Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Safee sedia galas amanah besar

Posted:

Safee sedia galas amanah besar

Safee sedia galas amanah besar

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

MUNGKIN agak keterlaluan jika dikatakan penggempur berbisa Harimau Malaya, Safee Sali bakal pengganti Craig Bellamy di Cardiff City.

Impian itu dilihat cukup besar untuk digalas Safee yang akan menjalani ujian pemilihan bersama kelab Liga Kejuaraan England tersebut kira-kira dua minggu bermula hari ini hingga 27 September.

Bagaimanapun, pengurus peribadi Safee, Zakaria Ab. Rahim berkata, penyerang sensasi skuad kebangsaan itu akan berusaha menampilkan prestasi terbaik bagi memikat hati panel pemilihan Cardiff.

Jelasnya, jika gagal menyarung jersi Cardiff musim ini, Safee tetap tidak akan berputus asa untuk kembali mencuba nasib pada musim depan.

"Itu semua bergantung kepada sejauh mana keazaman Safee sendiri untuk beraksi di pentas yang lebih tinggi selepas menyertai kelab Indonesia, Pelita Jaya dari Selangor sebelum ini.

"Kita harus berpijak di bumi nyata, kekosongan jentera serangan Cardiff selepas penghijrahan Bellamy (ke Liverpool) bukan bermakna peluang Safee terbuka luas kerana mereka masih mempunyai rangkaian penyerang yang hebat-hebat dari Scotland, Wales, Perancis dan juga dari England sendiri.

"Saya harap peminat Safee tidak kecewa dan terus mengecam beliau sekiranya tidak terpilih memandangkan Safee akan berusaha memberikan yang terbaik, selain benar-benar bersyukur dengan ujian pemilihan yang ditawarkan Cardiff," kata Zakaria kepada Kosmo! semalam.

Mengulas lanjut, Zakaria berkata, Safee kini telah bersedia 100 peratus daripada aspek mental dan fizikal setelah menjalani latihan intensif selama beberapa hari bersama Pelita Jaya sebelum ini.


SAFEE bertekad menampilkan prestasi terbaik ketika sesi pemilihan di Cardiff.


"Cuma pada masa sama, saya lihat Safee masih tertanya-tanya mengenai bentuk latihan, cara pemilihan, faktor cuaca dan corak permainan yang pastinya berbeza daripada apa yang pernah dialaminya sebelum ini.

"Namun, saya yakin ia tidak akan mendatangkan masalah kepada Safee yang pastinya akan cepat menyesuaikan diri sebaik berada di sana selama dua minggu selepas ini," katanya yang akan turut menemani Safee ke Cardiff.

Safee dijangka berlepas ke Cardiff City dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 3.35 pagi tadi selepas mendapat 'lampu hijau' daripada majikannya, Pelita Jaya bagi menjalani sesi pemilihan tersebut.

Selain Safee, kapten skuad kebangsaan, Safiq Rahim juga dilaporkan akan turut menjalani sesi pemilihan bersama Cardiff selama tiga minggu pada hujung Oktober depan.

Bagaimanapun, ketika ini Safiq mahu mengekalkan konsentrasi membantu Selangor dalam misi memburu Piala Malaysia buat kali ke-33 terlebih dahulu.

Kelantan ikrar perbaiki rentak

Posted:

Kelantan ikrar perbaiki rentak

Kelantan ikrar perbaiki rentak


PENYERANG Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha (kanan) dicabar
pertahanan Johor FC pada aksi di Stadium Sultan Muhammed IV kelmarin.


SELAKU penyandang juara Piala Malaysia, Kelantan berada di landasan terbaik untuk menempatkan diri ke peringkat suku akhir, lapor KHAIRI MOHAMAD.

Malam kelmarin, The Red Warriors meraih tiga mata berharga apabila membenam Johor FC 2-1 pada aksi Kumpulan C di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu.

Beraksi di atas padang licin, perlawanan sedikit terganggu sehingga Kelantan tersentak dengan jaringan awal pihak lawan pada minit ke-11 menerusi penyerang Johor FC, Eddy Helmi Manan.

Pemain tengah Kelantan, Shakir Shaari berjaya menggembirakan penyokong tuan rumah apabila rembatannya dari jarak 30 meter terkena seorang pemain pertahanan Johor FC sebelum bola menerjah gawang lawan pada minit ke-18.

Mohd. Ramzul Zahini muncul wira Kelantan apabila berjaya menjaringkan gol kemenangan dua minit sebelum perlawanan berakhir.

Bagaimanapun, di sebalik kejayaan tersebut, kapten, Badri Radzi tetap kecewa dengan aksi yang dipamerkan barisan pemain Kelantan.

Tanpa berselindung, Badri mengakui mereka tidak mempamerkan tahap permainan sebenar kerana keletihan berikutan jadual latihan kecergasan yang terlalu padat.

"Faktor kekurangan perlawanan kompetitif selepas musim Liga Super tamat dan bulan Ramadan tidak timbul.

"Latihan padat yang terpaksa dilalui menyebabkan kami semua tidak sempat untuk memulihkan tenaga.

"Saya akui permainan kami malam tadi (kelmarin) sangat teruk, ia bukan tahap permainan sebenar pasukan Kelantan.

"Beraksi dalam cuaca hujan, padang licin serta badan penat menyebabkan mood kami sedikit terjejas," kata Badri semalam.

Tambah Badri, biarpun terpaksa melalui pelbagai kesukaran itu, dia tetap bersyukur kerana Kelantan mampu memenangi perlawanan tersebut.

"Saya berharap Kelantan mampu mempamerkan tahap sebenar ketika menentang Felda United Rabu ini (malam esok)," jelasnya.

Gergasi Merah kembali nyala impian buru Piala Malaysia

Posted:

Gergasi Merah kembali nyala impian buru Piala Malaysia

Gergasi Merah kembali nyala impian buru Piala Malaysia

NAMPAK 'manja', tetapi garang.

Itu rentak juara Piala Malaysia 32 kali, Selangor yang dilihat kembali mempamerkan aksi sebenar selepas membenam cabaran Polis Diraja Malaysia (PDRM) 2-0 pada aksi Kumpulan D di Stadium Shah Alam malam kelmarin.

Duka kekecewaan setelah tewas tipis 0-1 kepada T-Team pada perlawanan pembuka tirai Piala Malaysia Selasa lalu ternyata berjaya dipadam oleh anak-anak buah K. Devan yang kembali mempamerkan aksi bertenaga, sekali gus menggembirakan penyokong setia Gergasi Merah.

Apa yang pasti, pasukan lawan sudah semestinya tidak senang duduk dengan kebangkitan semula Selangor yang ketika ini begitu dahaga memburu koleksi Piala Malaysia yang ke-33 selepas ketandusan trofi semenjak beberapa tahun lalu.

Begitupun, ketumpulan jentera penyudah di bahagian serangan yang gagal menterjemahkan sekurang-kurangnya 16 peluang terhidang pastinya sedikit meresahkan Devan.

Meskipun berpuas hati dengan persembahan anak-anak buahnya terutama di bahagian pertahanan, Devan mengakui masih banyak perkara yang perlu dibaiki bagi kembali mempertajamkan jentera serangan Selangor.

"Saya berpuas hati dengan kemenangan ini terutamanya gandingan mantap Asraruddin Putra Omar dan Nasriq Baharom di bahagian pertahanan yang tenang mengawal asakan penyerang lawan dalam perlawanan itu.

"Namun pada masa sama, ada banyak perkara yang perlu dibaiki terutamanya di bahagian serangan menjelang pertemuan dengan pendahulu Kumpulan D, Kuala Lumpur selepas ini," kata Devan semalam.

Dalam perlawanan itu, kedua-dua gol Selangor berjaya dijaringkan Fadzli Saari pada minit ke-46 dan 59 hasil hantaran cantik Amirulhadi Zainal dan kapten, Safiq Rahim yang masuk menggantikan Fitri Shazwan Raduwan.

Meskipun kedua-dua pasukan beraksi hambar pada separuh masa pertama, skuad kendalian Devan kembali menemui rentak sebaik babak kedua bermula menerusi beberapa percubaan merbahaya.

Dengan kemenangan itu, Selangor yang berkongsi tiga mata dengan T-Team kini menduduki tangga kedua Kumpulan D hasil perbezaan gol - tiga mata di belakang Kuala Lumpur yang kini selesa mengutip enam mata maksimum menerusi dua kemenangan berturut-turut.

Selangor akan membuat perhitungan dengan Kuala Lumpur di Stadium Selayang malam esok sebelum melayan kunjungan T-Team di Stadium Shah Alam Sabtu ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan