Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


SPRM siasat Sharbinee

Posted: 04 Sep 2012 04:02 PM PDT

ENGGAN dirinya disalah tafsir dan mahu membersihkan namanya, kesediaan penjaga gol Terengganu, Sharbinee Allawee Ramli yang merelakan dirinya disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kini menjadi realiti.

Pengarah SPRM Terengganu, Md Yusoff Md Zain berkata, siasatan ke atas penjaga gol berusia 25 tahun itu, kini dilaksanakan dan beberapa pemain termasuk jurulatih, Peter Butler sudah diminta memberi keterangan di pejabat SPRM Terengganu.


Bekas penjaga gol kebangsaan yang kini digugur daripada skuad Penyu, mendapat perhatian SPRM selepas membuat kenyataan dalam media cetak dan elektronik yang dirinya sedia disiasat untuk membersihkan namanya.

Prestasi kurang memuaskan pemain itu yang melepaskan gol mudah ketika menentang Kedah dalam perlawanan kumpulan B saingan Piala Malaysia menimbulkan keraguan ramai terutama penyokong Terengganu.


Lebih malang, tindakannya itu mengundang rasa tidak puas hati Butler yang berang dengan aksi Sharbinee yang cuba menangkap bola tendangan sudut pemain Kedah, Baddrol Bakhtiar, di minit ke-62 tapi akhirnya tertampan ke dalam gol sendiri.


Beberapa minit kemudian dia melakukan kesilapan sekali lagi apabila gagal mengeluarkan bola daripada kawasan penalti dikeluarkan dan diganti penjaga gol kedua, Shamiza Yusof pada perlawanan berakhir 1-1 itu.

Menurut Md Yusoff, bukan Sharbinee saja disiasat SPRM malah beberapa pemain lain juga berada dalam pemerhatian pihak berkuasa.


"Pegawai SPRM yang sentiasa hadir menyaksikan perlawanan bola sepak di stadium bukan saja memantau apa yang berlaku di padang, malah di luar juga," katanya.

Sementara itu, Sharbinee mengalu-alukan siasatan SPRM kerana mengaku tidak melakukan kesalahan kecuali cuai ketika cuba menyelamatkan gawangnya daripada ditembusi lawan.


Katanya, dia tidak sengaja tertampan bola ke gol sendiri dan amat kesal serta sedih dengan apa yang berlaku kerana jaringan penyamaan Kedah itu menyukarkan hasrat mereka untuk mara ke suku akhir Piala Malaysia.


"Saya tidak tahu mengapa nasib saya tidak berapa baik sejak beberapa perlawanan lalu seperti yang berlaku ketika turun bertemu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, baru-baru ini," katanya.


Pada perlawanan itu, Sharbinee tiba-tiba diserang kegatalan yang teramat sangat 10 minit selepas masa rehat hingga pengsan seketika dan terpaksa dikejarkan ke hospital.


"Saya dikatakan mengalami alahan makanan atau ubatan, tetapi yang peliknya, saya tidak pernah mengalami alahan kepada mana-mana makanan termasuk udang.


"Namun saya reda dengan apa yang terjadi kerana tahu siapa diri saya sebenarnya dan sesungguhnya tidak pernah terbabit dengan rasuah bola sepak," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/04


Sasar ulangi magis

Posted: 04 Sep 2012 09:54 AM PDT

PENYANDANG juara, Joonas Granberg menanam tekad untuk mengulangi magis tahun lalu tapi menghadapi masalah untuk menenangkan dirinya menjelang saingan Worldwide Holdings Selangor Masters, hari ini.

Granberg, 25, dari Finland, sedar mesti mengawal perasaan gemuruh untuk mempertahankan takhta dimenanginya tahun lalu ketika berdepan cabaran hebat termasukd dari bintang meningkat naik Thailand, Panuphol Pittayarat yang muncul naib juara, tahun lalu.


"Saya perlu melakukan perkara mudah dan tidak cuba melakukan apa-apa yang luar biasa. Entah mengapa saya tidak berasa tenang. Saya perlu menenangkan diri sendiri," kata Granberg yang turut mencipta rekod lapangan dengan 10 bawah par 62 pada pusingan pertama, tahun lalu.

"Pusingan pembukaan tahun lalu amat menakjubkan. Saya masih ingat hanya mempunyai dua jam tidur kerana kepenatan penerbangan jauh tapi selepas melakukan eagle pada lubang pertama dan birdie pada lubang kedua, rasa mengantuk saya hilang. Sudah tentu, saya akan cuba melakukan magis sama sekali lagi." Panuphol, 19, yang menjalani analisis biomekanikal 3D di Switzerland minggu lalu, menaruh harapan gaya hayunan barunya akan mencerahkan peluang untuk menjulang takhta pertama Jelajah Asia.


"Saya begitu bersemangat selepas melakukan analisis biomekanikal itu kerana tahu apa yang perlu dilakukan dan kesilapan sebelum ini," katanya.


Pemain Thailand itu berkata, dia menganggap saingan kali ini lebih sukar, terutama dengan kehadiran pemain veteran seperti Mardan Mamat dari Singapura yang meraikan penampilan ke-300 di Jelajah Asia.

Mardan pula gembira kerana masih berupaya bersaing pada usia 45 tahun.


"Saya sangat bernasib baik dan mahu beraksi lebih baik setiap hari. Itu kunci kejayaan saya selama ini," kata pemenang tiga kali Jelajah Asia itu.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/05


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan