Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Perhalusi kegagalan’

Posted: 29 Nov 2011 08:58 AM PST

BERBICARA mengenai kegagalan skuad Olimpik negara dalam kempen kelayakan Sukan Olimpik London ibarat 'nasi sudah menjadi bubur'. Namun bagi Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim yang turut dikenali sebagai pengkritik sukan tanah air mahu kegagalan itu diperhalusi supaya ia tidak terus berulang.

Kerana beliau berpendapat, skuad yang dibimbing jurulatih Ong Kim Swee itu seharusnya memberi lebih tumpuan kepada saingan berkelas lebih tinggi itu berbanding sibuk dengan misi mempertahankan gelaran raja Asia Tenggara di Sukan Sea Indonesia.


"Kita sudah memenangi pingat emas Sukan Sea di Laos dua tahun lalu jadi kenapa kita perlu memberi tumpuan kepada kejohanan itu, adalah lebih baik kelayakan Olimpik London menjadi keutamaan.

"Jika diambil kira, kelayakan Olimpik ini adalah peluang terbaik untuk kita mencapai taraf lebih tinggi dan bukannya hanya bermegah di peringkat Asia Tenggara. "Kita sudah mengambil bahagian di Sukan Olimpik sejak 1956 dan layak sebanyak dua kali di Sukan Olimpik Munich pada 1972 dan 1980 di Moscow. Jadi kenapa kita perlu terlalu bergembira dengan pencapaian di Sukan Sea kerana sepatutnya kita perlu berusaha untuk mencapai tahap lebih tinggi," katanya.


Impian skuad bawah 22 tahun negara untuk mencari kedudukan sekurang-kurangnya di tangga kedua Kumpulan C bagi memburu tiket ke Olimpik London semakin sukar selepas menerima kekalahan ketiga di tangan Bahrain 3-2 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Ahad lalu.


Biarpun mendahului 2-0, skuad muda negara yang dihimpit kepenatan, kecederaan dan penggantungan pemain menyaksikan tidak berdaya untuk bertahan 10 minit terakhir apabila dibolosi tiga gol ketika Bahrain kehilangan seorang pemain.

Malah anak buah Kim Swee sebelum itu juga terpaksa mengerah keringat yang ada ketika tewas 2-0 kepada Syria biarpun hanya berehat selama sehari sebaik tiba dari Jakarta dengan membawa pulang pingat emas.


Malaysia satu-satunya wakil Asia Tenggara yang layak beraksi di peringkat kumpulan kelayakan Sukan Olimpik kini terperosok di tangga terakhir kumpulan yang diterajui Jepun dengan sembilan mata, Syria enam mata dan Bahrain tiga mata.

Biarpun berbaki tiga lagi perlawanan, kekalahan ketiga berturut-turut itu tampak menutup jalan Malaysia melakar sejarah layak ke Olimpik buat kali ketiga.


"Sikap orang Malaysia perlu berubah kalau kita mahu bersaing di peringkat antarabangsa. Jangan kita bergembira dengan kejayaan di peringkat bawah kerana kita tak boleh menang di peringkat lebih tinggi," kata Kay Kim.

Full content generated by Get Full RSS.

Penerjun perlu cari populariti

Posted: 29 Nov 2011 08:53 AM PST

SELEPAS tiga penerjun negara melayakkan diri ke Sukan Olimpik 2012, kini mereka perlu memburu populariti dalam siri Jelajah Eropah.

Penerjun berpengalaman negara, Yeoh Ken Nee berkata jelajah Eropah amat penting dalam usaha penerjun negara memburu pingat di London.


Pendedahan yang dimaksudkan bukan sekadar memberi pengalaman kepada penerjun negara menyertai kejohanan di pentas dunia, malah bertujuan mendedahkan atau memperkenalkan penerjun negara kepada juri di Eropah.

"Dalam sukan subjektif seperti terjun, soal 'bias' tidak dapat dielakkan jadi jurulatih Yang Zhuliang mahu kami memberi persepsi yang baik di kalangan pengadil di Eropah dengan membiasakan nama dan wajah agar dikenali mereka sebelum Sukan Olimpik," kata Ken Nee.


Tiga penerjun negara yang sudah layak ke Olimpik adalah Bryan Nickson Lomas dalam acara 3m papan anjal dan 10m platform individu, Ken Nee 3m papan anjal individu serta Pandelela Rinong dalam acara 10m platform individu.


Kini penerjun negara menanti pelepasan daripada Majlis Sukan Negara (MSN) untuk kembali menjalani latihan di China sebelum semua penerjun elit bertanding di Piala Dunia Terjun Fina yang akan berlangsung di London Februari tahun depan, kejohanan terakhir yang menjadi tempat kelayakan ke Sukan Olimpik.

"Kita perlu memastikan sebanyak mungkin slot untuk penerjun negara beraksi di Olimpik kerana faktor jumlah penerjun negara di temasya itu juga akan mempengaruhi juri yang mungkin mewujudkan persepsi betapa Malaysia mempunyai ramai penerjun berkualiti," katanya.


Selain memburu beberapa tempat lagi dalam acara individu, Piala Dunia di London itu juga bakal menjadi medan memburu slot acara terjun seirama.

Mengikut peraturan Olimpik, penerjun negara yang layak ke Sukan Olimpik tidak semestinya beraksi dalam acara ayng mereka layak secara merit tapi tempat itu boleh diberikan kepada penerjun lain dari negara yang sama.


Idea Zhuliang mempopularkan nama penerjun negara di pentas dunia cukup bijak kerana negara kuasa besar sukan itu seperti China juga melakukannya.


Selepas menyertai Piala Dunia, penerjun negara dijangka menyertai kejohanan bertaraf Grand Prix di Russia, Jerman, Kanada, Amerika Syarikat dan Sepanyol.


"Menjelang Sukan Olimpik, kami mahu dikenali di kalangan juri sebagai negara yang berpotensi besar dalam sukan ini, jadi mereka tidak akan teragak-agak memberi mata yang tinggi. "Apa yang berlaku di dunia ketika ini, penerjun yang mempunyai nama besar cukup mudah meraih mata yang tinggi dari juri jadi kita juga akan melakukannya," kata Ken Nee yang akan bersara selepas Sukan Olimpik tahun depan.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan