Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


15 perkara utama perlu diteliti KOM

Posted:

15 perkara utama perlu diteliti KOM

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my

SHAHIDAN (tengah) menyampaikan amanat kepada Zainal (kiri) selaku presiden baharu KOM di pejabat badan induk olahraga negara itu di Bukit Jalil, Kuala Lumpur semalam.


ADA 15 perkara utama yang perlu diambil tindakan segera oleh Presiden Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) yang baharu, Datuk Zainal Abidin Ahmad.

Pahang masih belum selamat

Posted:

Pahang masih belum selamat

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my

""MENANG tipis di gelanggang sendiri, kedudukan kami belum selesa."

Demikian reaksi jurulatih Pahang, Dollah Salleh ketika diminta mengulas mengenai kejayaan pasukan itu membenam kelab Singapura, Lions XII 2-1 pada aksi suku akhir pertama Piala Malaysia di Stadium Darul Makmur, Kuantan kelmarin.

Dollah berkata, aksi anak-anak buahnya dilihat agak longgar pada aksi separuh masa perlawanan sebelum mereka bermain lebih baik pada babak kedua.

Namun, beliau mengakui beberapa pemain telah mempamerkan prestasi cemerlang, sekali gus mencatat kemenangan dan memberi sedikit kelebihan buat skuad Tok Gajah apabila bertandang ke Stadium Jalan Besar, Singapura pada 2 Oktober depan.

"Saya gembira kerana pemain pertahanan, Zaiza Zainal yang merosot pada perlawanan terdahulu berjaya menyekat banyak sera- ngan pemain lawan malam ini (kelmarin).

"Jalaluddin Jaafar, Shahrizan Salleh dan Saiful Nizam juga antara pemain yang memainkan peranan penting untuk memastikan kemenangan berpihak kepada kami," katanya.

Dalam pada itu, Dollah tetap bersyukur kerana pemain import Pahang, Boris Kockin kembali pulih dari- pada kecederaan hamstring untuk beraksi di posisi tengah dan menjadi penggerak utama jentera serangan.

"Pahang sememangnya berharap Boris dapat beraksi semula dan ternyata kemasukannnya malam ini (kelmarin) berjaya memperkuatkan posisi tengah pasukan," katanya.

Bagi persiapan menghadapi suku akhir kedua di Singapura nanti, beliau berharap skuad Tok Gajah akan lebih berhati-hati, terutamanya apabila mereka akan beraksi di padang rumput tiruan.

"Menjelang perlawanan itu, pemain harus peka dengan keadaan padang yang agak berbeza. Jadi, tumpuan harus diberikan semasa kita berlatih di Bukit Jalil," katanya.

Sementara itu, pengendali Lions XII, V. Sundra- moorthy menganggap Pahang berhak menang tetapi ia tidak bermakna segalanya sudah berakhir buat pasukannya.

"Kami akan cuba yang terbaik untuk menang di tempat sendiri dengan melakukan persiapan rapi. Paling penting, para pemain perlu tahu betapa pentingnya untuk mencatat kemenangan," ujarnya.

Amri, Safiq dapat kredit Irfan

Posted:

Amri, Safiq dapat kredit Irfan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

"SEJUJURNYA, saya tidak terkejut sekiranya Mohd. Amri Yahyah dipanggil untuk sku- ad kebangsaan."

Demikian respons spontan jurulatih Selangor, Irfan Bakti Abu Salim ketika diminta mengulas mengenai prestasi penyerang skuad Gergasi Merah itu ketika menewaskan Johor FC 3-1 pada aksi suku akhir pertama Piala Malaysia di Stadium Pasir Gudang, Johor kelmarin.

Selangor memperoleh bekalan selesa selepas menjaringkan tiga gol menerusi sepakan percuma Safiq Rahim seawal minit ke-11 sebelum Mohd. Bunyamin Umar menggandakan kedudukan pada minit ke-20.

Amri memastikan 'Misi 33' Selangor berada di landasan yang tepat apabila meledakkan gol ketiga buat pada minit ke-24.

Sementara itu, gol sagu hati Johor FC hadir menerusi Mohd. Akmal Mohd. Nor pada minit ke-52.

Persembahan mantap Amri dan Safiq mendapat perhatian serius bekas pengendali Terengganu itu.

Irfan berkata, beliau berharap momentum dua bintang Selangor itu dapat dijelmakan ketika melayan kunjungan Johor FC di Stadium Shah Alam pada 2 Oktober depan.

"Seperti yang saya katakan tadi, persembahan Amri cukup mengagumkan.

"Dia mempamerkan aksi lebih baik. Amri sudah menja- ringkan lima gol sepanjang enam perlawanan dalam kempen Piala Malaysia musim ini.

"Bagi Safiq, tahap permainannya dilihat semakin meningkat dan saya berharap mereka dapat mengekalkan prestasi cemerlang ini di Stadium Shah Alam kelak.

"Namun, inilah bola sepak. Benar, mereka berdua merupakan pemain yang mencuri perhatian namun pujian harus diberikan kepada seluruh pasukan Selangor," katanya kepada Kosmo! semalam.

Ditanya mengenai kehilangan Bunyamin yang dilayangkan kad merah ketika menentang Johor FC, Irfan enggan untuk menekan butang panik.

Beliau berkata, Selangor masih memiliki ramai pemain dan kehilangan Bunyamin tidak menghalang perancangannya dalam usaha untuk memburu kemenangan pada aksi suku akhir kedua.

"Kami masih memiliki pemain pertahanan antaranya Mohd. Razman Roslan dan kehilangan Bunyamin tidak boleh dijadikan sebagai alasan.

"Perjuangan kami belum selesai dan kami masih ada 90 minit untuk memastikan slot separuh akhir menjadi milik kami," kata Irfan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan