Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Tidak wujud 'senarai hitam'

Posted:

Tidak wujud 'senarai hitam'

Tidak wujud 'senarai hitam'

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Pintu sentiasa terbuka buat pemain-pemain yang telah meninggalkan skuad Harimau Muda A pada saingan musim hadapan untuk mewakili negara dalam mana-mana kejohanan bawah 23 tahun.

Jelas Ong Kim Swee, tidak wujud pendekatan senarai hitam terhadap pemain berkenaan selagi memenuhi piawaian yang ditetapkan daripada aspek kecergasan dan mutu permainan.

''Tidak benar sama sekali tanggapan bahawa saya tidak akan lagi memberikan peluang kepada pemain-pemain yang bertindak meninggalkan skuad Harimau Muda mewakili negara di pentas antarabangsa.

''Selagi mereka semua dapat memenuhi tahap kecergasan dan gaya permainan yang saya mahukan semasa mewakili skuad negeri, saya tetap akan panggil dan pintu buat mereka sama sekali tidak akan tertutup.

''Saya mempunyai data setiap pemain selama empat tahun dan saya tahu di mana tahap mereka sebenar walaupun ada antara mereka tidak lagi bersama skuad Harimau Muda selepas ini.

''Mengenai mengapa saya tidak panggil Shakir dan Faizal, saya ada sebab tersendiri seperti Shakir yang gagal mendapat tempat dalam kesebelasan utama di Kedah manakala Faizal baru sahaja pulih daripada kecederaan yang panjang, " katanya yang ditemui di Wisma FAM, baru-baru ini.

Sebelum ini, terdapat desas-desus mengatakan pemain-pemain yang bertindak meninggalkan skuad Harimau Muda bakal dipinggirkan daripada mewakili negara dalam kejohanan Bawah 23 tahun negara.

Ia bagaikan terbukti apabila beberapa pemain seperti Mohd. Faizal Muhammad, Ahmad Shakir Ali dan Ahmad Aminuddin Shaharuddin bagaikan sudah tiada dalam perancangan Kim Swee selepas bertindak meninggalkan skuad Harimau Muda A pada musim ini.

Pada Sukan SEA XXVI Indonesia dan kelayakan Olimpik, Faizal Muhammad tidak dipanggil untuk menjalani pemilihan walaupun dia baru mempamerkan persembahan cemerlang dengan skuad Terengganu pada saingan Piala Malaysia.

Malahan, lima pemain terbaru yang membuat keputusan untuk tidak lagi menyambung kontrak bersama Harimau Muda A seperti Mohd. Muslim Ahmad, K. Gurusamy, Mohd. Zamir Selamat, K. Sasikumar dan Abdul Shukor Jusoh diramalkan akan mengalami nasib yang sama.

Namun, ia dinafikan oleh Kim Swee sendiri yang berkata, dia bersedia membawa mana-mana antara lima pemain itu pada tiga lagi baki kelayakan akhir Olimpik tahun depan.

''Mereka yang bermain dengan skuad negeri musim depan akan dipantau oleh saya tahap dari masa ke semasa dan mereka masih ada dalam perancangan saya," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kecik tak kempunan jika tercicir ke Australia

Posted:

Kecik tak kempunan jika tercicir ke Australia

Kecik tak kempunan jika tercicir ke Australia


Wan Zaharul Nizam (dua dari kiri) masih menerima rawatan insentif daripada Institut Sukan Negara bersama seorang lagi pemain Harimau Muda, Gary Steven Robbat.


KUALA LUMPUR - Menyedari kecederaan otot paha yang dialami masih belum pulih sepenuhnya, pemain sayap Bawah 22 tahun negara, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria atau lebih dikenali 'Kecik' rela jika namanya tidak disenaraikan ke Australia pada 10-22 Disember ini.

Meletakkan sasaran mahu beraksi kembali semasa berdepan Bahrain pada pusingan kelayakan akhir Olimpik yang dijadualkan 5 Februari depan, dia kini masih menerima rawatan insentif dari Institut Sukan Negara (ISN) bersama seorang lagi pemain, Gary Steven Robbat.

"Peluang saya untuk dibawa ke Sydney masih 50-50 kerana kecederaan saya dijangka pulih sepenuhnya dalam tempoh sebulan mengikut apa yang diberitahu oleh ISN.

"Oleh itu, saya fikir kemungkinan saya tidak disenaraikan ke Sydney, Australia kerana faktor kecederaan, namun jika itu berlaku, saya tidak kisah dan sanggup berikan peluang kepada rakan-rakan lain yang masih boleh bermain.

"Apa yang penting, saya mahu kecederaan hamstring saya ini sempat pulih sebelum berdepan Bahrain," katanya yang ditemui pada sesi latihan skuad Bawah 22 tahun negara, baru-baru ini.

Kecik mengalami kecederaan ketika berdepan Indonesia pada peringkat kumpulan Sukan SEA XXVI Indonesia.

Skuad Olimpik yang sedang menjalani latihan dan pemilihan pemain ke Sydney bagi menghadapi tiga perlawanan persahabatan dengan pasukan Liga Australia.

Sydney FC akan menjadi pasukan pertama menguji anak-anak buah Ong Kim Swee pada 13 Disember diikuti dua hari kemudian, Central Coast Mariners dan menutup tirai perlawanan persahabatan dengan Newcastle Jets pada 19 Disember.

Jelas pemain berusia 20 tahun dari Tumpat, Kelantan ini, hatinya masih geram semasa melihat rakan-rakannya tewas dua kali berturut-turut dalam perlawanan kelayakan Olimpik baru-baru ini.

"Hati saya cukup pedih apabila melihat rakan-rakan berjuang dalam kepenatan semasa kalah kepada Syria dan Bahrain, baru-baru ini.

"Kalaulah saya tidak cedera, saya mahu membantu rakan-rakan lain dan yakin dapat memberikan sesuatu dalam perlawanan berkenaan," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan