Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Norshahrul pening

Posted: 01 Nov 2012 12:25 PM PDT

KESUNGGUHAN Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) mendapatkan khidmat pemain paling bernilai (MVP), Norshahrul Idlan Talaha mungkin terpaksa dibayar harga cukup tinggi memandangkan Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) pastinya mahu merasai keuntungan selepas 'melabur' membentuk pemain itu menjadi penyerang digeruni negara.

Adakah benar nilai RM1 juta perlu dibayar PBNJ untuk menebus baki kontrak setahun Norshahrul bersama Kelantan atau jumlahnya lebih tinggi mengikut penilaian majikannya yang kini mencongak dengan teliti kontrak itu dari sudut pasaran dan perundangan.


Situasi itu membuatkan pemain berusia 26 tahun itu 'pening kepala' apabila kedudukannya hingga kini belum dipastikan sedangkan dirinya secara terbuka sudah meluahkan isi hati untuk mencari angin baru selepas tiga tahun bersama Kelantan dan menyertai pasukan 'Manchester City' Malaysia yang baru, iaitu Johor.

Biarpun tiada pengesahan rasmi gaji RM80,000 sebulan ditawar kepada Norshahrul seperti yang dilapor media tempatan setakat ini, namun yang pasti, PBNJ menawarkan pakej menarik untuk pemain kelahiran Besut, Terengganu itu.


"Setiap pemain kalau dapat tawaran macam itu, pasti ada keinginan untuk pergi," katanya ringkas ketika ditanya pemberita semalam mengenai tawaran yang diberikan oleh Johor.


Norshahrul atau turut dikenali sebagai Mat Yo yang berlepas ke Hanoi, Vietnam semalam bersama skuad Harimau Malaya kini menyerahkan kepada Kafa dan PBNJ membuat keputusan.

"Saya serahkan segala keputusan kepada mereka (Kafa dan PBNJ). Saya tak tahu perkara ini menjadi serius, tunggu selepas saya balik dari Vietnam. Saya akan beritahu keputusan daripada perbincangan itu.


"Kafa beritahu mereka sudah baca kontrak (yang diberikan oleh PBNJ) tapi mereka tak cakap tolak, mereka tidak cakap apa-apa. Sekarang saya pening tapi jurulatih (Datuk K Rajagobal) minta saya beri tumpuan kepada pasukan kebangsaan dan biar mereka (Kafa dan PBNJ) buat kerja. Saya harap mereka boleh beritahu keputusan secepat mungkin," katanya.

Norshahrul yang dinobat MVP dan penyerang terbaik kebangsaan buat kali ketiga berturut-turut tahun ini menjadi buruan skuad Harimau Selatan selepas mempamerkan aksi mantap dengan meledak dua gol ketika membantu Kelantan menewaskan ATM, 3-2 pada final Piala Malaysia, piala ketiga musim ini selepas Liga Super dan Piala FA.


Penyerang itu ke Hanoi bagi aksi persahabatan antarabangsa skuad kebangsaan menentang Vietnam esok dan akan ke Chiang Mai bagi perlawanan dengan Thailand pada 7 November sebelum pulang ke tanah air.


Norshahrul adalah tonggak utama Harimau Malaya ketika menjulang Piala Suzuki AFF dua tahun lalu dan sekali lagi bakal menjadi taruhan utama Rajagobal untuk menerajui barisan serangan melaksana misi mempertahankan kejuaraan hujung bulan ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/02


McLaren yakin halang Red Bull

Posted: 01 Nov 2012 10:09 AM PDT

ABU DHABI: Pasukan Formula Satu (F1) McLaren yakin mampu menghalang Red Bull mengesahkan kejuaraan pengeluar pada Grand Prix Abu Dhabi, hujung minggu ini.

Pengarah sukan McLaren, Sam Michael berkata, perbezaan karakter litar mungkin menyaksikan kelebihan Red Bull dikurangkan dan memberi peluang kepada pasukan lain melakar kemenangan.


Namun beliau mengaku terlalu sukar untuk mengejar Red Bull dalam perebutan kejuaraan.

Selepas empat kemenangan berturut-turut, termasuk persembahan mengagumkan penyandang juara kategori pemandu, Sebastian Vettel, Red Bull mengungguli kedua-dua carta kejuaraan selepas 17 daripada 20 perlumbaan tahun ini.


Vettel yang menyumbang empat kemenangan berturut-turut buat pasukan berpangkalan di Milton Keynes itu, mengumpul 240 mata untuk mendahului pencabar terdekat yang juga juara dunia dua kali, Fernando Alonso dari Ferrari dengan perbezaan 13 mata dengan baki tiga perlumbaan.


Dalam perebutan kejuaraan pengeluar, Red Bull mendahului 91 mata selepas mengutip 407 mata di depan Ferrari yang mengumpul 316 manakala McLaren meraih 306 mata. Mereka akan mengesahkan kejuaraan di Abu Dhabi jika mendahului 86 atau 87 mata jika pemandu McLaren memenangi perlumbaan itu.

Ini menjurus kepada banyak perkiraan bagi merebut kejuaraan, namun minimum buat Red Bull adalah berakhir di tangga pertama dan kelapan, atau kedua dan ketiga untuk muncul juara.


Michael, bagaimanapun percaya McLaren mahupun Ferrari mampu menangguhkan kemenangan Red Bull, malam Ahad ini.

"Persembahan boleh berubah dari satu litar ke satu litar dengan perbezaan beberapa perpuluhan saat," jelasnya. "Jika bertindak cemerlang dari baris hadapan, maka anda berpeluang untuk menang." McLaren mempamerkan rentak kompetitif dan konsisten dalam beberapa perlumbaan lalu namun perlu mencari sentuhan tambahan untuk mengancam dan meranapkan impian Red Bull meraih kejuaraan pengeluar ketiga berturut-turut selain Vettel ditabal juara tiga kali paling muda dalam sejarah. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/02


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan