Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘AGM tidak sah’

Posted: 22 Sep 2012 10:26 AM PDT

MESYUARAT Agung Tahunan (AGM) Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) tidak sah dan terbatal sekiranya tetap dilangsungkan seperti dijadualkan hari ini.

Calon presiden, Datuk Danyal Balagopal Abdullah menegaskan, AGM KOM tidak mengikut akta 8.7.1 perlembagaan baru yang merujuk kepada pemilihan AGM.


Katanya, akta itu perlu dipatuhi dan andai gagal, KOM melanggar peraturan dan AGM tidak sah.

"Saya sudah teliti artikel 8.7.1, AGM tidak bolegh dilangsungkan kerana Pesuruhjaya Sukan sudah menasihatkan ia ditangguhkan dan KOM disaran mengadakan EGM (mesyuarat agung tergempar) bagi menyelesaikan kekeliruan berkaitan perlembagaan.


"Jika AGM diteruskan, saya akan menarik diri. Saya tidak mahu menjadi sebahagian daripada KOM kerana jika perkara asas seperti ini tidak mereka patuhi, bagaimana ingin memimpin perkara lebih besar," katanya yang juga seorang bekas tentera dan berpegang teguh kepada peraturan dan disiplin.


Artikel 8.7.1 mewajibkan calon terdiri daripada pegawai yang memegang jawatan dalam persatuan negeri iaitu mereka yang terdiri daripada ahli gabungan kecuali calon yang bertanding untuk jawatan presiden. Setiap calon bagaimanapun perlu menerima dan mengesahkan penerimaan pencalonan kepada Pengurus Besar KOM dua minggu sebelum AGM.

Namun Danyal berkata, hingga kini tiada seorangpun menghantar surat itu kerana tidak menyedari wujudnya klausa baru sekali gus bermakna peraturan itu sudah dilanggar dan AGM akan menjadi tidak sah.


Jika benar Danyal memutuskan untuk menarik diri, kerusi presiden kini membabitkan lawan dua penjuru iaitu penyandang kerusi, Datuk Seri Shahidan Kassim dan Datuk Zainal Abidin Ahmad.

Sementara itu, Shahidan mendakwa tiada percanggahan perlembagaan beralku dan AGM berlangsung mengikut jadual.


"Hanya Pesuruhjaya Sukan berhak membatalkan AGM ini jika benar ia melanggar perlembagaan," tegasnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/22


Rayuan Fergie

Posted: 22 Sep 2012 08:32 AM PDT

MANCHESTER: Sepucuk surat ditulis khas oleh Sir Alex Ferguson bakal diedar kepada penyokong Manchester United yang hadir di Anfield, hari ini.

Surat itu adalah usaha terakhir Fergie untuk memastikan semua penyokong United menghormati majlis memperingati 96 mangsa tragedi Hillsborough.


United bakal turun menentang Liverpool dalam perlawanan pertama di Anfield sejak laporan khas tragedi 23 tahun lalu itu diumum.

Ramai yang bimbang cemuhan terhadap insiden Hillsborough dan kemalangan penerbangan Munich bakal mencemar majlis itu.


Dalam surat itu, Ferguson menyuarakan keyakinan penyokong United akan mempamerkan tradisi hebat peminat terbaik dunia bola sepak.


Meskipun yakin suratnya itu bakal merubah suasana, Ferguson tidak menjangkakan permusuhan peminat dua kelab gergasi Liga Inggeris itu akan berakhir.

"Ia tidak mungkin berubah tapi mereka boleh mengetepikan ejekan mengenai Munich dan Hillsborough. Saya harap tiada lagi laungan menjijikkan itu," katanya.


Ferguson dan Bobby Charlton akan meletakkan jambangan bunga di garisan tengah padang pada majlis itu.

Liverpool akan memakai baju bernombor 96 dan pemain United mungkin juga akan berbuat demikian.


Ferguson mengaku terkejut terhadap cubaan melindungi kegagalan polis pada tragedi itu.


"Apa yang terjadi amat mengerikan kerana ia berlaku pada zaman ini." Bagaimanapun, Ferguson percaya hanya sekumpulan kecil penyokong bakal merosakkan majlis itu.


"Mereka hanya kumpulan minoriti meskipun yang pasti tindakan itu mereka menjengkelkan," tegas Ferguson. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/22


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan