Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Impak congak ‘Samba Brazil’

Posted: 13 Sep 2012 11:05 AM PDT

SKUAD Bawah 23 Tahun (B-23) negara bakal mendapat sentuhan 'Samba Brazil' sekiranya Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menerima tawaran untuk beraksi dalam liga negara itu bagi persiapan menghadapi Sukan Sea Myanmar, tahun depan.

Menurut jurulatih Ong Kim Swee, cadangan membawa pemain muda ke Brazil bagi mendapat pendedahan masih di peringkat perbincangan kerana mereka juga turut mempunyai pilihan sama ada mahu kembali ke kem latihan sebelum ini di Slovakia.


"Kami mungkin ke luar negara, ketika ini Brazil dan Slovakia antara lokasi yang dicadangkan dan saya harap perkara ini dapat diputuskan dalam masa terdekat.

"Walaupun sudah menerima tawaran dari kelab Brazil, kami perlu pergi ke sana untuk meneliti tawaran dan melihat sendiri kemudahan disediakan. "Kalau bagus, pasukan peringkat umur B-17 atau 19 juga boleh dihantar ke sana dulu," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Cek Penajaan dan Insentif Pasukan Bola Sepak Kebangsaan oleh Telekom Malaysia Berhad (TM) semalam.


Penyerahan cek itu dilakukan Ketua Pegawai Pemasaran TM, Datuk Rozalila Abdul Rahman kepada skuad B-23 atas kejayaan memenangi pingat emas Sukan Sea Indonesia tahun lalu.


Turut hadir pada majlis itu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad, Naib Presiden dan juga pengurus pasukan, Datuk Hamidin Mohd Amin serta barisan pemain.

Insentif itu diberikan berdasarkan perjanjian kerjasama antara TM dan FAM namun jumlah yang diberi tidak diumumkan.


Ketika ditanya mengenai perancangan Kim Swee, Azzuddin berkata, FAM tidak keberatan memberi lampu hijau sekiranya ia dapat membantu persiapan pemain sebelum ke Sukan Sea.

"Sebelum ini kita sudah membuat program di luar negara dan ia membuahkan hasil apabila memenangi pingat emas sukan Sea dan segala keputusan bergantung kepada jurulatih dan juga Jawatankuasa Pengurusan Skuad Kebangsaan bagi menilai rancangan ini," katanya yang enggan mendedahkan maklumat terperinci mengenai tawaran dari kelab Brazil itu.


Tambahnya, ia bukan satu masalah jika skuad Kim Swee ke luar negara dan tidak beraksi dalam Liga Singapura musim depan kerana mereka boleh menghantar pasukan lain.


"Objektif kerjasama FAM dan FAS (Persatuan Bola Sepak Singapura) adalah untuk pembangunan pasukan muda dan kita boleh hantar mana-mana pasukan untuk bermain dalam liga itu," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/14


Shukor enggan calar reputasi

Posted: 13 Sep 2012 11:02 AM PDT

NEGERI Sembilan tidak rela misi mempertahankan kejuaraan Piala Malaysia tersekat di peringkat saingan kumpulan, apabila turun berdepan Felda United pada perlawanan penentuan ke suku akhir di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, malam ini.

Justeru pemain skuad Hoben Jang Hoben berazam berjuang habis-habisan demi mencipta kemenangan.


Kapten, Mohd Shukor Adan mahu semua pemain memberikan aksi terbaik dan mempertahankan reputasi sebagai juara bertahan.

"Walaupun hanya perlukan satu mata untuk ke suku akhir, kami ingin kemenangan mutlak ke atas Felda United. Saya harap rakan sepasukan memberikan kerjasama bagi mencatat kemenangan," katanya.


Mengenai perlawanan yang bakal dihadapi, bekas pemain kebangsaan itu mengaku pasukannya bakal berdepan cabaran getir berbanding pertemuan pertama di Stadium Hang Jebat.


Bagaimanapun, menurut Shukor, dia akan pastikan semua posisi berfungsi dengan baik dan mengekalkan corak menyerang untuk memburu gol awal dan memberi tekanan kepada lawan.

Tonggak berpengalaman itu mengingatkan semua pemain supaya berhati-hati dengan taktik skuad bimbingan E Elavarasan kerana mereka pasti akan memberikan tentangan sengit.


"Saya yakin semua pemain menyedari tanggungjawab masing-masing dan kedudukan pasukan untuk layak ke suku akhir," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/14


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan