Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


Kemarau 5 tahun Harimau tamat

Posted: 16 Oct 2012 01:06 PM PDT

Anak didik Rajagobal benam Hong Kong 3-0

Hong Kong: Harimau Malaya akhirnya menamatkan kemarau lima tahun tanpa kemenangan di tempat lawan apabila dengan bergaya membenam Hong Kong 3-0 pada aksi persahabatan antarabangsa di Stadium Mongkok, malam tadi.

Kali terakhir skuad kebangsaan menang di tempat lawan ketika menewaskan Sri Lanka 4-1 di Colombo pada 24 Mac 2007.
Pada aksi malam tadi, penyerang kebangsaan, Safee Sali yang turun dengan memakai lilitan lengan selaku kapten melakukan rembatan kemas kaki kiri menewaskan penjaga gol Hong Kong, Yapp Hung Fai untuk gol pertama pada minit ke-58.

Jaring pertama Safee dalam 11 bulan

Ia jaringan pertama Safee sepanjang tempoh 11 bulan selepas kali terakhir melakukannya ketika bertemu India di Calcutta, 16 November tahun lalu.

Kedudukan makin selesa selepas Safiq Rahim yang masuk pada minit ke-73 berjaya menyudahkan sepakan percuma cantik untuk gol kedua Harimau Malaya pada minit ke-81.
Seorang lagi pemain gantian, Ahmad Fakri Saarani melengkapkan gol ketiga pada masa kecederaan selepas menyudahkan bola sepakan percuma Safiq dari sebelah kanan.

Terdahulu skuad negara yang turun tanpa beberapa tonggak utama dari pasukan Kelantan dan Tentera dilihat gagal mempamerkan aksi kemas pada separuh masa pertama sebelum mempertingkatkan corak permainan sebaik babak kedua bersambung.

Untuk aksi persahabatan antarabangsa seterusnya menjelang Piala Suzuki AFF 2012 penghujung November, Harimau Malaya bakal bertemu Vietnam di Hanoi, 3 November ini bagi misi membalas dendam kekalahan 2-0 di Shah Alam, 11 September lalu.

Tentera tetap komited tanpa ganjaran lumayan

Posted: 16 Oct 2012 12:31 PM PDT

Kuala Lumpur: Walaupun tidak dijanjikan ganjaran lot tanah bernilai RM80,000 seperti Kelantan, pemain Tentera tetap komited membawa pulang trofi selepas tamat final Piala Malaysia, Sabtu ini.

Jurulatih Tentera, B Sathianathan mengakui tawaran lumayan Kelantan itu boleh menjadi rangsangan kepada pemain terutama dalam saingan akhir merebut piala paling berprestij negara.

"Saya akui pengumuman pasukan lawan itu boleh membakar semangat pemain mereka.
Belum tetapkan pengganti Irwan Fadli

"Begitu juga dengan pemain Tentera yang turut dijanjikan ganjaran seperti dimaklumkan Presiden Persatuan Bola sepak Angkatan Tentera (PBAT), Jeneral Tan Sri Zulkiffeli Mohd Zain, baru-baru ini," katanya.

Sathianathan berkata, dia belum memutuskan pemain yang bakal mengambil alih tempat Irwan Fadli Idrus di bahagian pertahanan yang tidak dapat beraksi di pentas akhir kerana menerima kad kuning kedua pada saingan separuh akhir dengan Lions XII.

"Ketiadaannya amat dirasakan memandangkan dia seorang pemain yang rajin dan sentiasa konsisten sepanjang musim bermula dalam Liga Perdana sehingga ke separuh akhir piala Malaysia," katanya.
Bagaimanapun, dia terpaksa menerima hakikat itu dengan mencari penggantinya di kalangan pemain pasukan antaranya termasuk K Reuben, Azmi Muslim dan Amiridzwan Taj.

Dapatkan naskhah BH hari ini untuk berita lanjut menjelang final Piala Malaysia 2012 atau muat turun versi digital di http://subscription.nstp.com.my/

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan