Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Safiq tekad tolak pelawaan Arema

Posted: 23 Oct 2012 02:36 PM PDT

"KEPIMPINAN menerusi teladan". Semangat itu yang dipamerkan kapten skuad negara, Mohd Safiq Rahim yang bertekad menolak pelawaan kelab Indonesia, Arema-Pelita yang mahukannya menjalani ujian pemilihan.

Baginya kem latihan skuad negara yang berada dalam fasa akhir untuk menghadapi tugasan getir mempertahankan Piala AFF lebih penting walaupun pelawaan kelab Indonesia itu dianggap peluang keemasan dalam mengembangkan karier dan cita-citanya untuk beraksi di luar negara selama ini.


"Walau sekalipun saya tidak mahu terlepas sesi latihan skuad negara kerana keutamaan pada masa kini adalah mempertahankan Piala AFF selepas kancah liga tempatan berakhir baru-baru ini," kata perancang tengah berusia 25 tahun itu yang mengalami kecederaan penggelangan kaki kanan namun tidak serius.

Katanya, surat kelab terbabit memintanya untuk menghadiri diri bagi menjalani ujian pemilihan pada Jumaat hingga Ahad ini dengan satu perlawanan persahabatan turut diatur.


"Tujuan pelawaan mereka kali ini adalah lebih kepada mahu melihat sendiri corak permainan dan keupayaan saya. "Malah saya difahamkan dua pemain dari Singapura turut dipanggil bagi menjalani ujian percubaan ini.


"Jadi untuk kali ini saya terpaksa menolak kerana misi skuad negara lebih penting. Mereka boleh mengadakan ujian pemilihan lain seandainya benar-benar mahu menggunakan khidmat saya. Kalau ada rezeki saya adalah dan mereka perlu tunggu (masa yang sesuai) jika mahukan saya," katanya ketika ditemui pada sesi latihan skuad negara semalam. Menurut pakar sepakan percuma negara itu, walaupun belum mendapat pelepasan daripada mana-mana pihak, dia sudah membuat keputusan untuk menolaknya.

Difahamkan skuad Arema-Pelita kendalian bekas jurulatih skuad bawah 23 tahun Indonesia, Rahmad Darmawan merancang untuk menguji beberapa pemain termasuk Safiq dalam perlawanan persahabatan menentang Gresik United pada Ahad.


Gaya permainan pemain tengah Selangor itu dilaporkan mirip bekas bintang Arema Indonesia, Ahmad Bustomi dan Rahmad amat mahukan Safiq kerana menganggap kualiti yang dimilikinya lebih baik berbanding empat pemain tengah lain yang sudah dimilikinya iaitu Hendro Siswanto, I Gede Sukadana, Dedi Kusnandar dan Elgi Melgiansyah.

Kelab yang dilaporkan akan bergabung itu turut mempunyai empat pemain asing yang lain seperti Thierry Gathuesi (Cameroon), Alberto Beto Gonalves Da Costa (Brazil), Keith Jerome Kayamba Gumbs (St. Kitts and Nevis) serta jutawan pertama bola sepak negara, Mohd Safee Sali yang kini turut berada dalam kem latihan negara di bawah kendalian Datuk K Rajagobal.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/24


Melaka Baru unggul

Posted: 23 Oct 2012 02:33 PM PDT

PASUKAN Taman Melaka Baru muncul juara Kejohanan Futsal 1Belia 1Malaysia Parlimen Bukit Katil, Melaka di Taman Merak Mas, Melaka baru-baru ini.

Skuad terbabit cemerlang selepas menang 1-0 ke atas Mohamas FC bagi membolehkan juara meraih RM1,000 dan naib juara (RM700) manakala tempat ketiga dan keempat milik Taman Tasek Utama (RM500) dan Melaka Baru B (RM300).


Kejohanan yang turut membabitkan tiga gelanggang lain di Taman Rumpun Bahagia Bachang, Air Molek dan Taman Tasik Ayer Keroh itu disertai 70 pasukan termasuk kategori bawah 15 tahun dan wanita terbuka.

Timbalan Pengerusi Kejohanan, Razak Abu Hasan berkata, bagi saingan bawah 15 menyaksikan pasukan Taman Jati muncul juara selepas mengatasi Bachanglona AFM 2-1 di pentas final untuk masing-masing meraih RM400 dan RM300.


Tempat ketiga dan keempat menjadi milik KBU A (RM200) dan Mama Black (RM100) selepas mereka sebelum itu kecewa pada aksi separuh akhir.


Acara penutup yang diadakan di Taman Merak Mas, Bukit Katil berkenaan dirasmikan Ahli Parlimen Bukit Katil, Datuk Md Sirat Abu yang turut dihadiri Penolong Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negeri Melaka, Zailaini Siran.

Taman RB FC pula muncul juara kategori wanita selepas menang ke atas Marble FC manakala Dream Team ketiga dan Bachanglona keempat dengan masing-masing meraih RM500, RM300, RM200 dan RM100.


Razak berkata, kejohanan berkenaan pentas mengeratkan hubungan silaturahim antara peserta, pemimpin dan masyarakat setempat.

Katanya, sambutan penyertaan yang amat mengalakkan jelas mengetengahkan bakat terpendam di kalangan pemain muda, wanita dan veteran parlimen terbabit.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/24


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan