Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Harap aksi lebih baik

Posted: 18 Nov 2012 07:38 AM PST

SELEPAS menegur prestasi hambar skuad negara menjelang saingan Piala AFF Suzuki, Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah nyata mengharapkan persembahan lebih baik pada perlawanan persahabatan terakhir menentang Bangladesh yang bakal ditemui esok.

Kali ini, bukan saja kemenangan yang mahu disaksikannya, tetapi apa yang paling penting bagi beliau ketika memasuki fasa terakhir sebelum turun pada perlawanan pertama bertemu Singapura 25 November ini ialah, statistik perlawanan yang sepatutnya lebih baik apabila bertemu Bangladesh nanti.


"Saya harap pada perlawanan terakhir ini pemain dapat pamerkan persembahan yang bagus. Jangan bimbang soal jaringan gol, tetapi apa yang lebih penting bagi saya ialah sistem permainan serta perlu ada semangat untuk menang.

"Pemain perlu bermain mengikut tahap sebenar mereka. Saya yakin mereka dapat bangkit berbanding perlawanan terdahulu dan harap ia menjadi penyuntik semangat untuk saingan Piala AFF yang akan bermula tidak lama lagi "Bagi saya, berapa banyak percubaan di depan gol serta statistik lain itu yang paling mustahak. Mereka perlu terus konsisten mencari peluang untuk menyerang serta jangan leka di bahagian pertahanan," katanya.


Sejak kebelakangan ini, K Rajagobal serta anak buahnya menerima kritikan hebat selepas beraksi hambar pada tiga perlawanan pemanas badan apabila tewas 0-1 kepada Vietnam serta 0-2 di tangan Thailand sebelum sekadar seri 1-1 bertemu Hong Kong.


Prestasi longlai itu sekali gus mencetuskan persoalan mengenai kemampuan mereka untuk mempertahankan Piala AFF Suzuki, malah Tengku Abdullah sendiri meminta Rajagobal supaya tidak terus melakukan eksperimen ke atas barisan pemainnya.

Tengku Abdullah menambah: "Saya memang berharap pasukan kita bersedia daripada segi semangat, fizikal dan mental kerana kejohanan ini begitu penting sekali dalam kalendar bola sepak kita.


"Memang harapan peminat begitu tinggi dan saya percaya jurulatih serta pemain sedar hakikat ini. Saya juga sempat bercakap dan berjumpa dengan pasukan lain yang sememangnya bertekad untuk beraksi sebaik mungkin, lebih-lebih lagi untuk menewaskan skuad kita," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/18


Tengkujuh hangatkan saingan

Posted: 18 Nov 2012 07:29 AM PST

PIALA Monsun bukan sekadar acara pelayaran malah telah menukar wajah Pulau Duyong daripada sebuah perkampungan nelayan yang sepi kepada pekan yang sibuk dengan aktiviti ketika musim tengkujuh bagi pelancong tempatan dan asing.

T-Best Events, penganjur di sebalik acara pelayaran tahunan, yang juga perhentian terakhir Siri Jelajah Match Racing Dunia Alpari telah merancang keseluruhan aktiviti bertema keluarga yang menjanjikan keseronokkan yang menghiburkan.


Antara aktiviti yang dirancang sepanjang tempoh ini adalah pertandingan mewarna untuk kanak-kanak, sukaneka, pertandingan kuiz, permainan tradisional pertandingan karaoke, muay thai kick boxing pertandingan perlumbaan perahu naga dan konsert. Julung kali diadakan tahun ini 'Monsoon Ride'. Bertemakan 'cycling for all' atau berbasikal untuk semua", adalah satu acara berbasikal yang terbuka kepada orang ramai, termasuk negara-negara jiran seperti Singapura dan Thailand pada 8 Disember.

Dijangka seramai 500 penunggang basikal akan berkumpul di Ri-Yaz Heritage Marina Resort & Spa.


Jalinan kerjasama dengan Pejabat Pelancongan Terengganu dan Tahun Melawat Terengganu 2013, Monsoon Ride akan terus menggalakkan keindahan dan warisan negeri itu kepada penunggang basikal sepanjang laluan 100km.


Laluan itu meliputi Pulau Duyong, Pulau Warisan, Pasar Payang, Pantai Batu Burok, Kampung Bidang Maras dan Marang, dan seterusnya ke Batu Rakit dan Lapangan Terbang Kuala Terengganu akhirnya kembali ke Pulau Duyong.

"Laluan 100km bukan sahaja akan melalui kawasan bandar, kampung dan pantai, tetapi juga menaiki curam di sepanjang lebuhraya Pantai Timur.


"Aktiviti mencabar ini melibatkan pelbagai jenis kaedah berbasikal untuk mendapatkan laluan keseluruhan," kata penganjur acara Kelab Berbasikal Go8, Mohd Kamarul.

Acara berbasikal ini pertama kali diadakan melibatkan ramai peserta.


"Keutamaan kami adalah keselamatan pelumba. Justeru seramai 60 marshal terlibat membentuk organisasi berbasikal, polis dan pasukan paramedik.


"Kami berharap acara ini akan menggalakkan gaya hidup sihat dan penggunaan jalan yang selamat di kalangan peserta," katanya.


Yuran pendaftaran RM30 dan peserta akan menerima beg cenderahati dan tiket untuk cabutan bertuah.


Untuk maklumat lanjut boleh hubungi Mohd Kamarul di talian 019 2855987. Pendaftaran ditutup pada 30 November ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/18


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan