikatnya 11 pemain saya akan menentang 11 pemain Malaysia di atas padang," kata Avramovich ketika ditemui selepas mengendalikan latihan Singapura di Pusat Latihan Maybank, semalam.

Mengulas lanjut mengenai kemungkinan kehadiran lebih 80,000 penyokong Malaysia membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil, beliau melihatnya dari sudut positif dan bukan sesuatu yang menakutkan.

"Bukankah bagus 80,000 penyokong menyaksikan perlawanan bola antara Malaysia dan Singapura, ini bermakna mutu bola sepak kami diiktiraf," jelasnya.

Sementara itu, ketua pasukan Singapura, Shahril Ishak memberi amaran kepada rakan sepasukannya bahawa perjuangan masih belum selesai dan mereka bakal mengharungi 90 minit penuh getir, esok.

Menurutnya, beraksi di tempat lawan akan memberi kelebihan kepada Malaysia namun dia percaya jika pemain kekal fokus dan beraksi cemerlang seperti tempoh hari, Singapura akan mara ke peringkat seterusnya.

"Saya memberitahu rakan sepasukan, pesta kemenangan Sabtu lalu perlu dilupakan buat sementara kerana perjuangan masih belum tamat.

"Kelebihan dua gol masih belum cukup selesa kerana Malaysia pastinya akan bangkit dan mampu beraksi lebih hebat di tempat sendiri," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan