Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Itali bukan calon pilihan juara

Posted:

Itali bukan calon pilihan juara

PEMAIN-PEMAIN Itali memberikan penghormatan kepada para penyokong selepas menewaskan Jerman 2-1 pada aksi separuh akhir Euro 2012 di Stadium Nasional awal pagi semalam.


WARSAW, Poland - Jurulatih Itali, Cesare Prandelli hanya tersenyum sinis apabila ada pihak yang mengatakan pasukan itu sebagai pilihan untuk menjadi juara Euro 2012.

Prandelli berkata, Sepanyol lebih berhak untuk merangkul gelaran itu meskipun Itali berjaya mengejutkan pasukan pilihan, Jerman 2-1 pada aksi separuh akhir di Stadium Nasional awal pagi semalam.

"Pasukan pilihan adalah Sepanyol kerana pemain-pemain mereka sudah bersama sejak beberapa tahun lalu dan sentiasa bijak menguasai permainan dalam setiap perlawanan.

"Kami menganggap Sepanyol adalah pasukan yang lebih hebat. Dalam kejohanan seperti ini, ia agak memenatkan kerana keadaan fizikal pemain akan turut menjadi penentu pada final nanti," kata Prandelli.

Kedua-dua finalis yang turut diundi dalam Kumpulan C itu sekadar seri 1-1 pada perlawanan peringkat kumpulan, 10 Jun lalu.

Namun, jika diambil kira pertemuan terakhir di luar Euro 2012, Itali pernah menewaskan Sepanyol dalam satu perlawanan persahabatan tahun lalu.

Pada aksi separuh akhir awal pagi semalam, kedua-dua gol Itali dijaringkan Mario Balotelli manakala gol tunggal Jerman menerusi sepakan penalti Mesut Ozil pada masa kecederaan.

Meskipun gembira dengan persembahan keseluruhan anak-anak buahnya, Prandelli masih tidak dapat menyembunyikan kebimbangan berikutan kegagalan menyempurnakan beberapa peluang yang terhidang menerusi serangan balas pantas pada babak kedua.

"Kami memang sudah keletihan ketika permainan berbaki 10 minit. Empat hari sebelum itu, kami terpaksa bertarung sehingga 120 minit (menentang England).

"Jadi, apabila kami peroleh empat peluang untuk menjaringkan gol ketiga, kami gagal memanfaatkannya. Jika berjaya, sisa perjuangan Jerman akan berakhir.

"Dalam bola sepak, sepakan percuma atau penalti boleh mengubah perlawanan dalam sekelip mata. Ia boleh meletakkan kami dalam kesukaran," tegasnya.

Bagaimanapun, Prandelli mengakui, ini adalah persembahan terbaik Itali di bawah kendaliannya sejak dua tahun lalu sebaik mengambil alih jawatan jurulatih selepas kegagalan pada Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. - AFP

Loew pertahan strategi

Posted:

Loew pertahan strategi

PEMAIN-PEMAIN Jerman kecewa selepas tewas 1-2 kepada Itali dan gagal melayakkan diri ke final Euro 2012.


WARSAW, Poland - Jurulatih Jerman, Joachim Loew tetap mempertahankan persembahan anak-anak buahnya meskipun tewas 1-2 kepada Itali pada aksi separuh akhir Euro 2012 awal pagi semalam.

Loew berkata, barisan pemain muda skuad The Team telah mempamerkan potensi yang dimiliki pada kempen kali ini.

Pada aksi di Stadium National itu, penyerang kontroversi Itali, Mario Balotelli memusnahkan impian Jerman selepas meledakkan kedua-dua gol skuad The Azzurri pada separuh masa pertama permainan.

Meskipun berjaya menampilkan aksi yang lebih baik pada babak kedua, sekali gus merapatkan jurang menerusi sepakan penalti Mesut Ozil pada minit ke-92, ia tidak memadai buat Jerman.

Tampil selaku pasukan pilihan bersama-sama Sepanyol selepas memenangi kesemua 10 perlawanan pada kempen kelayakan, rekod tanpa kalah sebanyak 15 perlawanan milik Jerman lebur.

Kekebalan bentang pertahanan Jerman gagal mengekang asakan Balotelli manakala skil pemain tengah, Bastian Schweinsteiger dan Ozil dibayangi kehebatan perancang Itali, Andrea Pirlo dan Riccardo Montolivo.

Loew yang masih mempunyai kontrak sehingga 2014 berkata, kejayaan Jerman akan tiba suatu hari nanti.

"Ini semua adalah sebahagian daripada proses pembangunan buat pasukan. Kamu tidak akan memenangi gelaran dengan bercakap sahaja.

"Sepanyol terpaksa menanti untuk satu tempoh yang panjang (bagi menenangi Piala Dunia 2010 dan Euro 2008).

"Pada babak kedua, kami telah melakukan segala-galanya untuk menguasai permainan. Kami bermain dengan sepenuh hati.

"Selain daripada kekalahan, kejohanan ini sangat baik dan ia adalah satu proses pembelajaran.

"Bermain di tahap tertinggi bersama pasukan-pasukan ini, tidak banyak yang membezakan kami.

"Hanya satu saat yang menentukan sama ada kamu menang atau kalah.

"Pasukan telah banyak meningkat dalam tempoh dua tahun, kami berjaya mengekori rapat negara-negara yang berada di depan kami dan kini, kami sama taraf dengan pasukan-pasukan terhebat ini.

"Kami tidak melakukannya hari ini (awal pagi semalam) tetapi peluang kami pasti tiba pada masa hadapan.

"Kekuatan sudah ada, kami mara ke final dan kami sentiasa berharap tetapi hari ini, pada babak pertama, kami ketinggalan di belakang.

"Sebab itu kami berada di sini dan merasai kekecewaan ini," kata pengendali berusia 52 tahun itu. - AFP

Fabregas bimbang kelibat Balotelli

Posted:

Fabregas bimbang kelibat Balotelli

FABREGAS anggap Balotelli sebagai ancaman utama Sepanyol pada final Euro 2012 awal pagi Isnin ini.


KIEV, Ukraine - Cesc Fabregas menegaskan bahawa Sepanyol perlu memberi perhatian yang lebih kepada Mario Balotelli sekiranya mahu menewaskan Itali pada final Euro 2012 di Stadium Olimpik awal pagi Isnin ini.

Penyerang kontroversi Itali itu menampilkan aksi yang cemerlang di pentas antarabangsa selepas meledakkan kedua-dua gol ketika menewaskan Jerman 2-1 pada aksi separuh akhir di Stadium National, Poland awal pagi semalam.

Kini, penyerang Manchester City itu berpeluang untuk memenangi anugerah Kasut Emas selaku penjaring terbanyak selepas berkongsi tiga gol.

Fabregas berkata, persembahan Balotelli ketika menentang Jerman telah membuktikan bahawa dia adalah seorang pemain yang hebat.

"Balotelli merupakan seorang pemain yang hebat.

"Dia telah membuktikan semalam (awal pagi semalam) apabila meledakkan dua gol yang cantik pada aksi separuh akhir menentang sebuah pasukan yang hebat seperti Jerman.

"Dia bakal menjadi ancaman, sama seperti (Antonio) Cassano dan barisan penyerang yang lain," kata pemain tengah Barcelona itu semalam.

Ketika diminta untuk menilai kekuatan utama Itali, Fabregas berkata, skuad bimbingan Cesare Prandelli memiliki ramai pemain yang berbahaya di setiap posisi.

"Mereka (Itali) adalah sebuah pasukan yang kompetitif.

"Mereka sangat berpengalaman di posisi pertahanan dan serangan. Mereka dibarisi pemain-pemain yang melalui musim cemerlang bersama AC Milan, Inter Milan dan Juventus.

"Barisan pertahanan Itali sangat berpengalaman dan mereka tahu bila untuk melancarkan serangan dan bertahan.

"Selain itu, mereka memiliki penjaga gol yang hebat (Gianluigi Buffon). Seorang kapten yang semula jadi tetapi Sepanyol juga mempunyai penjaga gol yang tidak kurang hebatnya, Iker Casillas.

Sekiranya berjaya menewaskan Itali, Sepanyol akan melakar sejarah baharu menjadi pasukan pertama yang mempertahankan gelaran juara Eropah.

Selain itu, mereka juga akan menjadi pasukan pertama yang memenangi tiga kejohanan utama berturut-turut selepas Euro 2008 dan Piala Dunia 2010. - AFP

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan