Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


PKSPN beroperasi Februari 2013

Posted:

PKSPN beroperasi Februari 2013

AHMAD Shabery (kanan) melawat Pusat Kecemerlangan Paralimpik yang sedang dalam pembinaan di Kompleks Sukan Kampung Pandan, Kuala Lumpur semalam.


MASALAH pengubahsuaian gimnasium serta kelulusan sistem utiliti kumbahan merupakan dua faktor utama mengapa Pusat Kecemerlangan Sukan Paralimpik Nasional (PKSPN) yang sepatutnya dijangka beroperasi November tahun ini, hanya boleh digunakan sepenuhnya pada Februari 2013.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, hasil pertemuan dengan kontraktor mendapati, pusat yang bakal memberikan manfaat kepada atlet paralimpik negara itu kini lebih 90 peratus siap.

Begitupun jelasnya, terdapat beberapa masalah berbangkit yang menyebabkan pusat tersebut hanya sedia beroperasi lewat tiga bulan daripada jadual asal.

"Setakat ini, kami berpuas hati dengan progres pembangunan biarpun ia sedikit lewat daripada jangkaan asal," katanya selepas melawat pusat tersebut di Kompleks Sukan Kampung Pandan, Kuala Lumpur semalam.

Turut hadir Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara, Datuk Seri Zolkples Embong dan Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Datuk Mohid Mohamed.

Sebelum ini, projek bernilai RM50 juta yang dibiayai KBS itu juga pernah tergendala selama lima bulan ekoran pihak kontraktor menemui batu hampar yang besar pada permukaan tapak projek tersebut.

Projek yang bermula dua tahun lalu itu dibina bersebelahan Kompleks Sukan Kampung Pandan dengan keluasan 3.7 hektar.

Menyifatkan masalah tersebut bukan berpunca daripada kesilapan kontraktor, Ahmad Shabery sebaliknya mahu beberapa kemudahan asas juga ditambah sebelum pusat berkenaan beroperasi sepenuhnya.

Antara cadangan yang dikemukakan pihaknya termasuk pembinaan kafetaria serta pusat jualan cendera- mata.

"Saya mahu pusat ini bukan sahaja sebagai pusat latihan atlet paralimpik, sebaliknya turut bersedia digunakan dalam mana-mana kejohanan utama seperti Para Asia selepas ini."

Kemarau gol Safee berakhir

Posted:

Kemarau gol Safee berakhir

KEMARAU gol peledak berbisa, Mohd. Safee Sali (gambar) bersama Harimau Malaya akhirnya ternoktah.

Malam kelmarin, Safee berjaya membuka tirai jaringan semasa membantu skuad kebangsaan menewaskan Kemboja 3-0 dalam satu aksi persaha- batan tertutup di Padang Wisma FAM.

Biarpun ia bukan aksi persahabatan rasmi, Safee sejujurnya gembira berjaya menjaringkan gol dalam perlawanan itu.

"Syukur sangat-sangat, saya tidak peduli ia aksi persahabatan rasmi atau tidak, yang penting saya akhirnya berjaya menjaringkan gol bersama skuad kebangsaan.

"Jadi, saya harap gol tersebut dapat menyuntik moral saya meledak lebih banyak jaringan selepas ini sebelum menghadapi Piala AFF Suzuki," kata- nya kepada Kosmo! semalam.

Untuk rekod, kali terakhir Safee menemui sentu- han penyudah ialah ketika meledak kedua-dua gol semasa Malaysia tumpas 2-3 kepada India dalam satu aksi persahabatan antarabangsa di Stadium Lake Salt, India pada 16 November tahun lalu.

Selepas itu, Safee, 28, begitupun dilihat gagal menterjemahkan setiap peluang membuat jaringan yang indah dalam beberapa episod perlawanan persahabatan antarabangsa termasuk yang terbaharu ketika Malaysia tumpas 0-2 kepada Vietnam di Stadium Shah Alam pada 11 September lalu.

Dalam perlawanan kelmarin, dua lagi jar-i ngan dicetak oleh Zaquan Adha Abdul Razak yang juga baharu kembali menerajui jentera serangan Harimau Malaya baru-baru ini selepas sekian lama dibelenggu kecederaan.

Mengulas lanjut, Safee yang mengakui cergas sepenuhnya tanpa kecederaan mengakui tidak sabar beraksi bersama skuad Pilihan Selangor menjelang pertemuan menentang Pilihan Singapura dalam aksi amal Piala Sultan Sela- ngor (PSS) 2012 di Stadium Shah Alam, 29 September ini.

"Kali terakhir saya menjaringkan gol dalam Piala Sultan Selangor kalau tak silap saya pada 2008, jadi saya harap dapat meledak gol kali ini," katanya optimis.

'Jangan ulangi kesilapan'

Posted:

'Jangan ulangi kesilapan'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

JANGAN ulangi kesilapan yang sama.

Itu mesej positif pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee kepada anak-anak buahnya menjelang pertemuan menentang Wood- lands Wellington dalam aksi Liga Singapura (Liga S) di Stadium Yishun malam ini.

Menurut beliau, beberapa kelemahan seperti gagal menyerap asakan pantas serta kehilangan fokus ketika berdepan set piece lawan seperti mana ketika tewas kepada Home United 0-3 minggu lalu wajar diatasi segera.

"Ketika berdepan Home United (tempoh hari), keghairahan menyerang habis-habisan gara-gara ketinggalan akhirnya dihukum dengan serangan pantas skuad lawan.

"Kami juga gagal menyaingi pemain lawan ketika set piece termasuk sepakan penjuru.

"Jadi, ia tidak harus diulangi ketika menentang Wellington jika kami mahu terus bersaing sehingga penghujung saingan Liga S," kata Kim Swee kepada Kosmo! baru-baru ini.

Harimau Muda kini di tangga keenam liga apabila mengutip 32 mata daripada 18 perlawanan, jauh di depan Wellington yang terperosok di tangga tercorot kumpulan apabila sekadar meraih 10 mata setakat ini.

Selepas berdepan Wellington, Harimau Muda akan melayan kunjungan Balestier Khalsa (27 September) dan Gombak United (30 September) di Stadium Yishun.

Bagi aksi sepanjang Oktober pula, Hari- mau Muda akan membuat perhitungan dengan Hougang United di tempat lawan (20 Oktober) sebelum melayan kunjungan Geylang United empat hari kemudian.

Mereka akan menutup tirai Liga S berdepan pendahulu liga, Tampines Rovers di Stadium Jalan Besar pada 1 November depan.

Malam ini, skuad Kim Swee kembali diperkuatkan dengan kehadiran enam pemain iaitu Mahalli Jasuli, Mohd. Fadhli Mohd. Shas, Mohd. Irfan Fazail, Mohd. Izham Tarmizi Roslan, Gary Steven Robbat dan Wan Zack Haikal Wan Nor yang baharu sahaja selesai menjalani latihan bersama skuad kebangsaan semalam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan