Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Khidmat Nazmi ditagih

Posted: 01 Oct 2012 09:26 AM PDT

KHIDMAT pemain kelab Portugal, S C Beira-Mar, Muhamad Nazmi Faiz Mansor mungkin diperlukan Ong Kim Swee yang kini berdepan masalah memantapkan bahagian tengah skuad bawah 21 tahun negara (B-21) bagi mengharungi kejohanan VFF Newspaper Cup 2012 di Gia Lai, Vietnam 11 Oktober ini.

Selepas tidak dapat menggunakan khidmat kapten, Mohd Irfan Fazail yang terpaksa berehat hampir lima minggu serta Gary Steven Robbart yang dipanggil menjalani latihan pusat bersama skuad kebangsaan, Kim Swee kini kekurangan pemain perancang di bahagian tengah.


Bagaimanapun peluang untuk memanggil Nazmi yang menyertai S C Beira-Mar Julai lalu dan kini beraksi bersama skuad B-19 kelab itu pulang ke tanah air masih belum dipastikan.

"Saya akan menghubungi Nazmi esok (hari ini) untuk mengetahui program dia bersama kelab, saya bercadang untuk menyenaraikan Nazmi dalam skuad jika mendapat pelepasan kelab itu.


"Memang saya kini berdepan masalah untuk mengisi pemain di bahagian tengah kerana ketiadaan Irfan dan Gary. Saya memerlukan pemain yang berpengalaman beraksi dalam kejohanan antarabangsa," katanya.


Selain Gary, Kim Swee juga tidak dapat membawa bersama tonggak pertahanan tengah, Mohd Fadhli Shas, penjaga gol Mohd Izham Tarmizi Roslan dan pemain sayap lincah, Wan Zack Haikal Wan Noor yang mendapat panggilan ketua jurulatih Harimau Malaya, Datuk K Rajagobal bagi persediaan menghadapi Hong Kong pada 16 Oktober ini.

Ketika ditanya adakah beliau tetap dengan sasaran untuk melihat anak buahnya melangkah ke final di kejohanan VFF Newspaper Cup selepas pasukannya dilihat tempang dengan ketiadaan pemain utama, Kim Swee berkata : "Saya tidak ada masalah untuk melepaskan pemain-pemain menyertai skuad kebangsaan kerana saya perlu mengutamakan kepentingan negara. Cuma kita kena realistik dengan pemain yang saya ada, mungkin saya mengharapkan kita mampu mara ke separuh akhir dan saya akan cuba membentuk skuad terbaik bagi memberi tentangan dalam kejohanan itu.


Dalam senarai awal, seramai 30 pemain dipanggil Kim Swee bagi menjalani latihan pemilihan skuad B-21 bermula semalam yang dibarisi 18 pemain Harimau Muda A, dua pemain Harimau Muda B serta 10 pemain dari negeri dan kelab.

Pada kejohanan yang membabitkan enam pasukan B-21 itu, Malaysia diundi bersama Iraq dan Indonesia dalam Kumpulan B manakala tuan rumah Vietnam, Singapura dan Syria berentap dalam Kumpulan A.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/01


Peluang terbuka

Posted: 01 Oct 2012 09:06 AM PDT

ANDAI barisan 30 pemain yang bakal dipanggil menyertai kem latihan skuad hoki negara minggu depan berasakan tempat mereka sudah terjamin hasil penilaian daripada saingan Liga Hoki Malaysia (LHM), mereka sebenarnya silap.

Ini kerana ketua jurulatih skuad negara yang baru dilantik, Paul Revington tidak akan bergantung sepenuhnya kepada pemilihan pemain di saingan liga saja dalam usahanya mencari pemain terbaik menjelang beberapa kejohanan pada hujung tahun ini serta musim depan.


Sebaliknya, pengendali dari Afrika Selatan itu menegaskan, ruang masih terbuka luas kepada mana-mana pemain untuk diserapkan ke dalam pasukan kebangsaan dengan syarat mereka mampu membuktikan layak untuk berada dalam senarai pemain terbaiknya.

"Pintu untuk masuk ke dalam skuad negara sebenarnya sentiasa terbuka luas kepada mana-mana pemain. Siapa yang mempamerkan prestasi memberangsangkan, mereka tetapi mempunyai peluang untuk dipilih.


"Saya lebih gemar mempunyai kelompok pemain yang sebesar mungkin dan di sinilah tugas saya serta barisan jurulatih untuk memilih barisan pemain terbaik," katanya ketika ditemui baru-baru ini.


Revington yang pernah mengendalikan pasukan Afrika Selatan serta Ireland mengakui, dia sudah mempunyai beberapa pemain pilihan untuk diserapkan ke dalam skuad negara selepas menyaksikan perlawanan pada saingan LHM.

Namun, pengendali berusia 39 tahun itu enggan mendedahkan walau satu pun nama pemain yang berjaya memikat hatinya, sebaliknya bakal mengumumkan senarai pemain itu dalam tempoh terdekat.


"Cukuplah saya boleh saya katakan mempunyai barisan pemain bagus di sini. Saya belum lagi bersemuka dengan mereka semua, jadi saya belum tahu perwatakan masing-masing," katanya.

Selain barisan pemain sedia ada ketika di bawah kendalian bekas jurulatih, Tai Beng Hai, beberapa pemain lain yang pernah menyarung jersi skuad negara dikatakan akan dipanggil semula oleh Revington.


Dua tugas utama menanti skuad negara pada hujung tahun ini iaitu Cabaran Juara-Juara 1 di Quilmes, Argentina November ini dan Piala Kejuaraan Enam Negara Asia di Doha, sebulan selepas itu.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/01


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan