Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Ranking makin merudum

Posted: 11 Apr 2012 10:39 AM PDT

KEDUDUKAN skuad kebangsaan dalam peta bola sepak dunia semakin merosot apabila jatuh ke tahap paling buruk sejak Januari dengan berada pada kedudukan ke-156.

Mengikut senarai mutakhir Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (Fifa) semalam, Malaysia menghuni tangga ke-156 selepas mencapai kedudukan 148 pada Januari, 150 pada Februari dan 152 bulan lepas.


Kemerosotan ranking Malaysia berpunca daripada kekurangan perlawanan persahabatan antarabangsa membabitkan skuad kebangsaan.

Menerusi kedudukan terkini, skuad Harimau Malaya kini berada setanding dengan beberapa pasukan seperti Bangladesh (152), Palestin (153), New Caledonia (154) dan Samoa (155) yang diketahui umum mempunyai kekurangan kemudahan asas bola sepak seperti padang dan peralatan sukan. Di kalangan negara Asia Tenggara pula, Malaysia berada di tempat kelima di belakang Vietnam (97), Thailand (141), Filipina (148) dan Indonesia (151).


Pada peringkat Asia, kedudukan Malaysia turut jatuh tiga anak tangga ke kedudukan ke-27 daripada 46 negara, berbanding tempat ke-24 bulan lalu.


Kemerosotan skuad senior negara itu mendapat reaksi Tan Sri Annuar Musa.

Beliau berpendapat kekerapan ketua jurulatih Datuk K Rajagobal menguji pemain baru, selain mengadakan siri perlawanan persahabatan dengan pasukan Liga Super negeri sebagai tidak bersungguh untuk mempertahankan Piala AFF.


Agak menghairankan apabila pendapat timbalan presiden FAM yang juga timbalan pengerusi jawatankuasa skuad senior itu mendapat reaksi negatif Rajagobal dan naib presiden merangkap pengurus pasukan, Datuk Subahan Kamal.

Annuar akhirnya disabitkan kesalahan di bawah Artikel 88 Statut FAM. Beliau digantung dua tahun enam bulan.


Jelasnya, ranking yang dikeluarkan Fifa itu harus menyedarkan Rajagobal dan Subhan di mana kedudukan Harimau Malaya sekarang.


Apa lagi selepas sekadar seri dengan Filipina dan tewas kepada India yang sukan nombor satunya adalah bola keranjang dan kriket.




Azraai fokus perkemas pertahanan

Posted: 11 Apr 2012 10:31 AM PDT

MEMPERKEMASKAN bahagian pertahanan bakal menjadi fokus utama ketua jurulatih Negeri Sembilan, Mohd Azraai Khor Abdullah menjelang pertemuan dengan Terengganu dalam saingan Liga Super di Stadium Sultan Nasaruddin Shah, Kuala Terengganu, Sabtu ini.

Tindakan itu dilakukan selepas menyedari kelemahan benteng menjadi punca utama kegagalan meraih mata penuh ketika melayani kunjungan Sabah di laman sendiri, Sabtu lalu.


Azraai tidak mahu situasi sama berulang lagi apabila berdepan Terengganu yang juga juara Piala FA musim lalu selain menduduki kelompok teratas carta liga.

"Saya perlu perkemaskan lagi bahagian benteng pasukan kerana jelas terdapat kelemahan ketara namun kehadiran semula Mohd Alif Shamsuddin, yang digantung sebelum ini dapat membantu Marian Farbak mempertahankan gawang.


"Apapun kita kena berhati-hati kerana beraksi di gelangganng lawan bukan mudah dan sebarang kesilapan pasti dihukum, sedangkan kemenangan amat penting dalam memastikan pasukan dapat memperbaiki kedudukan di tempat kelima ketika ini," katanya.


Begitupun dalam merealisasikan impian itu, Azraai menghadapi masalah kecederaan yang membelenggu penyerang Ahmad Shakir Md Ali.

Menurutnya, dia tiada pilihan kecuali terpaksa menggunakan khidmat penyerang berusia 23 tahun itu bergandingan dengan Jean-Emmanuel Effa Owona bagi memastikan sasaran tiga mata berharga dicapai.


Beliau mengaku anak buahnya bakal berdepan tugas berat apatah lagi Terengganu pasti berazam bangkit selepas diaib Selangor 1-6 pada perlawanan terakhir mereka.

"Saya jangka perlawanan itu pasti sengit dan amat mencabar namun saya yakin kemampuan pemain melakukan aksi terbaik dalam memburu kemenangan," katanya.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan