Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Tugas berat Revington

Posted: 30 Aug 2012 11:29 AM PDT

ERA baru skuad hoki negara bermula semalam menerusi penampilan pertama Paul Revington sebagai ketua jurulatih skuad kebangsaan bagi menggantikan Tai Beng Hai yang awal-awal sudah menyedari tugas berat menantinya selepas ini.

Hadir pada sidang media yang turut disertai pembantunya, Arul Selvaraj yang juga bekas pemain skuad negara, bekas jurulatih kebangsaan Ireland itu nyata sudah bersedia dengan jawapan kukuh bagi meyakinkan peminat tempatan pemilihan Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) bukan satu keputusan yang sia-sia.


"Saya dimaklumkan dan mendengar daripada beberapa orang yang menyatakan peminat sudah hilang kepercayaan kepada skuad negara, persepsi mereka mengenai sukan hoki juga tidak begitu baik.

"Inilah antara tugas yang perlu saya lakukan, mengembalikan semula kepercayaan semua pihak melalui keputusan yang bagus," tegas Revington yang mempunyai pencapaian cemerlang sepanjang kariernya sebagai jurulatih.


Untuk membuktikan kemampuannya, Jurulatih Terbaik Dunia Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH) 2011 itu yang menandatangani kontrak selama empat tahun sebagai ketua jurulatih negara, mahu memastikan skuad bimbingannya melangkah ke pentas Piala Dunia dan Olimpik.


"Saya mahu memastikan kita layak ke Piala Dunia terlebih dulu. Bagi saya pemain sedia ada sudah begitu bagus.

"Mungkin mereka hanya perlu memperbaiki beberapa kelemahan. Yang pasti, saya harap perubahan ini berlaku dengan pantas," katanya.


Bagi memastikan beliau mempunyai barisan pemain terbaik, Revington akan memilih barisan pemainnya menerusi penilaian pada saingan TNB Liga Hoki Malaysia serta Piala Razak.

"Saya sudah mengetahui barisan pemain Malaysia tapi saya akan cuba memilih barisan pemain terbaik selepas berakhir saingan liga," katanya yang berada di negara ini sejak 9 Ogos lalu.


Dua tugas utama yang bakal dilalui Revington serta Arul adalah Cabaran Juara-Juara 1 di Quilmes, Argentina November ini dan Piala Kejuaraan Enam Negara Asia di Doha, Disember ini.


Revington dan Arul pernah bekerjasama membimbing skuad kebangsaan Ireland sejak 2009 yang menyaksikan peningkatan mendadak skuad itu dan hampir layak ke Sukan Olimpik, namun dikecewakan Korea Selatan pada kempen kelayakan awal tahun ini yang turut disertai skuad negara.


Sebelum itu, ketika membimbing Afrika Selatan selama tiga tahun, Revington membantu pasukan itu memperbaiki ranking dunia dari 14 ke tangga ke-10.


Skuad negara pernah dibimbing beberapa jurulatih asing, antaranya Terry Walsh, Volker Knapp dan Paul Lissek.

Artikel ini disiarkan pada : 31/08/2012


SDFC tagih aksi Wleh

Posted: 30 Aug 2012 11:18 AM PDT

NAIB juara Piala FA, Sime Darby FC (SDFC) optimis peledak utamanya, Patrick Ronaldinho Wleh akan memperoleh kembali prestasi sebenar untuk membantu melonjakkan kelab itu melepasi ranjau Kumpulan C Piala Malaysia yang masih berbaki tiga perlawanan.

Kelab itu menegur aksi pemain antarabangsa Liberia berusia 22 tahun itu selepas mempamerkan persembahan di bawah kemampuan sebenar dalam dua perlawanan awal hingga mencetuskan rasa kurang senang jurulatih pasukan, Ismail Zakaria.


Insiden itu bagaimanapun sudah dilupakan apabila mempamerkan kebangkitan untuk meledak dua jaringan ketika membantu kelab itu mencatat kemenangan 3-2 ke atas Felda United pada perlawanan ketiga kumpulan, Selasa lalu.

"Dia masih muda dan memerlukan bimbingan. Kami sudah memanggil dan memberi nasihat bagi menyedarkannya dan akhirnya dia membalas dengan dua gol cantik," kata Setiausaha Kehormat SDFC, Zainal Amat ketika ditanya mengenai penyerang yang memainkan peranan penting kepada kelab kebangkitan kelab itu pada musim ini.


Menurut Zainal lagi, masalah terbabit dianggap selesai selepas Ronaldinho mengaku bersikap sambil lewa dan berjanji untuk terus fokus dalam baki saingan musim ini.


SDFC kini berada di tempat ketiga Kumpulan C dengan mengumpul empat mata, terikat dengan Felda United di tempat kedua namun ketinggalan satu mata kepada pendahulu kumpulan yang juga juara bertahan, Negeri Sembilan.

Pasukan yang menamatkan saingan Liga Perdana di tempat ketiga itu akan meneruskan saingan pusingan kedua peringkat kumpulan dengan menentang Felda United, Sabtu ini diikuti aksi menentang Negeri Sembilan (4 September) di laman sendiri dan pertarungan terakhir menentang Perak pada 14 September dengan harapan merebut salah satu tiket ke suku akhir.


"Kumpulan C kini terbuka dengan empat pasukan berpeluang layak ke peringkat seterusnya. Namun kami perlu mempamerkan terbaik dalam baki tiga perlawanan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 31/08/2012


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan