Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


Canola gah takluk Peringkat 7

Posted: 01 Mar 2012 01:25 PM PST

Sukan

GAYA jagoan, Canola ketika menjuarai Peringkat 7 dari Bentong ke Kuantan, semalam. - Foto Yazit Razali

GAYA jagoan, Canola ketika menjuarai Peringkat 7 dari Bentong ke Kuantan, semalam. - Foto Yazit Razali

BARU berusia 24 tahun, Marco Canola yang mewakili Colnago CSF Inox mengenepikan nama besar lain ketika melakar kejayaan terbesar sepanjang kariernya bergelar pelumba profesional pada laluan terpanjang Peringkat 7 Le Tour de Langkawi (LTdL) 2012 dari Bentong ke Kuantan, semalam.

"Kegembiraan ini sukar diluahkan kerana LTdL adalah perlumbaan kedua saya sebagai pelumba profesional. Biarpun jelajah ini bukan perlumbaan berstatus World Tour, saya yakin kemenangan hari ini dapat memperkenalkan lagi nama saya," kata pelumba Itali itu.

Sejurus memasuki zon pecutan pertama di Mentakab pada kilometer ke-57.7, Canola bersama 15 pelumba lain melakukan pemecahan sehinggalah pada tiga kilometer penamat apabila Canola yang mengejar pelumba Drapac, Floris Goessinen, melakukan asakan untuk memintas dan memecut ke garisan penamat bagi kayuhan sejauh 205.8km itu dengan catatan 4 jam 25 minit 17 saat. "Pada peringkat pendakian ke Genting semalam (kelmarin), pengurus Roberto Reverberi menasihatkan saya untuk menyimpan tenaga dan nampaknya nasihatnya itu berhasil kerana saya mampu melakukan kayuhan terbaik hari ini," katanya sejurus tamat Peringkat 7 itu.

Begitupun, jersi kuning pendahulu masih menjadi milik pelumba Androni Giocattoli, Jose Serpa yang mendahului 30 saat di depan rakan sepasukan, Jose Rujano dengan catatan keseluruhan 24 jam 38.10s, selain jersi merah Raja Bukit dengan 27 mata.

Begitupun, jersi biru Raja Pecut kini bertukar tangan menjadi milik pelumba Astana, Valentin Iglinskiy yang merampasnya daripada Andrea Guardini (Fernese Vini-Selle Italia) yang memegang gelaran Raja Pecut selama lima peringkat, selepas pelumba Kazakhstan itu menguasai ketiga-tiga zon pecutan di Mentakab, Gambang dan Maran.

Peringkat 8 hari ini adalah laluan terpendek dalam LTdL 2012, hanya sejauh 100.8km dengan pelumba pecut dijangka menguasai perlumbaan dari Pekan, Pahang ke Chukai, Terengganu itu dengan penamat dalam kelompok besar.

Tentera ketepi Marlon

Posted: 01 Mar 2012 01:23 PM PST

Sukan

TENTERA belum pasti dapat menurunkan Marlon Alex James bagi pertemuan menentang USM FC dalam saingan Liga Perdana di Stadium Majlis Perbandaran Petaling Jaya, Isnin ini disebabkan kecederaan betis kanan penyerang itu yang masih belum pulih sepenuhnya.

Penyerang import dari St Vincent itu direhatkan pada tiga perlawanan ketika Tentera menewaskan Perlis 4-0, Johor (4-1) dan kekalahan kepada Perak 0-1 dalam saingan Piala FA.

"Marlon belum pulih sepenuhnya dan saya tidak mahu menanggung risiko menurunkannya bagi pertemuan ini walaupun tenaganya amat diperlukan," kata jurulatih B Sathianathan. Namun tanpa Marlon, jentera serangan Tentera dilihat masih berbisa dengan sentuhan kapten, Hairuddin Omar yang kini menjadi penjaring terbanyak liga dengan lapan gol.

"Tidak ada perubahan dalam barisan yang akan diturunkan dan kami mungkin mengekalkan pemain sama ketika menewaskan Perlis dan Johor," katanya.

Namun Sathia mengingatkan anak buahnya supaya tidak mengambil mudah pertemuan dengan USM FC itu kerana lawan mampu bermain pantas untuk memerangkap.

"Ketika tempoh rehat ini, latihan banyak ditumpukan kepada tahap persefahaman dan keserasian pemain untuk bergerak dalam satu pasukan," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersial. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan