Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


Jika gagal, saya letak jawatan

Posted: 17 Sep 2012 07:24 PM PDT

Perlu realistik, jangan terlalu mendesak dan saya buat yang terbaik: Raja

Kuala Lumpur: Mereka boleh cakap apa saja. Saya hanya mengikut sasaran ditetap majikan (FAM) iaitu skuad kebangsaan perlu layak ke pusingan akhir Piala Asia 2015. Jika gagal, saya sendiri akan letak jawatan.

Demikian jawapan jurulatih kebangsaan, Datuk K Rajagobal ketika ditanya adakah dia akan tunduk dengan desakan sesetengah pihak yang mahu dia meletak jawatan jika Malaysia gagal mempertahankan kejuaraan Piala Suzuki AFF 2012, 24 November hingga 22 Disember ini.

Menurut pengendali berusia 56 tahun itu, peminat bola sepak tempatan perlu lebih realistik dan tidak terlalu mendesak, sebaliknya terus memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada skuad Harimau Malaya yang masih dalam proses menjadi pasukan mantap di peringkat Asia.
Jurulatih mana berjaya seperti saya?

Mereka boleh bandingkan dengan mana-mana jurulatih kebangsaan sebelum ini, siapa yang pernah bawa Malaysia meraih kejuaraan seperti kejayaan kita menamatkan kemarau pingat emas pada Sukan SEA 2009 selepas kali terakhir 1989 serta menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 buat kali pertama sejak 1996.

Takkan apabila tewas 2-0 kepada Vietnam (11 September lalu) yang hanya perlawanan persahabatan dalam tempoh persiapan ke Piala Suzuki AFF 2012, peluang kita dianggap tertutup. Siapa tak nak buat yang terbaik. Saya akan cuba pastikan Malaysia mara sejauh yang boleh untuk mempertahankan kejuaraan, jelas Rajagobal.

Saingan kelayakan Piala Asia 2015 dijadual bermula 6 Februari tahun depan dengan 20 pasukan akan dibahagi dalam lima kumpulan merangkumi empat pasukan. Dua pasukan teratas selepas mengharungi enam perlawanan timbal balik akan layak ke pusingan akhir di Australia, 4 hingga 26 Januari 2015.
Dalam pada itu, kem latihan pusat skuad kebangsaan kembali disambung di Wisma FAM, Kelana Jaya, petang semalam sebagai mengisi waktu rehat sementara menunggu saingan suku akhir pertama Piala Malaysia bersambung, 25 September ini.

Ada 96 sebab Liverpool bangkit

Posted: 17 Sep 2012 04:27 PM PDT

Minggu ini adalah inspirasi buat kami: Shelvey

London: Liverpool ada 96 sebab memastikan minggu ini diwarnai kemenangan dan bukan terus dipalit kekalahan. Ia mungkin berlaku dalam tempoh 100 tahun membuka musim tanpa satu kemenangan dalam empat perlawanan. Namun anak buah Brendan Rodgers tentunya tidak mahu pulang tangan kosong daripada setiap pertembungan, sama seperti kempen keadilan untuk mangsa yang terkorban di Hillsborough skuad Liverpool juga berjuang tanpa henti untuk menang.

Selepas mempamerkan aksi yang semakin meningkat, pemain tengah, Jonjo Shelvey melaungkan kata semangat ke dalam kem pasukan. Tidak ada alasan untuk membenarkan kekalahan. Steven Gerrard sentiasa mempunyai kata-kata semangat sebelum sepak mula, dan dia mempunyai banyak lagi untuk kali ini.

Menang untuk penyokong

Bos adalah yang sama. Mesejnya adalah terus berjuang dan lakukannya untuk penyokong Hillsborough, yang mana 96 daripadanya terbunuh, mesej itulah disampaikan kepada pasukan.
Apa yang terjadi minggu ini adalah inspirasi buat kami. Penyokong Liverpool berjuang bertahun lamanya untuk meraih keputusan serta kami mahu melakukannya untuk mereka, sejak perlawanan pertama, katanya.

Joe Allen, 22, selaku pemain muda dalam pasukan yang belum lahir ketika pembunuhan beramai-ramai di Selatan Yorkshire, 23 tahun lalu juga senada dengan Shelvey.

Ia adalah minggu sukar untuk semua yang terbabit. Kami ingin muncul di padang demi peminat. Kami gagal meraih tiga mata, ia mengecewakan.
Agensi

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan