Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Pengadil dikritik

Posted:

Pengadil dikritik

Pengadil dikritik

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


Seorang penyokong memanjat pagar kerana berang dengan aksi tegang di antara Terengganu dan Kelantan pada perlawanan suku akhir Piala Malaysia di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu, kelmarin. - UTUSAN/ AZLAN BAHRUM


KOTA BHARU - Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (kelate.net) menyifatkan lima kad merah dan 10 kad kuning oleh pengadil, Mohd. Nafeez Abd. Wahab pada suku akhir Piala Malaysia antara Kelantan dan Terengganu di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah kelmarin, menjejaskan rentak perlawanan kedua-dua pasukan.

Timbalan Presidennya, Mahizi Mahood berkata, perkara tersebut sepatutnya tidak berlaku jika pengadil bijak mengawal suasana sepanjang perlawanan.

"Sekiranya perlawanan tersebut diadili oleh mereka yang berpengalaman perkara ini mungkin tidak berlaku.

"Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sepatutnya memilih pengadil yang berwibawa untuk perlawanan ini, memandangkan ia mempertemukan dua pasukan yang penuh dengan tradisi tersendiri.

"Perlawanan penting seperti ini seharusnya diadili oleh pengadil terbaik. Saya harap FAM dapat menilai semula prestasi pengadil untuk perlawanan akan datang. Pada perlawanan semalam saya lihat banyak keputusan pengadil menimbulkan keraguan di kalangan peminat.

"Kesalahan yang dilakukan oleh Daudsu wajar diberikan kad merah kerana ia membuat terjahan keras dari belakang.

"Namun kesalahan yang dilakukan Ismail Faruqi sepatutnya tidak dilayangkan kad tetapi wajar diberikan amaran," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, semalam.

Tambahnya, dalam bola sepak kekasaran merupakan perkara biasa, jadi pengadil harus bijak mengawal perlawanan.

"Saya lihat pengadil terlebih emosi berbanding pemain dan penyokong. Keputusan pengadil perlu tepat kerana ia akan mengubah corak perlawanan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Stadium Shah Alam venue final Piala Malaysia

Posted:

Stadium Shah Alam venue final Piala Malaysia

Stadium Shah Alam venue final Piala Malaysia

Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my

PETALING JAYA - Teka-teki berhubung venue perlawanan akhir Piala Malaysia terjawab apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengumumkan Stadium Shah Alam akan menjadi gelanggang final piala berprestij itu 29 Oktober ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM, Datuk Hamidin Amin berkata, pemilihan venue tersebut menggantikan Stadium Nasional Bukit Jalil, yang sedang dalam proses penyelenggaraan.

Menurutnya, perbincangan bersama pihak Stadium Shah Alam diadakan semalam.

Pihak stadium memberikan persetujuan untuk mempersiapkan venue tersebut untuk perlawanan akhir itu nanti.

"Kami mengarahkan pihak Stadium Shah Alam agar memperbaiki beberapa perkara sebelum berlangsungnya perlawanan akhir seperti lampu, padang dan tempat duduk.

"Mereka berjanji akan memperbaiki semua perkara itu sebelum 22 Oktober ini.

"Sekiranya berlaku perkara-perkara yang tidak diingini, kita masih mempunyai pilihan lain untuk venue perlawanan akhir yang tidak boleh saya dedahkan ketika ini," katanya selepas Mesyuarat JKPT di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.

Ini adalah kali keenam Stadium Shah Alam digunakan untuk perlawanan akhir Piala Malaysia sejak 1994 yang menyaksikan Pahang kecundang 0-4 kepada Singapura.

Kali terakhir Stadium Shah Alam digunakan untuk perlawanan akhir Piala Malaysia ialah pada 2000 di antara Perak dan Negeri Sembilan.

Dalam pada itu, Hamidin memberitahu perbincangan berhubung pertukaran pasukan yang bakal beraksi dalam Liga Malaysia dan Liga Singapura, hampir mencapai persetujuan dalam aspek berkaitan syarat-syarat dalam liga kedua-dua negara.

"Seperti sedia maklum pasukan Harimau Muda A akan beraksi dalam liga di Singapura manakala skuad Young Lions akan bermain dalam Liga Malaysia.

"Bagi skuad Harimau Muda A, mereka akan menjalani latihan di sini dan sekiranya ada perlawanan barulah mereka akan ke sana.

"Kita masih belum dimaklumkan berhubung stadium mana yang akan digunakan sebagai laman sendiri di Singapura," kata Hamidin.

Hamidin meminta persatuan bola sepak tempatan segera membuat pendaftaran pemain untuk musim depan sebelum 31 Oktober ini bagi mengelakkan sebarang kerumitan.

"Setakat ini hanya Selangor yang menghantar secara lengkap berkaitan dokumen yang diperlukan bagi menghadapi musim 2012.

"Saya harap semua persatuan bola sepak negeri dan kelab-kelab supaya segera melakukannya, sekiranya gagal berbuat demikian tindakan akan diambil ke atas mereka," jelas Hamidin.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan