Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Arab Saudi uji skuad Olimpik

Posted:

Arab Saudi uji skuad Olimpik

Arab Saudi uji skuad Olimpik

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


BEBERAPA pemain Harimau Muda dikatakan akan berhijrah ke pasukan-pasukan negeri untuk menghadapi musim baru Liga Malaysia tatkala skuad itu akan mengikuti program ke Australia pada tahun depan.


KUALA LUMPUR - Skuad Olimpik Arab Saudi mungkin menjadi ujian terakhir buat anak-anak buah Ong Kim Swee sebelum perlawanan dengan Bahrain yang dijadualkan pada 5 Februari depan.

Walaupun belum dapat mengesahkan tarikh perlawanan, Kim Swee berkata, dia menjangkakan mereka akan berdepan Arab Saudi pada penghujung bulan Januari tahun hadapan iaitu sekurang-kurangnya satu atau dua minggu sebelum bertemu Bahrain di tempat lawan.

''Ini merupakan salah satu perlawanan yang saya lihat medan terbaik buat pemain mendapatkan rentak sebelum berdepan Bahrain memandangkan Arab Saudi juga masih terlibat dalam kelayakan Olimpik.

''Selain perlawanan persahabatan dengan Arab Saudi dan di Australia, saya juga berharap mungkin kita dapat mengaturkan beberapa perlawanan lagi pada bulan Januari nanti.

''Selepas mengharungi jadual yang agak ketat sebelum ini, saya harap para pemain dapat memberikan segala yang terbaik di tempat lawan berdepan Bahrain pada perlawanan kelayakan keempat," katanya yang dihubungi, semalam.

Skuad Olimpik Arab Saudi yang menganggotai Kumpulan A juga dilihat senasib dengan pasukan negara apabila berada di tangga tercorot dengan hanya mengutip satu mata dalam kumpulan yang turut membariskan Korea Selatan, Oman dan Qatar.

Pada masa sama, Kim Swee turut memberitahu pasukan juara Liga Australia 2009/10, Sydney FC merupakan salah satu pasukan yang akan menguji skuad Olimpik negara menjelang tiga perlawanan persahabatan yang diaturkan di Sydney, Australia dari 10 hingga 22 Disember ini.

''Salah satu kelab elit yang kita temui nanti adalah Sydney FC yang merupakan sebuah kelab hebat dalam liga Australia.

''Tiga perlawanan dengan kelab elit Australia akan menjadi medan buat saya menguji beberapa pemain baru untuk menyesuaikan diri dengan perlawanan antarabangsa di samping memberikan peluang kepada pemain-pemain yang cedera sebelum ini kembali mendapatkan kecergasan mereka," katanya.

Sementara itu, ketika diminta mengulas kehilangan lima pemain seperti Mohd. Muslim Ahmad, K. Gurusamy, Abdul Shukor Jusoh, K. Sasikumar dan Mohd. Zamir Selamat yang memilih untuk bermain dalam saingan Liga Super bersama pasukan pilihan masing-masing, Kim Swee tidak cepat melatah.

Sebaliknya, dia yakin dengan pemain yang tinggal dan bercadang akan membawa masuk beberapa pemain Harimau Muda B dalam skuad utama bagi bersaing dalam saingan Liga Singapura yang dijangka bermula pada Februari depan.

''Buat masa ini saya sudah senaraikan beberapa pemain seperti Syazwan Tajuddin, Nazmi Faiz dan D. Saarvindran untuk bersama dengan Harimau Muda A musim depan.

''Saya akan menyenaraikan lagi beberapa pemain dari Harimau Muda B, saya tidak bimbang dengan ketiadaan beberapa pemain utama yang membuat keputusan berhijrah, saya hormati kehendak mereka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Lega bila kalahkan Myanmar

Posted:

Lega bila kalahkan Myanmar

Lega bila kalahkan Myanmar

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my


ONG Kim Swee (kiri) beredar meninggalkan padang selepas diarah berbuat demikian oleh pengadil perlawanan dari UAE, Fahad Al-Kassar dalam pertemuan Malaysia menentang Indonesia pada Sukan SEA XXVI di Jakarta.


SUKAN SEA XXVI yang menutup tirai minggu lalu meninggalkan pelbagai cerita dan insiden yang tidak mungkin akan dilupakan atlet, jurulatih serta seluruh rakyat Malaysia.

Namun, di sebalik pelbagai kisah suka duka, paling meninggalkan kesan mendalam kepada kita pastinya kejayaan skuad bola sepak mempertahankan pingat emas selepas membenam Garuda di depan ribuan penyokong mereka sendiri.

Anak-anak buah Ong Kim Swee mengetepikan segala ejekan, ugutan, ancaman serta pelbagai provokasi lain untuk pulang sebagai juara hasil kemenangan 4-3 dalam penentuan penalti selepas permainan sebenar berkesudahan 1-1.

Dalam perjalanan muncul 'raja bola sepak Asia Tenggara' dugaan terhebat yang terpaksa dihadapi Harimau Muda tentunya beraksi tanpa jurulatih ketika menentang Myanmar di separuh akhir gara-gara Kim Swee diarah meninggalkan padang ketika kita sedang berdepan Indonesia di peringkat kumpulan.

Secara tiba-tiba, Hassan Sazali Waras, selaku penolong jurulatih terpaksa menggalas tugas mengendalikan perlawanan penting itu. Biarpun peranan tersebut hadir secara mengejut, namun beliau tenang membawa skuad bawah 23 tahun negara membenam Myanmar 1-0 di Gelora Bung Karno pada 19 November, sekali gus layak ke final.

Bersama Utusan Malaysia, jurulatih yang berasal dari Kuala Kangsar, Perak itu berkongsi detik yang sedikit mencemaskan tetapi meninggalkan kenangan manis dalam kariernya sebagai jurulatih kerana menjadi sebahagian daripada sejarah bola sepak Malaysia.

"Walaupun ia satu pertembungan penting, namun saya tidak mudah panik," kata Hassan Sazali membuka perbualan.

"Saya sentiasa bersedia untuk menghadapi kemungkinan seperti ini, lagi pun saya percaya pada kemampuan diri kerana memiliki pengalaman mengendalikan pasukan dalam sesuatu perlawanan, ia bukan perkara baru untuk saya.

"Sebelum bermula, Kim Swee telah berbincang dengan semua jurulatih mengenai barisan yang diturunkan serta strateginya," ceritanya lagi tentang pengalaman mengendalikan pertemuan separuh akhir.

Kata Hassan Sazali, pada awalnya, semua berjalan lancar seperti dirancang kerana beliau masih dapat berhubungan dengan Kim Swee yang menonton dari tempat duduk VIP menerusi catatan nota.

Beliau menerima dua keping nota daripada Kim Swee yang memintanya memperbetulkan posisi pada pertengahan permainan.

Bagaimanapun memasuki separuh masa kedua, beliau tersentak apabila dimaklumkan oleh Pesuruhjaya Perlawanan bahawa Kim Swee tidak dibenarkan lagi menghantar sebarang nota ke bawah. "Saya tidak faham mengapa secara tiba-tiba kami tidak dibenarkan berhubung sedangkan pada mesyuarat sebelum itu, ia tidak dinyatakan. Kami sekadar diberitahu walkie-talkie dan telefon dilarang tetapi nota dibenarkan.

"Namun, kami tiada masa untuk mempersoalkan arahan tersebut, sebaliknya bermula dari saat itu saya sedar saya perlu segera mengambil alih sepenuhnya dan membuat keputusan sendiri tanpa panduan Kim Swee. Namun, saya tidak cemas kerana masih ada dua rakan setugas, Rustov Bozik (kecergasan) dan Yong Wai Hwang (penjaga gol) untuk dirujuk dan berbincang," ujarnya.

Menjelang 15 minit terakhir, Hassan Sazali membuat keputusan yang menjadi titik tolak kepada perlawanan tersebut.

"Buntu mencari jaringan menuju ke hujung permainan, saya membuat keputusan mengeluarkan Syahrul Azwari (Ibrahim) untuk diganti dengan Izzaq (Faris Ramlan). Myanmar main terlalu bertahan dan kami langsung tidak berpeluang menembusi dari tengah.

"Jadi, kita tukar rancangan dengan melancarkan serangan dari kedua-dua belah sayap untuk melakukan hantaran lintang dan menggunakan kelebihan ketinggian Izzaq. Kemasukan Izzaq satu percaturan berbaloi, walaupun dia bukan penjaring gol tetapi jaringan Ahmad Fakri (Saarani) adalah hasil hantarannya,'' katanya.

Cerita Hassan Sazali lagi, sejurus wisel penamat dibunyikan, beliau berasa cukup lega dan terharu dapat membalas kepercayaan yang diletakkan Kim Swee ke atasnya selaku pengendali sementara.

"Kim Swee mengucapkan tahniah kepada saya dan saya menerangkan kepadanya mengapa keputusan pertukaran pemain dibuat dan dia jawab 'tiada masalah, kamu telah melakukan dengan baik, syabas'," tambahnya.

Kata Hassan Sazali lagi, sebelum turun ke padang, Kim Swee telah mengingatkan kepada pemain agar akur dengan segala arahannya.

"Dia minta pemain supaya menganggap segala teriakan arahan coach Hassan umpama dia yang berada di situ," katanya, yang sudah bekerjasama dengan Kim Swee sejak 2007.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan