Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Tentera bangkit

Posted: 11 Oct 2012 01:53 PM PDT

ANGKATAN Tentera Malaysia (ATM) meranapkan impian LionsXII mara ke final Piala Malaysia apabila mencatatkan kemenangan 5-4 menerusi sepakan penalti, malam tadi.

Kedua-dua pasukan terikat 2-2 secara agregat selepas tamat masa tambahan pada separuh akhir kedua yang berlangsung di Stadium Majlis Perbandaran Selayang.


"Ini kejayaan paling manis buat ATM. Ini juga adalah hasil kerja keras dan semangat berpasukan yang ditunjukkan setiap pemain malam ini.

"Ini kejayaan berpasukan dan saya mengucapkan syabas kepada pemain yang mencipta sejarah layak buat pertama kali ke final Piala Malaysia," kata jurulatih B Sathianathan selepas perlawanan.


Juara Liga Perdana yang menamatkan penantian 46 tahun ke pentas final itu kini menanti pemenang di antara Selangor dan Kelantan dalam satu lagi pertemuan separuh akhir di Stadium Shah Alam malam ini untuk aksi final pada 20 Oktober ini.


Walaupun ATM menguasai 20 minit awal permainan dan mendapat sekurang-kurangnya tiga peluang keemasan untuk menjaringkan gol, ia gagal dimanfaatkan jentera serangan juara Liga Perdana itu.

Kelab dari Singapura itu sebaliknya membuka jaringan menerusi Agu Casmir selepas mendapat hantaran kapten pasukan, Shahril Ishak.


Rembatan pemain naturalisasi itu dalam kotak penalti terkena pemain pertahanan ATM menyebabkan bola melambung menewaskan Mohd Farizal Harun di gawang pada minit ke-26.

ATM cuba meningkatkan penguasaan pada babak akhir separuh masa pertama dengan dua peluang hadir menerusi pemain pertahanan, Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak namun dinafikan kecekapan penjaga gol pelawat,Izwan Mahbud.


Bersambung separuh masa kedua tuan rumah yang mendapat sokongan kira-kira 20,000 penyokong mengawal permainan dengan baik untuk namun masih gagal menembusi gawang Izwan.


Serangan bertali arus dilancarkan ATM diketuai penjaring 10 gol Piala Malaysia, Marlon Alex James tetap menemui kebuntuan sehinggalah pada masa kecederaan apabila James meledak jaringan untuk keputusan 1-1 bagi mengheret perlawanan ke masa tambahan.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/12


Na Yeon, Karrie setaraf

Posted: 11 Oct 2012 01:48 PM PDT

JUARA bertahan, Choi Na Yeon dari Korea Selatan dan pemain Australia, Karrie Webb berkongsi kedudukan pendahulu selepas pusingan pembukaan Kejohanan Golf Wanita LPGA Malaysia Sime Darby 2012, semalam.

Pusingan pertama kejohanan bernilai AS$1.9 juta (RM5.8 juta) itu tertangguh selama tiga jam berikutan hujan lebat dan petir sebelum saingan disambung semula jam 4.20 petang.


Kedua-dua pendahulu itu melakar catatan enam bawah par 65 pada saingan di Kuala Lumpur Golf & Country Club.

"Pukulan yang saya lakukan amat baik sekali. Saya mempunyai banyak peluang melakukan birdie dan catatan saya memuaskan.


"Bagaimanapun, masih ada tiga pusingan dan prestasi ini meningkatkan keyakinan dan tidak sabar untuk meneruskan saingan," kata Na Yeon yang menyamai Karrie membenam enam birdie.


Sementara itu, Karrie bertekad memberi tumpuan pada pertandingan tahun ini selepas tidak menyerlah sepanjang tahun lalu.

Tiga pemain termasuk pemain amatur dari Taiwan, Min Lee ketinggalan satu pukulan kepada pendahulu hari pertama.


"Saya bangga prestasi dilakar pada penampilan pertama kejohanan LPGA. Sasaran saya ialah cuba mempelajari sebanyak mungkin di sini," kata Min Lee yang memilih pemain senegara dan pemain wanita nombor satu dunia, Yani Tseng sebagai idola.

Min Lee berkata, dia mendapat dorongan dan panduan daripada Yani semasa melakukan latihan sembilan lubang, kelmarin, dan ia banyak membantu meningkatkan ketahanan mentalnya.


Sementara itu, pemain negara, Aretha Pan dan Ainil Johani Abu Bakar mencipta catatan sama, dua atas par 73 untuk berkongsi kedudukan ke-54 bersama tiga lagi pemain.


Aretha melakukan dua birdie pada lubang keempat dan ke-18 serta dua bogey dan bogey berganda manakala Ainil Johani pula melakar tiga birdie, tiga bogey dan bogey berganda.


Seorang lagi pemain negara, Jean Chua yang melakukan empat atas par 75 di tangga ke-62 manakala pemain pusingan kelayakan, S Sarfina Vinota tercorot dengan 81.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/12


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan