Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Usah cemar fungsi ISN

Posted: 11 Dec 2011 08:54 AM PST

INSTITUT Sukan Negara (ISN) meminta Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) memahami tugas badan itu dengan tidak campur tangan atau mengambil alih tugas Majlis Sukan Negara (MSN) dalam program pembangunan dan pengurusan atlet olahraga.

Ketua Pengarah ISN, Datuk Dr Ramlan Aziz berkata pihaknya tidak mahu melihat adanya pertindihan dan percanggahan dari dua pihak yang boleh mengeruhkan keadaan suasana baik ISN dan MSN.


"Sepatutnya KOM faham apa itu peranan ISN dalam pembangunan sukan dan atlet. ISN hanya menjaga atlet pembangunan kepada atlet pelapis.

"Kita tidak mahu menjadi mangsa keadaan di antara KOM dan MSN. Saya tidak akan benarkan ini berlaku sebab sebelum ini hubungan kerjasama antara ISN-MSN baik dan tidak pernah tergugat," katanya.


Akhbar tempatan melaporkan Timbalan Presiden KOM, Karim Ibrahim sudah tidak mahu lagi berurusan dengan MSN berhubung program serta pembangunan atlet-atlet olahraga negara, sebaliknya memilih ISN sebagai pihak yang bertanggungjawab ke arah itu.


Namun, presidennya Datuk Seri Shahidan Kassim ketika mempengerusikan mesyuarat Exco KOM di Kangar, mengeluarkan arahan supaya semua kenyataan atau pengumuman daripada KOM hanya akan dilakukan oleh beliau sendiri.

Sehubungan itu, Dr Ramlan berharap semua pihak jelas dengan keputusan itu kerana tidak mahu masalah berkenaan menjadi salah faham dan akan dimanipulasikan oleh mana-mana pihak untuk tujuan peribadi mahupun populariti.


"KOM perlu faham bahawa ISN sebagai badan kerajaan yang bergerak mengikut akta-akta yang ditetapkan dalam akta pembangunan sukan negara," katanya.

Bagaimanapun, Dr Ramlan berkata jika KOM perlukan bantuan program pembangunan atlet daripada ISN, pihaknya sedia memberi bantuan tetapi tidak boleh sewenang-wenangnya bertindak di luar daripada akta.


"Kalau mahu dalam program pencarian atlet, KOM dan ISN dengan kerjasama Kementerian Pelajaran (KPM) boleh diatur untuk kenalpasti bakat-bakat muda di seluruh negara," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada istilah skuad utama

Posted: 11 Dec 2011 08:50 AM PST

KELANTAN tidak mahu mewujudkan kesebelasan utama dalam pasukan, malah menganggap semua pemainnya layak beraksi sebagai pemain utama menghadapi saingan Liga M musim 2012.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa berkata, sebelum menghadapi musim baru, Kelantan perlu membentuk kombinasi pemain mantap dan tidak menjejaskan kualiti persembahan biarpun terpaksa menggunakan pemain simpanan.


Katanya, tidak ada istilah kesebelasan utama kerana semua pemain adalah pemain utama malah mampu mengekalkan corak permainan seimbang meskipun terdapat pertukaran ketika perlawanan.

"Kita mahu melahirkan pemain yang mempunyai kekuatan sama pada musim depan kerana kita tidak mahu kelemahan tanpa seorang pemain menjejaskan rentak permainan.


"Jika ada pertukaran pemain ketika perlawanan, kita mahu pemain yang digantikan itu mengekalkan rentak permainan malah mampu memberikan persembahan lebih baik tanpa menjejaskan kualiti permainan," katanya ketika ditemui selepas perlawanan persahabatan menentang T-Team di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, kelmarin.


Pada persahabatan itu, penyerang sensasi Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha (gambar) digandingkan bersama penyerang dari Lubnan, Mohamad Ghadar untuk menguji keserasian dalam perlawanan.

Annuar berkata, kedua-dua penyerang itu masih memerlukan masa bagi mencapai keserasian namun gandingan mereka bakal memberi kejutan.


"Mereka masih mempunyai masa untuk mendapatkan keserasian sebelum liga bermula agar menjadi pasangan digeruni kelak," katanya.

Kelantan mempamerkan bisanya apabila menundukkan T-Team 2-0 hasil jaringan Mohamad Ghadar dan Indra Putra Mahiyuddin.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan