Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Siapa mampu cabar Kelantan?

Posted:

Siapa mampu cabar Kelantan?

Siapa mampu cabar Kelantan?

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Walaupun saingan Piala Malaysia bermula hari ini, juara Liga Super musim ini, Kelantan awal-awal lagi dianggap sebagai pilihan utama yang akan menakluk trofi Piala Malaysia sekali gus mempertahankan kejuaraan dimenangi tahun lalu jika keseimbangan pasukan dan pengalaman menjadi ukuran.

Diletakkan sekumpulan bersama Johor FC, Felda United dan Sarawak dalam Kumpulan C, Kelantan berada satu kelas tersendiri berbanding ketiga-tiga pasukan tersebut dan tiket selaku juara kumpulan sudah pasti dimiliki Red Warriors sekali gus mengelak pertembungan awal dengan Terengganu di peringkat suku akhir jika skuad Peteh itu juga berjaya meletakkan diri sebagai juara Kumpulan B.

Biarpun kekuatan Kelantan sedikit terjejas tanpa kehadiran penjaga gol sensasi, Khairul Fahmi Che Mat yang menabur bakti untuk negara di pusingan akhir kelayakan Sukan Olimpik 2012, pengalaman penjaga gol kedua, Mohd. Shahrizan Ismail masih boleh disandarkan.

Kumpulan A mungkin memperlihatkan persaingan seimbang antara Kedah, Perak dan Sabah sementara Johor, wakil dari Liga Perdana dilihat sukar menyaingi kekuatan yang ada pada ketiga-tiga pasukan berkenaan.

Biarpun Kedah menjadi pilihan pertama dalam Kumpulan A, kemampuan Perak dan Sabah tidak harus dipertikaikan memandangkan kedua-dua pasukan itu mempunyai rekod baik tiap kali beraksi di laman sendiri.

Negeri Sembilan mungkin menjadi penghalang terbesar juara Piala FA, Terengganu yang berazam mahu menjadi juara Kumpulan B manakala PKNS selaku juara Liga Perdana dan Sime Darby mampu bertindak selaku pasukan kacau daun.

Terengganu pasti sedikit bimbang jika apa yang diperkatakan jurulatih skuad Rusa, Mohd. Azraai Khor Abdullah bahawa pasukan Negeri Sembilan yang bersaing di Piala Malaysia adalah sebuah pasukan yang berbeza daripada Liga Super.

''Masa saingan Liga Super, kami berdepan banyak masalah kecederaan pemain tetapi bagi menghadapi Piala Malaysia, semua pemain utama pulih daripada kecederaan termasuk Zaquan Adha Abdul Razak, Aidil Zafuan dan Ahmad Fakri Saarani.

''Fakri Saarani yang bergelut dengan masalah prestasi berjanji kepada saya akan kembali bangkit sambil tidak akan terlalu mendengar apa jua tanggapan peminat kepada dirinya," katanya.

Bersemangat mahu memburu kejuaraan Piala Malaysia kali ke-33, Selangor yang masih ketandusan sebarang trofi pada musim ini bakal dicabar hebat T-Team dalam Kumpulan D di samping kehadiran jiran Lembah Klang, Kuala Lumpur yang mahu mengulangi memori muncul juara tiga tahun berturut-turut dari 1987 hingga 1989 dan pasukan underdog, PDRM.

Masalah ketiadaan penjaga gol berwibawa selepas penghijrahan Mohd. Hamsani Ahmad ke Felda United dan penggempur terhebat Harimau Malaya, Safee Sali mungkin menjadi batu penghalang kepada cita-cita Selangor yang mahu menamatkan kemarau enam tahun kegagalan menjulang Piala Malaysia.

Terengganu dan Selangor boleh dinamakan sebagai pencabar terkuat kepada Kelantan yang berusaha mahu mempertahankan Piala Malaysia yang dimenangi tahun lalu, namun beberapa pasukan lain seperti Negeri Sembilan, Kedah, Perak dan T-Team mempunyai ramuan untuk melakukan kejutan.

Tenis tarik diri sertai Sukan SEA

Posted:

Tenis tarik diri sertai Sukan SEA

Tenis tarik diri sertai Sukan SEA

KUALA LUMPUR - Pembangunan tenis tempatan menerima tamparan apabila Persatuan Lawn Tenis Malaysia (LTAM) membuat tindakan mengejut dengan membatalkan penyertaan pasukan negara dari Sukan SEA Indonesia, November ini atas alasan tidak mampu memberi cabaran kompetitif.

Keputusan tersebut dianggap terlalu drastik memandangkan badan induk kebangsan itu sudah menghantar nama pemain pada mesyuarat pemilihan pertama Majlis Olimpik Malaysia (MOM), 27 Julai lalu.

Malah, LTAM juga sebelum ini sudah mengeluarkan jemputan kepada beberapa pemain utamanya, termasuk Jawairiah Noordin yang telah bersetuju untuk menerima pelawaan bertanding pada temasya 11 hingga 22 November ini.

Selain Jawairiah, 21, antara pemain yang disenaraikan LTAM, yang dijadual mengadakan sesi pemilihan pada 31 Oktober hingga 4 November ini adalah adik-beradik Boey, Adelle dan Alyssa serta S. Theiviya, anak bekas jurulatih kebangsaan, S. Selvarajoo dalam skuad wanita.

Si Yew Meng pula dijangka mengetuai cabaran lelaki bersama Ariez Elyaas, Deen Heshaam Tan Abdullah, Assri Merzuki dan Ahmad Deedat Abd Razak.

"Saya mengesahkan tenis tidak akan bertanding pada Sukan SEA tahun ini kerana LTAM telah membatalkan penyertaan semua pemainnya.

"Alasan yang diberikan mereka adalah pemain tidak mampu memberi cabaran kompetitif untuk memenangi pingat, memandangkan standard sukan tersebut pada Sukan SEA sangat tinggi,'' kata Setiausaha Kehormat MOM, Datuk Sieh Kok Chi.

Malaysia tidak pernah memenangi pingat emas pada Sukan SEA, malah pada Temasya Laos, dua tahun lalu kita hanya membawa pulang satu gangsa menerusi acara berpasukan wanita yang diketuai oleh Jawairiah.

Biarpun peluang pemain negara untuk menandingi tiga kuasa tenis Asia Tenggara, Thailand, Filipina dan Indonesia dilihat sukar, namun Sukan SEA tetap menjadi platform terbaik untuk membangunkan sukan itu, apatah lagi pemain kita tidak mungkin mampu bersaing pada tahap kejohanan yang lebih tinggi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan