Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Peluang terakhir

Posted: 19 Sep 2012 02:08 PM PDT

"PI Mai Pi Mai Tang Tu" ungkapan terbaik boleh dicoret mengenai pendirian Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mengenai kedudukan pasangan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong.

Majlis Exco bermesyuarat semalam memutuskan untuk memberi peluang setahun lagi kepada mereka.


"Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan (C&T) menjelaskan gandingan itu memohon agar diberi peluang terakhir.

"Kami putuskan untuk memberi mereka peluang hingga Kejohanan Dunia tahun depan dengan sasaran layak ke final.


"Jika gagal mereka akan dipecahkan," kata presiden BAM, Datuk Seri Mohd Nadzmi Salleh.


Soalnya mengapa sasaran ke final dan bukan menjuarainya kerana mereka pernah beraksi di final 2010.

Begitupun gandingan terbabit hanya akan beraksi pada kejohanan berstatus Siri Super sementara mereka akan digandingkan dengan pemain lain dalam kejohanan kelas kedua iaitu GP Emas.


"C&T akan tetapkan gandingan lain bagi Kien Keat-Boon Heong," kata Nadzmi lagi.

Beliau turut mengumumkan rancangan melantik seorang Pengurus Projek yang memantau projek khas Olimpik 2016, 2020 dan 2024.


"Beliau akan menerima laporan daripada ketua jurulatih perseorangan, Rashid Sidek dan ketua jurulatih beregu, Tan Kim Her dengan sasaran utama Sukan Olimpik Rio," katanya.


Namun begitu C&T boleh membatalkan cadangan atau perancangan Pengurus Projek itu pada bila-bila masa termasuk memecatnya.


Sementara itu, Wong Tat Meng dilantik semula sebagai jurulatih perseorangan wanita negara.


Isu lain yang turut diketengahkan adalah tindakan BAM mengekalkan gandingan adik beradik, Ng Hui Lin-Hui Ern sedangkan mereka kini bergelar pelajar sepenuh masa.


Mereka masih menikmati pelbagai kelebihan sedangkan pemain profesional lain dibiar menyara diri sendiri.


Naib Presiden, Senator V Subramaniam yang juga Presiden Persatuan Badminton Selangor (SBA) mengaku tindakan itu sebagai satu kesilapan dan perlu dihentikan segera.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/20


Optimus unggul

Posted: 19 Sep 2012 01:57 PM PDT

PASUKAN Optimus Prime dari Johor Bahru dinobat juara Grand Final Karnival Futsal Milo Hidup Bola 2012 bagi kategori Bawah 16 Tahun selepas menundukkan pasukan GB FC A sempena sambutan Hari Malaysia, , Ahad lalu.

Optimus Prime menewaskan GB FC A, 2-0 melakar kemenangan penuh bergaya pada aksi kemuncak di SportsPlanet Ampang.


Jurulatih pasukan, Shaharizad Maharof, 26, yakin anak buahnya mampu muncul juara berdasarkan rekod pertemuan yang memihak kepada mereka ketika melakar kemenangan ke atas GB FC A pada peringkat kumpulan.

"Saya percaya kepada kemampuan pemain. Kejayaan ini amat bermakna selepas empat tahun bersama. Saya akan mengekalkan pasukan ini menjadi satu pasukan lebih mantap dan pasukan Bawah 17 Tahun nombor satu di Malaysia.


"Terima kasih kepada semua pihak terutama kepada Tadika Myzara, Parlimen JB, Ranymarlia Mohd dan Rozlin Mohd yang sentiasa memberi sokongan dan menaruh kepercayaan kepada kami menempah nama dalam arena futsal ini," katanya.


Bagi kategori B-16, tempat ketiga milik bersama Penang Free School dan Perantau FC B.

Sementara itu, final kategori Bawah 12 Tahun menyaksikan pasukan Tu-Excellent A dari Kedah mempamerkan kehebatan menewaskan Abyad De Dani A FC dari Puchong Selangor, 3-0 manakala tempat ketiga milik bersama MSSPS A dan Qaisara B.


Sejumlah 1,400 pasukan membabitkan pasukan B-12 dan 16 menyertai edisi ketujuh tahun ini yang memberi tumpuan kepada pembangunan peringkat akar umbi.

Pada aksi Grand Final, 32 pasukan terbaik setiap kategori dari 14 negeri bertarung merebut hadiah utama wang tunai RM15,000, trofi, pingat dan hamper barangan Milo dan Figos.


Naib juara meraih RM10,000 dan tempat ketiga masing-masing mengondol RM7,000. Bagi menggalakkan setiap peserta menabung dan melakukan simpanan, Milo mengaturkan hadiah wang tunai itu disimpan di dalam akaun simpanan peserta.


Hadiah disampaikan legenda bola sepak negara era 70-80an, Datuk Soh Chin Aun dan Pengarah Eksekutif Milo, Don Howat. Turut hadir Pengurus Pemasaran Sukan Nestle, Ng Ping Loong dan Pengarah Urusan Figos, Tang Kok Wei.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/20


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan