Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


T-Team pikat Fowler

Posted: 24 Oct 2012 02:26 PM PDT

JIKA tiada aral melintang, legenda bola sepak Liverpool, Robbie Fowler (gambar) akan menyertai pasukan T-Team.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said berkata, rundingan dengan bekas penyerang Liverpool itu sedang berjalan dan sekiranya tiada halangan, penjaring 183 gol Liga Perdana Inggeris itu bakal menjadi pemain merangkap jurulatih T-Team musim depan.


Ahmad berkata, beliau dimaklumkan pemain berusia 37 tahun yang menjadi pemain dan jurulatih kelab Muangthong United di Thailand musim ini, berminat untuk menyarung jersi hitam putih T-Team yang berpangkalan di Kuala Terengganu.

"Namun seperti pemain import lain juga, T-Team mesti memastikan Fowler masih cergas sepenuhnya dan bukannya mengambil kira nama besarnya semasa bermain di Liga Perdana Inggeris.


"Sekiranya kedua-dua pihak bersetuju, Fowler akan datang menyertai sesi ujian dan keputusan sama ada untuk mengambilnya atau tidak akan dibuat selepas itu," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, semalam.


Fowler mula menyertai pasukan remaja Liverpool pada 1984 sebelum diserapkan ke dalam pasukan utama sembilan tahun kemudian dan dia meninggalkan kelab itu pada 2001.

Sepanjang kerjayanya bersama Liverpool, Fowler menjaringkan 183 gol dengan 128 daripadanya dihasilkan dalam saingan Liga Perdana Inggeris. Selepas meninggalkan Liverpool, Fowler mencuba nasib dengan kelab Leeds United dan Manchester City namun pada 2006, penyerang berbisa itu kembali menyarung jersi Liverpool selama dua musim.


Dia kemudian membawa diri ke Australia dan bermain 26 kali untuk North Queensland Fury dan 28 kali bersama Perth Glory sebelum menuju ke Nonthaburi, Thailand untuk menyertai kelab Muangthong United sebagai pemain dan jurulatih.

Ahmad berkata, pada musim Liga Super akan datang, hanya seorang saja diberikan tanggungjawab sebagai pengurus dan jurulatih dengan harapan langkah itu akan membawa kebaikan dari segi pengurusan dan prestasi kelab.


"T-Team akan mengikut cara pasukan Liga Inggeris yang mempunyai satu ketua saja sebagai pengurus dan ketua jurulatih," katanya.


Beliau percaya sekiranya Fowler menyertai T-Team, lebih ramai peminat bola sepak di negeri ini bakal menjadi penyokong kelab itu.


"T-Team juga sedang mencari pemain import lain yang berkualiti dengan seorang daripadanya ialah Derek Boateng," katanya.


Boateng, 29, yang juga pemain tengah antarabangsa Ghana beraksi bersama kelab Dnipro di Ukraine dan dia turut dikaitkan dengan perpindahan ke Fulham.


Dalam perkembangan lain, Ahmad berkata, Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu perlu menyelesaikan sendiri masalah yang melanda persatuan itu.


"Mereka perlu membuat keputusan mengenai status Peter Butler sebagai ketua jurulatih selepas FAM menarik balik penggantungan dan penamatan kontraknya.


"Namun saya diberitahu yang semua itu akan diputuskan dan diselesaikan dalam masa satu atau dua minggu lagi," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/25


Elak tekanan penaja

Posted: 24 Oct 2012 02:24 PM PDT

AZIZULHASNI Awang perlu segera pulang ke Melbourne untuk menjalani latihan intensif bagi mengelak gangguan serta membolehkannya memberi fokus 100 peratus terhadap sesi latihan.

Ketua jurulatih negara, John Beasley berkata, Azizul sudah mendapat rehat mencukupi dan sehubungan itu perlu kembali ke Melbourne awal Disember ini selepas menyambut kelahiran cahaya mata pertama dijangka bulan depan.


Beasley berkata, biarpun tidak diletakkan sebarang fokus tahun ini, sukar untuk Azizul menjalani latihan intensif berikutan tekanan daripada penaja jika dia terus berada di Malaysia.

"Jika berada di Malaysia, Azizul akan terus menjadi tumpuan ramai. Dia perlu pulang segera ke Australia untuk kembali fokus terhadap latihannya," katanya. Beasley berkata, perkembangan Azizul ketika berada di Malaysia ini tetap dipantau bagi memastikan tahap kecergasannya tidak menurun dan terus kekal cergas sebagai pelumba berwibawa.


Ditanya sama ada beliau puas hati dengan prestasi Azizul sepanjang melatih anak kelahiran Terengganu itu, Beasley berkata, semangat yang ada pada pelumba itu mengagumkannya.


Katanya, tidak ramai yang tahu mengenai pengorbanan Azizul yang berjuang demi memartabatkan sukan basikal.

"Dia begitu komited terhadap sukan ini untuk menjadi seorang pelumba yang lebih baik lima tahun akan datang. Banyak ranjau dilaluinya termasuk kecederaan yang dialaminya sebelum kejohanan utama.


"Sebagai contoh, kemalangan ketika di Jerman sebelum ke Olimpik selain turut cedera teruk sebelum Kejohanan Dunia tahun lalu. "Pelbagai masalah dialaminya namun dia tetap bangkit bagi memberi yang terbaik untuk Malaysia.

"Bagi saya, kedudukan tempat keenam di Olimpik amat membanggakan. Saya harap tiada lagi insiden yang menimpanya menjelang Rio." Beasley berkata, beliau bukan mahu mencipta alasan ketika Azizul gagal memberikan pingat Olimpik tapi mahu masyarakat melihat pengorbanan serta apa yang cuba diberikan pelumba itu kepada negara.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/25


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan