Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Mancini mula rasa bahang

Posted: 31 Dec 2011 06:40 AM PST

MANCHESTER: Manchester City kini tiba di separuh jalan kempen Liga Perdana Inggeris, malam ini dan pengurusnya, Roberto Mancini membayangkan saingan memburu gelaran akan menjadi semakin sengit.

City melangkah ke hujung minggu ini, berkongsi mata dengan Manchester United tetapi masih kekal di puncak liga kerana perbezaan gol ketara.


Begitupun, skuad termahal milik Mancini yang menguasai hampir sepanjang musim ini, mungkin memulakan tahun baru di tempat kedua memandangkan City hanya akan menentang Sunderland pada Tahun Baru, 24 jam selepas United menanti kunjungan Blackburn.

Ia juga dikatakan begitu sengit hinggakan Mancini percaya siapa yang akan bergelar juara hanya akan ditentukan pada hari terakhir musim, 13 Mei ini.


Pengurus City itu juga tidak meletakkan sebarang sasaran untuk pasukannya memenangi liga itu ketika saingan sengit di antara City, United dan Tottenham yang ketika ini menduduki tangga ketiga liga, menyukarkan untuk mengetahui berapa banyak mata yang diperlukan untuk bergelar juara.


"Sukar untuk diramalkan," kata Mancini.

"Pada ketika ini, City, United dan Tottenham cemerlang mengumpul begitu banyak mata berbanding tahun sebelumnya.


"Jika anda katakan berapa banyak mata diperlukan untuk memenangi liga ini, ia cukup sukar. Saya fikir, anda perlu menunggu enam atau lapan perlawanan lagi." Kelebihan lima mata yang dimiliki City selaku pendahulu, hilang sejak awal Disember selepas kekalahan pertama musim ini di tangan Chelsea dan hilang dua mata lagi ketika menentang West Brom, sehari selepas Krismas.

Begitupun, Mancini menafikan dakwaan bahawa pemainnya kini tertekan.


"Kami sedar bahawa sebelum menentang Blackburn, sukar untuk terus berada di puncak liga sepanjang masa atau memenangi gelaran, Januari ini," katanya.


"Apabila anda bersaing menentang United, Tottenham atau Chelsea, ia begitu sukar.


"Kami sudah meraih 45 mata dan menjaringkan banyak gol. Kami akan berjuang hingga ke akhirnya dan saya fikir, kejuaraan ini akan ditentukan pada tiga atau empat perlawanan terakhir." City tidak berdepan isu kecederaan baru biarpun Owen Hargreaves masih diketepikan berikutan masalah lutut. - AFP



Full content generated by Get Full RSS.

Apek tak lupa diri

Posted: 31 Dec 2011 06:38 AM PST

PENJAGA gol Kelantan dan kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat mengakui kehidupannya berubah berbanding sebelum dia bergelar pemain bola sepak negara.

Bagaimanapun, dia yang lebih dikenali sebagai Apek tetap tidak lupa diri walaupun menjadi perhatian ramai kerana matlamat asalnya adalah berjaya dalam karier bola sepak.


"Saya hargai sokongan media dan orang ramai kepada saya selama ini, malah saya tidak boleh lari daripada menjadi perhatian atau pandangan serta tumpuan ramai sejak berkecimpung sebagai pemain bola sepak.

"Sebagai pemain, saya akui hidup berubah, tapi ia tidak menjejaskan tumpuan saya untuk berjaya dalam karier bola sepak," katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran jersi, barangan dan logo pasukan The Red Warriors (TRW) 2012 di Pusat Dagangan Kelantan (KTC), semalam.


Majlis pelancaran itu disempurnakan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa.


Menurut Khairul Fahmi, dia juga tidak tahu bagaimana orang menilainya, tapi berharap diberi sokongan dalam usahanya untuk mencapai kejayaan.

Malah, dia tetap menghormati pandangan dan perhatian diberikan terhadapnya, termasuk penghargaan daripada media tempatan kerana ia satu pengiktirafan untuknya terus berjaya dalam karier bola sepak.


"Saya hormati apa orang ingin katakan terhadap pencapaian saya sebagai pemain bola sepak dan saya hargai sokongan dan perhatian mereka selama ini.

"Saya tetap beri tumpuan utama kepada karier bola sepak kerana ia adalah pilihan hidup saya. Saya mahu buat yang terbaik sebagai penjaga gol negeri dan kebangsaan," katanya. Khairul Fahmi berkata, walaupun menjadi perhatian umum, ia tidak menjejaskan tumpuannya dan akan terus berusaha meningkatkan lagi pencapaiannya musim depan. "Bagi saya pengiktirafan pelbagai pihak termasuk akhbar berhubung sumbangan saya kepada bola sepak amat saya hargai dengan baik dan akan berusaha melakukan yang lebih baik pada masa akan datang.


"Saya tetap fokus dengan tugas saya sebagai penjaga gol pasukan Kelantan dan kebangsaan dan saya harap mampu meningkatkan lagi pencapaian saya musim depan," katanya.


Bagaimanapun, penjaga gol berasal dari Kampung Cherang, Kota Bharu itu banyak berdiam diri ketika diajukan soalan berkaitan peribadi, sebaliknya senang menjawab pertanyaan mengenai karier bola sepak yang diceburinya.



Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan