Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Daren perlu lebih yakin

Posted: 04 Nov 2012 12:48 PM PST

BERADA di puncak kerjaya dan sedang dalam proses menamatkan zaman bujang, pemain nombor satu dunia Datuk Lee Chong Wei akhirnya gembira kerana Liew Daren mula mengecapi kejayaan dengan merangkul kejuaraan Terbuka Perancis, minggu lalu.

Chong Wei berkata kejayaan pemain nombor dua negara itu cukup bermakna kerana tahun 2013 penuh dengan kalendar penting badminton dunia.


"Saya harap dia akan beraksi dengan lebih yakin lagi terutamanya di Siri Super Terbuka China. Kejayaannya penting kerana tahun depan kita memerlukan sekurang-kurangnya dua perseorangan yang kuat untuk mencabar kejuaraan Piala Sudirman dan Piala Thomas," kata Chong Wei.

Begitupun Chong Wei enggan menamakan Daren sebagai penggantinya semata-mata dengan hanya satu gelaran.


"Buat masa ini, kita perlu lihat sejauh mana tahap konsisten permainannya. Dia perlu lebih fokus selepas ini kerana semua lawan mula menyedari kelibatnya dan itu adalah satu tekanan yang tinggi.


"Saya sendiri sudah lima enam tahun berada dalam situasi itu dan mengambil masa untuk mengurus tekanan.

"Saya berpendapat dia memerlukan masa setahun lagi untuk berada sama tinggi dengan lima pemain terbaik dunia ketika ini," kata Chong Wei sambil menegaskan akan membantu semua pemain negara termasuk barisan pelapis di bawah jurulatih Hendrawan seperti Mohd Arif Latif dan Misbun Ramdan Misbun.


Chong Wei yang ditemui pada majlis Perasmian Pembukaan Pusat Penjagaan Kanak-kanak Terencat Akal Selangor, di Banting turut menyampaikan sumbangan peribadinya sebanyak RM100,000 kepada pusat jagaan yang dikelolakan Lion-Parkson Foundation itu.

Hadir sama dalam majlis itu, Pengerusi Lion-Parkson Foundation, Puan Sri Chelseia Cheng, Pengerusi Persatuan Orang Kurang Upaya dan Sakit Mental Johor, Mohd Farid Datuk Hassan.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/05


Poulter bawa pulang RM21.3j

Posted: 04 Nov 2012 12:45 PM PST

DONGGUAN: Wira Piala Ryder, Ian Poulter muncul pemenang pada Kejohanan WGC-HSBC yang menawarkan hadiah bernilai AS$7 juta (RM21.3 juta) selepas mencatat tujuh bawah par 65 untuk menamatkan hari terakhir yang penuh mendebarkan di Mission Hills China.

Sensasi England itu memulakan pusingan terakhir dengan ketinggalan empat pukulan tetapi berjaya membenam lapan birdie dengan satu bogey pada dua lubang terakhir sebelum diumumkan sebagai pemenang dengan kelebihan dua pukulan.


Poulter mencatat 69, 68, 65 dan 65 sepanjang saingan untuk jumlah keseluruhan 21 bawah par 267 dengan Phil Mickelson, Ernie Els, Jason Dufner dan Scott Piercy berkongsi tempat kedua.

Pendahulu Louis Oosthuizen dan Lee Westwood ketinggalan satu pukulan bersama-sama Adam Scott untuk tempat kelapan sementara juara bertahan, Martin Kaymer kesembilan dan Bill Haas ke-10.


Poulter meraih wang tunai AS$1.2 juta (RM3.6 juta) menerusi kejuaraan individu pertamanya musim ini dan ke-15 sepanjang kariernya, kira-kira hampir sebulan selepas menjadi tonggak penting membantu Eropah memenangi Piala Ryder di Medinah.


"Selepas Piala Ryder, saya hadir ke sini dengan semangat yang tinggi. Saya beraksi dengan baik minggu lalu dan cuba meneruskan rentak sama pada minggu ini.

"Saya cuba bersabar sehingga penghujung saingan. Sudah pasti amat menarik kerana dapat sekali lagi meraih kemenangan.


"Hari yang amat istimewa dan saya tahu dapat beraksi dengan baik di lapangan ini," katanya.

Westwood dan Oosthuizen memulakan saingan dengan kelebihan tiga pukulan berbanding peserta lain, tetapi bogey yang dicatat sensasi Afrika Selatan itu pada lubang pertama, menjejaskan kedudukannya.


Westwood mendahului dua pukulan biarpun dia melakukan double bogey pada lubang kelima, tetapi membenam birdie pada par tiga lubang kelapan.


Tetapi Poulter dan Mickelson mula bangkit dan ketika Westwood mencatatkan bogey pada lubang ke-10, mereka menyertai peserta England dan Oosthuizen dalam senarai pendahulu.


"Saya berasa yakin apabila saya berada pada prestasi terbaik. Saya gembira kerana dapat menjulang satu lagi trofi," kata Poulter. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/05


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan