Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Belum ada tawaran’

Posted: 14 Oct 2012 12:41 PM PDT

JURULATIH Harimau Muda A, Ong Kim Swee mengesahkan tidak menerima sebarang tawaran daripada Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS) untuk menjadi jurulatih skuad bola sepak negara itu bagi menggantikan Radojko Avramovic.

Pengendali berusia 41 tahun itu berkata, perkara itu timbul selepas beberapa laporan akhbar tempatan di Singapura yang mengaitkan dirinya sebagai antara calon terbaik untuk membimbing skuad Singa. "Saya tidak pernah membuat sebarang kenyataan sebelum ini, isu ini hanya dilaporkan oleh beberapa akhbar tempatan di sana. Saya masih ada kontrak dengan FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) dan mempunyai misi untuk mempertahankan pingat emas di Sukan Sea tahun depan.


"Buat masa ini fokus saya hanyalah bersama Harimau Muda A dan saya hanya memikirkan masa depan saya selepas kontrak saya tamat tahun depan," katanya ketika dihubungi di Vietnam semalam.

Kim Swee mendapat tumpuan di Singapura kerana membimbing Harimau Muda A menduduki tangga keempat Liga-S dan memiliki reputasi baik di rantau ini selepas skuad bawah 23 tahun negara memenangi pingat emas Sukan Sea Indonesia tahun lalu.


Ketika ini pengendali negara itu berada di Gia Lai, Vietnam bersama skuad bawah 21 tahun (B-21) negara bagi menyertai Kejohanan Bola Sepak VFF Newspaper Cup.


Skuad muda negara itu membuka langkah kanan Sabtu lalu apabila membenam skuad B-21 Laos 4-2 pada perlawanan pembukaan dan akan turun menentang Sydney FC dari Australia Rabu ini pada aksi terakhir Kumpulan B.

"Peluang kita untuk melangkah ke separuh akhir cerah selepas menewaskan Laos, tapi saya mengingatkan pemain-pemain supaya jangan ambil mudah dan perlu bersedia untuk berdepan Sydney FC.


"Saya tidak tahu sejauh mana kekuatan pemain muda Sydney FC tapi saya akan mengumpul maklumat itu apabila mereka menentang Laos esok (hari ini)," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/15


12 pasukan bersaing

Posted: 14 Oct 2012 12:37 PM PDT

EDISI kelima liga bola sepak bawah 20 tahun Piala Tan Sri Mustapha Kamal bakal berlangsung Sabtu ini dengan menyaksikan 12 pasukan berentap.

Hanya meletakkan penyertaan terhad, perlawanan anjuran Yayasan Emkay dan Kelab Bola Sepak NPNG ini mementingkan kualiti sebagai platform melahirkan bakat baru dalam sukan bola sepak negara.


"Sejak mula diperkenalkan pada 2008 perlawanan yang diadakan setiap tahun berturut-turut ini terus mendapat sokongan Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) yang menjadikan ia medan terbaik mencari pelapis Piala Presiden negeri Selangor.

"Malah ada antara pemain sebelum ini yang sudah pun diserap dalam skuad Harimau Muda B, ATM, Sime Darby serta PKNS.


"Lantaran itu, terbukti perlawanan bola sepak ini mampu mengembangkan bakat pemain muda di peringkat lebih tinggi," kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Emkay, Ahmad Khalif Mustapha Kamal.


Antara penaja yang memberi sokongan adalah Milo, F&N (100Plus), Figos, SportsUnite dan ProEvents.

Mengulas lanjut, Ahmad Khalif berkata, susulan kejayaan lima tahun ini pihaknya merancang untuk membuka lebih banyak kategori tahun depan.


"Kini, kami mempunyai kompleks sukan serta padang sendiri yang baru saja dibuka awal tahun ini. Maka, lebih mudah untuk menganjurkan perlawanan serta menjadikannya lebih berkualiti tinggi.

"Kami meletakkan rancangan untuk membuka kategori bawah 12 dan 16 tahun bermula tahun depan. Maka, peluang untuk meninjau muka baru lebih terbuka luas," katanya.


Pusingan awal liga akan berlangsung di padang Kompleks Sukan NPNG dan SUK Shah Alam. Dua pasukan teratas dari setiap kumpulan akan mara ke suku akhir yang mana formatnya akan beralih secara kalah mati.


Empat pasukan yang layak akan bersaing di separuh akhir sebelum ke final. Perlawanan penentuan siapa yang bergelar juara akan berlangsung kemudian yang tarikhnya akan diumumkan kelak.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/15


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan