Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Hati-hati pilih jurulatih’

Posted: 16 Apr 2012 09:49 AM PDT

SELEPAS kurang senang dengan tindakan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang seolah-olah terlalu mudah menerima peletakan jawatan Rexy Mainaky, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong mahu badan induk badminton tempatan itu lebih berhati-hati dalam memilih pengganti bekas jurulatih beregu wanita negara itu selepas ini.

Amaran Zolkples itu bukan sesuatu yang boleh dipandang mudah BAM kerana beliau benar-benar berharap kes seperti Rexy tidak berulang lagi selepas ini.


"Untuk menghadapi Sukan Olimpik, mungkin BAM tidak sempat mencari pengganti Rexy. BAM harus tentukan penggantinya secepat mungkin agar prestasi atlet tidak terjejas.

"Apapun, saya percaya pembantu Rexy pada masa ini mampu untuk terus membimbing pasukan wanita kita.


"Cuma apa yang ingin saya tegaskan di sini ialah, apabila mahu mengambil jurulatih luar selepas ini, BAM perlu lebih berhati-hati. Jangan pula lepaskan begitu saja bila sudah tak suka," katanya ketika hadir menyempurnakan majlis penyerahan Jalur Gemilang kepada Persekutuan Lawan Pedang Malaysia untuk menghadapi kempen kelayakan Sukan Olimpik di Osaka, Jepun.


Menurut Zolkples, sejak beberapa tahun lalu, BAM adalah persatuan yang paling banyak menggunakan jurulatih, baik untuk pemain perseorangan, beregu mahupun pelapis yang membabitkan satu peruntukan besar untuk membayar semua jurulatih.

"Kita juga mempunyai kekangan kewangan, kalau nak lantik (jurulatih baru) biarlah benar-benar diperlukan. BAM perlu lebih profesional, janganlah ada sebarang sentimen," katanya.


Zolkples berkata, meskipun tugas Rexy beralih kepada membimbing beregu wanita negara, namun bekas pemenang pingat emas Olimpik Atlanta 1996 itu masih mampu memikul tugas dengan cemerlang.

"Rexy sudah membuktikan walaupun ditukar (melatih) beregu wanita, ada pencapaian yang disumbangkannya," katanya.


Lantas timbul persoalan yang berlegar di hati Zolkples, mengapa Rexy secara tiba-tiba mengundur diri dan sebaliknya memilih cabaran baru sebagai Pengarah Kejurulatihan Persatuan Badminton Filipina (PBA).


"Seorang jurulatih tak akan tinggalkan atlet yang sudah lama dibimbingnya begitu saja," katanya tanpa mahu mengulas panjang.


Pada minggu lalu, Rexy yang berkhidmat di Malaysia selama tujuh tahun menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Pengurus Besar BAM, Kenny Goh pada pertengahan Mac lalu.


Ketiadaannya pasti dirasai jika mengambil kira sumbangannya membentuk Koo Kien Keat-Tan Boon Heong untuk muncul antara beregu terbaik dunia sebelum ditugaskan mengendalikan skuad wanita.


Berdasarkan kenyataan Setiausaha BAM, Ng Chin Chai, tempat Rexy tidak akan diganti hingga tamat Sukan Olimpik London kerana pembantunya, Jeremy Gan dan Chong Kien Ling akan meneruskan tugas seperti biasa.




Harapan pingat cerah

Posted: 16 Apr 2012 09:35 AM PDT

PELUMBA harapan negara Azizulhasni Awang masih mempunyai masa memperbaiki prestasinya untuk sampai ke tahap kemuncak bagi menghadiahkan pingat pada temasya Sukan Olimpik, London, Ogos ini.

Biarpun gagal memberikan pingat untuk mengulangi pencapaian dua tahun lalu dengan meraih perak di Kejohanan Dunia di Denmark menerusi acara keirin, Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), Abu Samah Wahab tetap puas hati dengan prestasi semasa atlet itu.


Katanya, prestasi dipamer Azizul memberi petanda adanya peningkatan mutu kayuhan terutama selepas pulih daripada kecederaan kerana tusukan kayu pada betis kirinya ketika beraksi di kejohanan Piala Dunia di Manchester, London tahun lalu.

Begitupun Azizul perlu mempertingkatkan usaha terutama dalam acara pecut kerana berdasarkan pencapaian pelumba di Kejohanan Dunia tempoh hari sebanyak 10 pelumba mencatatkan masa di bawa 10 saat berbanding Azizul yang melakarkan 10.193s untuk menduduki tempat ke-27.


"Tidak mengapa andai Azizul belum mencapai tahap kemuncak di Kejohanan Dunia biarpun pada hakikatnya kita mengharapkan sesuatu daripadanya. Yang penting sekarang adalah Olimpik dan dia perlu fokus mempertingkatkan mutu kayuhan dalam tempoh tiga bulan dari sekarang.


"Menurut laporan dari John Beasley (ketua jurulatih), prestasi Azizul baru mencapai tahap 95 peratus dan saya yakin Azizul boleh menggandakan usaha untuk memberi saingan kepada pelumba Eropah," katanya. Katanya, Kejohanan Dunia dan Sukan Olimpik adalah dua kejohanan berbeza kerana pada Kejohanan Dunia, setiap negara boleh menghantar seberapa ramai pelumba yang melepasi syarat kelayakan berbanding dengan Olimpik yang menetapkan satu pelumba untuk setiap negara.

"Azizul sudah membuktikan keupayaannya dalam acara pecut ketika meraih perak di Kejohanan Dunia pada 2009 dan sekiranya dia mampu memperbaiki prestasi, dia mungkin boleh berada di kedudukan terbaik untuk pingat," katanya. Sementara itu, Abu Samah turut menyatakan, senarai pelumba yang akan beraksi di Olimpik belum diputuskan kerana setiap calon pelumba perlu mendapat kelulusan daripada Majlis Sukan Negara (MSN) terlebih dahulu.


Katanya, satu mesyuarat jawatankuasa kerja akan diadakan dalam tempoh terdekat untuk mengisi kuota lima pelumba ke Sukan Olimpik menerusi acara pecut, keirin (lelaki dan wanita) serta dua tempat dalam acara lebuh raya.

Skuad berbasikal negara melakar sejarah tersendiri apabila pelumba wanita negara, Fatehah Mustapa turut mengesahkan tempat ke Sukan Olimpik selain dua pelumba lebuh raya layak secara merit untuk beraksi di London.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan