Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


6 bintang muda jadi rebutan

Posted: 26 Oct 2012 05:06 PM PDT

Kuala Lumpur: Sekurang-kurangnya enam bintang muda dijangka menjadi rebutan antara skuad Harimau Muda A dengan pasukan kelab dan negeri sebelum sepak mula Liga Malaysia musim depan.

Bintang muda berbakat terbabit Rozaimi Abd Rahman (Sabah), Ashri Chuchu (Sarawak), Zubir Azmi (Terengganu), Azrif Nasrulhaq Badrul (PKNS) serta Kenny Pallraj dan Nurridzuan Abu Hassan (Perak).

Khidmat mereka diperlukan Harimau Muda A berikutan skuad itu kehilangan tiga tonggak Mahali Jasuli, V Kavichelvan dan Affize Faisal yang mencecah usia 24 tahun, tahun depan.
Selain Mahali, Kavi dan Affize, mungkin enam atau tujuh pemain lain yang kebanyakannya pemain simpanan terpaksa dilepaskan ke negeri asal atau Harimau Muda B.

Keadaan ini pastinya menggusarkan pasukan kelab dan negeri yang kini sedang bersiap-siap melengkapkan barisan pemain terkuat bagi menghadapi musim lebih mencabar Liga-M musim 2013.

Jurulatih Harimau Muda A, Ong Kim Swee, berkata misinya untuk 2013 ialah ingin memastikan skuad B-23 negara mempertahankan pingat emas buat kali ketiga berturut-turut di Sukan SEA Myanmar, Disember tahun depan.

Saya akan bincang dan tentukan pemain untuk skuad 2013 pada minggu depan iaitu selepas berakhir Liga Singapura.
Kemudian saya akan tawarkan tempat buat pemain yang dirasakan perlu dan mengharapkan mereka dilepaskan pasukan negeri masing-masing demi persiapan mantap Sukan SEA 2013.

Harap Jawatankuasa Eksekutif FAM dapat memberi kata putus bulan depan untuk memudahkan perancangan saya pada 2013 terutama dalam menyusun jadual perlawanan persahabatan di Eropah, kata Kim Swee ketika dihubungi, semalam.

Penyokong Red Giants gusar tiada kapten, Amri

Posted: 26 Oct 2012 04:18 PM PDT

Ketiadaan dua tonggak utama, Safiq Rahim dan Amri Yahyah dalam senarai skuad Selangor untuk musim depan menggusarkan segelintir penyokong Red Giants mengenai kemampuan pasukan kesayangan mereka itu.

Bagi mereka, tanpa kapten skuad kebangsaan, Safiq, 25, dan Amri, 31, pemain yang menyarung jersi Merah Kuning sejak 2001, Red Giants akan menghadapi kesukaran untuk bersaing pada Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

Namun perkembangan terbaru dari Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) sudah pasti sedikit sebanyak melegakan penyokong Red Giants kerana skuad itu sedang berusaha mendapatkan bekas penyerang import Terengganu, Francis Forkey Doe, 27, bagi menggantikan Bosko Balaban, 34, yang digugurkan.
Skuad kendalian Irfan Bakti Abu Salim itu juga akan mendapatkan penyerang tinggi lampai Kuala Lumpur, Afiq Azmi, 23, yang beraksi secara pinjaman dengan juara Piala Malaysia, Kelantan.

Selain itu, penyerang Terengganu, Abdul Manaf Mamat, 25, turut berada dalam senarai FAS untuk dipancing.

Walaupun Safiq dan Amri dilepaskan untuk bersama pasukan baru, kehadiran beberapa pemain berpengalaman seperti Sharbinee Allawee Ramli serta dua pemain kebangsaan, S Kunanlan dan Mahali Jasuli mampu menguatkan semula pasukan.

Malah, S Veenod yang beraksi cemerlang selaku pemain pinjaman pada Piala Malaysia baru-baru ini juga kami tawarkan kontrak penuh.
Dengan ketiadaan Balaban dan Amri di bahagian serangan, kami sedang berusaha mendapatkan Forkey Doe yang terbukti sebagai penjaring terbanyak Liga Super musim ini, selain Afiq dan Manaf, kata sumber rapat FAS kepada BH Sukan, semalam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan