Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Karier Safee terancam

Posted: 10 Oct 2012 09:15 AM PDT

NASIB Mohd Safee Sali bersama skuad kebangsaan mungkin terancam selepas Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) didakwa mengambil tindakan menggantung 25 kelab Liga Super Indonesia (ISL).

Berita penggantungan membabitkan kelab diwakili Safee, Pelita Jaya FC itu disahkan Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad yang menerima surat rasmi dari PSSI, lewat petang semalam.


"Benar, FAM ada menerima laporan berhubung penggantungan beberapa kelab dari pihak PSSI. Ia dinyatakan secara rasmi dengan tujuan kelab-kelab yang digantung ini tidak boleh menjalin sebarang hubungan rasmi dengan negara luar termasuk Malaysia.

"Antara kelab-kelab yang dimaksudkan itu adalah Pelita Jaya yang diwakili penyerang negara, Safee," katanya.


Sebelum ini kes penganjuran ISL yang didakwa sebagai 'liga haram' kerana tidak diiktiraf PSSI hebat dibincangkan sejak tahun lalu hingga membabitkan campur tangan Fifa yang mahu perkara itu diselesaikan segera Mac lalu.


ISL sebelum ini adalah liga utama Indonesia sebelum kepimpinan baru PSSI diterajui Djohar Arifin Husin mengiktiraf Liga Premier Indonesia hingga liga negara itu terbahagi dua.

Bagaimanapun penggantungan oleh PSSI ke atas kelab Pelita Jaya menimbulkan tanda tanya sama ada Safee yang menandatangani kontrak lanjutan dua tahun dengan bayaran lebih RM2 juta bersama kelab itu boleh menyarung jersi Harimau Malaya dalam tempoh penggantungan itu.


Azzuddin menegaskan, berdasarkan maklumat yang diberikan PSSI kedudukan Safee masih selamat.

"Tetapi, laporan itu tidak menyentuh berhubung larangan pemain negara (Safee) untuk beraksi dengan skuad kebangsaan. Buat masa ini, FAM dimaklumkan pemain atau mana-mana pasukan negara tidak dibenarkan mengadakan sebarang urusan rasmi dengan kelab-kelab yang digantung itu," katanya yang enggan mendedahkan nama kelab terbabit.


Safee, 28, menjadi sandaran utama Datuk K Rajagobal untuk menerajui Harimau Malaya bagi aksi persahabatan menentang Hong Kong dan Vietnam bulan ini sebelum menghadapi misi mempertahankan Piala Suzuki AFF November ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/10


Tanam sikap positif

Posted: 10 Oct 2012 09:07 AM PDT

EDISI Ketujuh Kem Sukan Play More Learn More (PMLM) nyata memberi faedah serta kepuasan kepada kira-kira 350 kanak-kanak yang menyertai program anjuran Milo itu di Taman Masjid Tanah Ria, Melaka, baru-baru ini.

Peserta diajar kemahiran asas sukan bola sepak, bola keranjang dan bola jaring yang dikendalikan jurulatih berkelayakan diikuti karnival pertandingan mini. Mereka juga turut menerima sijil penyertaan, baju-T Milo secara percuma dan van minuman segar Milo disediakan sepanjang kem itu.


Program dirasmikan Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Negeri Melaka, Mansor Mohd Hashim.

Kem itu dikendalikan sepenuhnya oleh KRT Taman Masjid Tanah diketuai pengerusi, Zaitun Hassan serta mendapat kerjasama erat ibu bapa peserta.


Pengurus Penjenamaan & Acara Nestle Products Sdn Bhd Kawasan Melaka, Mohd Ismail Osman turun padang menyaksikan kemeriahan program sambil memuji program itu berjalan lancar dan penuh keceriaan.


"Peserta begitu bersemangat mengikuti Kem PMLM dan berpeluang mempelajari pelbagai nilai-nilai positif dengan bersukan. "Saya yakin anak-anak kecil ini mampu membina sikap positif menghadapi masa depan dengan penuh keyakinan," katanya. Edisi Kelapan Kem Sukan PMLM berlangsung Sabtu ini di padang Bola Sepak Institut Kemahiran MARA (IKM), Beseri, Perlis.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/10


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan