Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Kata dua Butler

Posted: 24 Sep 2012 01:15 PM PDT

SELESAI cara baik atau jumpa di mahkamah! Itu kata dua jurulatih Terengganu yang baru dipecat, Peter James Butler kepada Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT).

Butler yang menyerahkan surat rayuannya kepada Setiausaha PBSNT, Abdullah Salleh semalam berkata, beliau sanggup duduk berbincang secara baik tapi turut rela menyelesaikan masalah penamatan kontraknya di mahkamah.


Jurulatih bangsa Inggeris itu berkata, beliau boleh membuktikan PBSNT silap apabila menamatkan kontraknya yang masih berbaki 15 bulan selepas dijatuhkan hukuman jawatankuasa tatatertib persatuan.

Bagi kesalahan bercakap kepada media tanpa kebenaran pengurusan mengenai masalah disiplin pemain pertahanan, Muslim Ahmad dan pemain tengah, Ismail Faruqi Ismail, jurulatih berusia 46 tahun itu dihukum gantung enam bulan dan didenda RM4,000.


Gaji bulan depan pula dipotong 15 peratus kerana tindakannya memarahi dan menolak Mohd Sharbinee Allawee Ramlie ketika penjaga gol itu keluar padang untuk digantikan dengan Sharmiza Yusof dalam perlawanan menentang Kedah di tempat sendiri awal bulan ini.


Jurulatih kelahiran Halifax, England, itu berkata, beliau sudah menyerahkan surat rayuan kepada PBSNT dan satu salinan surat rayuan itu juga diserahkan kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Katanya, surat rayuan empat muka surat itu ditulis kerana berasa PBSNT tidak mempunyai asas cukup untuk mengambil tindakan dan hukuman diterimanya tidak adil.


"Sebagai contoh, saya digantung enam bulan kerana bercakap kepada media mengenai pemain tanpa kebenaran pengurusan sedangkan sebelum ini saya juga melakukan perkara sama tanpa dihukum.

"Ada lagi contoh lain yang saya kemukakan dalam surat rayuan itu dan berharap persatuan dapat menimbangkan semula keputusan dan saya pula dibebaskan daripada semua tuduhan," katanya.


Butler yang juga bertemu dengan pegawai tertinggi T-Team termasuk pengurus pasukan, Rozi Mamat yang juga Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri, enggan mengulas spekulasi dilantik menjadi jurulatih dan pengurus pasukan berstatus kelab itu.


"Kenyataan pertemuan itu cuma boleh diberikan pegawai T-Team kerana saya diminta tidak bercakap mengenai perkara itu," katanya.


Penolong pengurus T-Team yang juga Pengarah Majlis Sukan Negeri Terengganu, Zainal Abidin Hussin pula cuma mengesahkan pertemuan itu namun menolak untuk memberi sebarang komen mengenai apa yang dibincangkan dengan Butler.


Namun pegawai pasukan yang enggan namanya diketahui, memberitahu pertemuan pertama membabitkan pegawai pasukan itu dengan Butler berjalan lancar.


"Tidak ada keputusan dibuat dalam pertemuan itu kerana ia cuma bertujuan mengenali jurulatih itu dengan lebih dekat lagi. Mereka yang hadir juga dikatakan kagum dengan penjelasan dan perancangan masa depan Butler untuk T-Team," katanya.


Katanya, Butler juga menceritakan mengenai surat rayuannya kepada PBSNT dan ada yang berpendapat jika peluang diberikan kepada Butler untuk membersihkan namanya terlebih dulu.


"Apapun, mereka yang hadir dalam pertemuan itu tidak boleh membuat keputusan sebelum mendapat persetujuan kerajaan negeri terlebih dulu.


"Apa yang saya tahu, Butler kini menjadi antara calon untuk ketua jurulatih T-Team," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/25


Peluang terbuka

Posted: 24 Sep 2012 12:33 PM PDT

SELEPAS Pusingan 7 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas 2012 di Kluang, Johor berakhir, kelmarin, saingan merebut mahkota Anugerah Berpasukan Keseluruhan kategori CP130 dan CP115 musim ini dilihat masih terbuka.

Berbaki tiga pusingan lagi, tidak ada pasukan mendominasi saingan kedua-dua kategori itu. Bagi pasukan Harian Metro Y-TEQ SCK Honda Racing 2, walaupun dua pelumba, Azlan Shah Kamaruzaman dan Mohd Fitri Ashraf Razali berupaya mengutip 189 mata untuk menerajui tangga teratas senarai berpasukan CP130, kedudukan ini masih belum selamat dan mampu dipintas.


Kejayaan Ahmad Fuad Baharudin menjuarai perlumbaan di Kluang membantu pasukan Faito Motobert Racing yang turut diwakili Ahmad Fazrul Sham merapatkan kedudukan tempat kedua dan kini hanya ketinggalan satu mata (188 mata).

Dengan baki 135 mata maksimum yang mampu dikutip setiap pasukan pada pusingan akan datang, empat pasukan lain dilihat masih berupaya bergelar pasukan terbaik musim ini, termasuk juara bertahan, Harian Metro Y-TEQ SCK Honda Racing 1 yang mengekalkan gandingan Norizman Ismail dan Mohd Affendi Rosli selain Pachie Yuzy Honda Racing, Yamaha Maju Motor Racing dan Petronas Syntium Moto Yamaha AHM.


Begitu juga dalam saingan CP115. Kemenangan satu-dua Mohd Shariffudin Shamsudin dan Ahmad Afif Amran melonjakkan kedudukan CKJ Yamaha Racing ke tempat ketiga keseluruhan dengan 126 mata manakala Petronas Syntium Moto Yamaha AHM (Shahril Izzuwan Mohd Noor/Husni Aizat Abdul Malik) terus mendahului dengan 176 mata diikuti M-Seki Liberty Honda Racing (Mohd Emir Firdaus Hasan/Sasitharen Sukumaran) di tangga kedua, 135 mata.


Puas dengan peningkatan ditunjukkan pasukan bertanding musim ini, Pengarah Promosi Safe Aim Mutual Sdn Bhd, Ron Hogg berkata: "Mutu perlumbaan tahun ini menunjukkan banyak peningkatan, bukan hanya pelumba, malah pasukan yang bertanding. Pasukan kecil kini berupaya menggunakan teknologi dan kepakaran sama dengan pasukan gergasi sekali gus merapatkan jurang.

"Contoh paling ketara adalah pasukan Faito Motobert Racing dan CKJ Yamaha Racing. Walaupun masih baru, mereka berupaya menyediakan jentera yang pantas bersesuaian dengan karakter pelumba dan pada masa sama mengancam kedudukan lawan. "Justeru, tidak hairan mereka memenangi kategori masing-masing di Kluang minggu lalu. Tanpa dominasi ditunjukkan mana-mana pasukan setakat ini, saingan bagi baki pusingan pasti bertambah menarik terutama perebutan pasukan terbaik." Pusingan 8 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas 2012 berlangsung di Stadium Hang Jebat, Melaka pada 6 dan 7 Oktober. Maklumat lanjut, hubungi Safe Aim Mutual Sdn Bhd (SAM) di talian 03-8733 8787 atau layari laman web rasmi Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas di www.malaysiancubprix.com.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/25


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan