Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tan Sri Hamzah meninggal dunia

Posted:

Tan Sri Hamzah meninggal dunia

IMBAS...Hamzah (kiri) ketika menghantar kontinjen Malaysia ke Sukan Olimpik Munich pada tahun 1972.


MALAYSIA kehilangan tokoh sukan tersohor, Tan Sri Hamzah Abu Samah (gambar kecil) yang banyak mewarnai arena sukan tempatan serta membawa nama negara ke persada antarabangsa.

Berikutan penglibatan aktifnya dalam arena sukan tempatan dan antarabangsa, Allahyarham semasa hayatnya telah dilantik menjadi presiden bagi beberapa persatuan sukan tempatan dan pernah dipilih menjadi naib presiden Persekutuan Bola Sepak Antara- bangsa (FIFA).

Hamzah, 88, menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Staffield Country Resort, Mantin, Negeri Sembilan pada kira-kira 3.30 petang semalam akibat sakit tua.

Adik ipar kepada Perdana Menteri Malaysia Kedua, Tun Abdul Razak Hussein dan bapa saudara kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu meninggalkan isteri, Toh Puan Sri Zainun, adik kepada Abdul Razak, serta tujuh orang anak.

Presiden seumur hidup Majlis Olimpik Malaysia (MOM) itu, anak kelahiran Pekan, Pahang dan merupakan bekas anggota Parlimen Raub (1967-1978) dan Temerloh (1978-1980), adalah bekas pelajar Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) sebelum melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Gray's Inn, England pada 1953.

Bekas menteri kabinet sejak 1960-an hingga meletakkan jawatan sebagai menteri pada tahun 1980 selepas menjalani pembedahan 'pintasan koronari', dan pernah menyandang jawatan sebagai Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan daripada 1971-1973, Menteri Pertahanan (Ogos 1973), Menteri Perdagangan dan Industri (September 1974) dan jawatan terakhir sebagai Menteri Undang-Undang dan Peguam Negara.

Sebelum itu, Allahyarham pernah bertugas sebagai Penolong Penyelia Pilihan Raya Pahang, hakim di Alor Setar, Kedah, Timbalan Pendakwa Raya Awam di Johor dan Penasihat Undang-Undang Negeri Selangor serta Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan.

Semasa lawatan Ratu Elizabeth ke Malaysia pada 1972, Allahyarham telah dilantik sebagai Menteri Pengiring kepada Ratu England itu.

Allahyarham yang juga bekas Ketua Perhubungan UMNO Pahang dan anggota Majlis Tertinggi UMNO bukan sahaja seorang pemimpin politik tetapi juga pemimpin pelbagai badan sukan di dalam negara serta peringkat antarabangsa.

Allahyarham pernah menjawat jawatan sebagai Presiden Persekutuan Bola Sepak Asia (AFC) pada tahun 1978 sehingga 1994 dan menjadi Presiden Kehormat AFC selepas itu.

Piala SCTV: Medan uji skuad Harimau Muda

Posted:

Piala SCTV: Medan uji skuad Harimau Muda

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


ROZAIMI turut disenaraikan dalam skuad Harimau Muda bagi menghadapi Piala SCTV hujung minggu ini.


TIADA sasaran khusus ditetapkan pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee (gambar kecil) menjelang kejohanan jemputan Piala SCTV yang berlangsung di Jakarta, Indonesia, Ahad ini.

Sebaliknya, pengendali berusia 42 tahun itu mahu meman- faatkan peluang menguji 'ketahanan mental' barisan pemain mudanya ketika dijadualkan berdepan skuad bawah 22 tahun (B-22) Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno kelak.

Biarpun majoriti anak-anak buah beliau telah pun menyelami 'gelora' beraksi di stadium keramat itu termasuk menaiki 'Barracuda' semasa mempertahankan emas temasya Sukan SEA tahun lalu, Kim Swee menyifatkan pengalaman sekali lagi beraksi di stadium berkenaan tidak wajar dilepaskan sebegitu sahaja.

"Saya tidak meletakkan sebarang sasaran pada kejohanan itu nanti, cuma saya mahu menilai mana-mana pemain baharu yang tidak tersenarai dalam skuad Sukan SEA sebelum ini sama ada mereka mampu beraksi di bawah teka- nan di depan ribuan penyokong lawan ataupun tidak.

"Kejohanan ini merupakan sebahagian daripada perancangan awal mempertahankan emas Sukan SEA 2013 di Myanmar, jadi sudah tentu saya harap pemain-pemain saya dapat meraih pengalaman berguna beraksi di Gelora Bung Karno nanti," katanya kepada Kosmo! semalam.

Pada kejohanan itu nanti, aksi skuad Harimau Muda dengan B-22 Indonesia dijadualkan bermula pukul 7.30 malam (8.30 malam waktu Malaysia).

Ia merupakan aksi tunggal anak-anak buah Kim Swee pada kejohanan itu, dan mereka dijangka 'terbang' ke Indonesia esok.

Selain perlawanan membabitkan kedua-dua pasukan, satu lagi aksi melibatkan antara skuad kebangsaan Indonesia dan Korea Utara juga dijadualkan berlangsung di stadium yang sama sehari kemudian.

Mengulas lanjut, Kim Swee menjelaskan bahawa ketiadaan beberapa pemain Harimau Muda seperti Mahalli Jasuli, Mohd. Fadhli Mohd. Shas, Gary Steven Robbat dan Wan Zack Haikal Wan Noor yang dipanggil memperkuatkan skuad kebangsaan menjelang aksi perlawanan persahabatan antarabangsa menentang Vietnam di Stadium Shah Alam pada 11 September ini juga memberikan peluang kepada beliau menguji beberapa pemain selain daripada skuad Harimau Muda.

Antara yang mendapat kepercayaan beliau mengharungi Piala SCTV nanti termasuklah peledak berbisa Sabah, Rozaimi Abdul Rahman, Nik Mohd. Shahrul Azim (Kelantan).

K. Reuben (Angkatan Tentera Malaysia), Saiful Izuan (UiTM) dan dua pemain PKNS, Aminuddin Mohd. Nor dan Azrif Nasrulhaq.

"Saya harap pemain dapat mengekalkan momentum sebelum kembali menyambung aksi Liga Singapura (Liga S) selepas ini," kata- nya.

Skuad Harimau Muda yang kini di tangga keempat Liga S dengan 32 mata selepas 17 perlawanan hanya akan kembali meneruskan perjuangan menentang pasukan di tangga kelima liga, Home United di Stadium Yishun, Singapura pada 15 September ini.

Kesibukan jadual Harimau Muda juga tidak berakhir di situ sahaja apabila mereka bakal menyertai satu lagi kejohanan jemputan iaitu Newspaper Cup di Vietnam pada Oktober depan.

Transformasi beregu badminton negara

Posted:

Transformasi beregu badminton negara

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my

BARISAN pemain beregu lelaki, wanita dan campuran bakal mengalami transformasi apabila ada dalam kala- ngan mereka dipilih untuk beraksi dalam dua acara pada mana-mana kejohanan yang akan disertai.

Ketua jurulatih beregu lelaki, Tan Kim Her berkata, keputusan itu adalah hasil persetujuan menerusi perbincangan dengan ketua jurulatih beregu wanita, Rosman Razak; jurulatih beregu lelaki, Pang Cheh Chang dan jurulatih beregu campuran, Jeremy Gan.

Katanya, beliau akan mencadangkan perkara tersebut ketika mesyuarat Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan (CTC) Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Sabtu ini.

"Bagi program ini, pemain beregu lelaki akan beraksi dalam acara beregu campuran dan begitu juga dengan wanita iaitu secara tetap mana- kala pemain beregu campuran pula akan diberi peluang beraksi dalam acara beregu lelaki atau wanita.

"Saya sudah ada enam calon pemain di bawah kendalian saya (lelaki) untuk beraksi dalam acara beregu campuran. Namun, saya tidak boleh dedahkan nama mereka dahulu kerana perlu tunggu sehingga mesyuarat CTC, Sabtu ini.

"Untuk calon pemain beregu wanita dan beregu campuran, saya serahkan kepada jurulatih mereka membuat keputusan.

"Ini merupakan salah satu program yang dirangka bagi mempersiapkan para pemain menghadapi Sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro, Brazil yang mana acara beregu campuran turut disenaraikan pada temasya itu.

"Sebenarnya kita mahu memulakan program ini lebih awal tetapi di- sebabkan kesibukan bagi melakukan persiapan Sukan Olimpik 2012, kita tangguhkan dahulu. Sekarang, Sukan Olimpik sudah tamat dan ia adalah masa yang sesuai untuk memulakan program tersebut.

"Saya tidak fikir program ini akan mendatangkan masalah kepada CTC untuk meluluskannya kerana ia dibuat demi kebaikan para pemain beregu negara," kata Kim Her ketika ditemui Kosmo! sejurus tamat sesi latihan skuad badminton negara di Stadium Juara, Bukit Kiara, Kuala Lumpur semalam.

Ditanya sama ada program itu hanya akan memberi tekanan kepada para pemain, Kim Her berkata: "Untuk beraksi dalam dua acara, sudah pasti jurulatih akan memilih pemain yang benar-benar layak sahaja.

"Pemain akan dipilih berdasarkan kekuatan fizikal dan kualiti yang dimiliki mereka. Jika mereka tidak tidak ada kriteria itu, tidak mungkin mereka akan dipilih."

Jelas beliau, menerusi program tersebut ia akan memberi banyak kebaikan kepada para pemain yang terlibat.

"Pemain beregu lelaki dan wanita yang beraksi dalam acara beregu campuran akan dapat belajar dan me- ningkatkan kemahiran mereka tentang teknik mengawal gelanggang dengan lebih baik.

"Pemain beregu campuran yang beraksi dalam acara beregu lelaki atau wanita pula akan meningkatkan tahap kepantasan dan kekuatan kaki mereka," jelas Kim Her.

Ketika ini, skuad negara memiliki empat pasangan beregu elit lelaki, tiga beregu wanita dan empat beregu campuran.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan