Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Kenapa nak panik’

Posted: 08 Nov 2012 08:21 AM PST

"APA panik? Saya sudah melalui macam-macam (situasi). Kenapa nak panik, Piala AFF belum mula lagi".

Itu reaksi tegas pengendali negara Datuk K Rajagobal (gambar) berhubung persiapan fasa akhir Harimau Malaya yang semakin mencetuskan kegelisahan peminat dan pemerhati bola sepak tempatan.


Juara bertahan saingan dwitahunan itu mengalami kekalahan kepada Vietnam dan Thailand dalam aksi persahabatan ketika kejohanan itu semakin hampir membuka tirainya di Kuala Lumpur dan Bangkok, Thailand hujung bulan ini.

"Sebarang pendapat atau pandangan terpulang kepada anda. Bagi saya ini adalah keadaan sebenar yang perlu disedari semua pemain yang mereka perlu memberikan lebih seratus peratus dan berusaha lebih keras lagi. Semua pasukan yang bersaing mahu mencatat kemenangan dan semuanya membuat persiapan rapi.


"Bukanlah mudah untuk meraih kejuaraan kali ini kerana semua pasukan berpeluang muncul juara edisi 2012 namun keutamaan kita sebagai tuan rumah dan juara bertahan adalah memberikan aksi terbaik.


"Kesimpulannya saya tidak panik. Saya tahu apa yang akan diberikan pemain bila masanya tiba. Kami sudah melalui situasi lebih teruk, dulu tewas 1-5 (kepada Indonesia pada perlawanan pertama edisi 2010) dengan semua memberikan reaksi negatif namun kami bangkit.

"Ini karakter yang saya mahukan dan pemain sedar apa kehendak saya," katanya yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, semalam.


Kelmarin skuad negara kecundang 0-2 kepada tuan rumah bersama Piala AFF 2012, Thailand selepas tewas 0-1 kepada Vietnam.

"Sekurang-kurangnya saya mendapat gambaran sebenar andai layak ke separuh akhir. Menerusi perlawanan ini, kami sudah mengetahui kekuatan dan kelemahan Thailand," katanya.


Mengenai pandangan segelintir pihak yang mengatakan harapan pasukannya mempertahankan kejuaraan tipis, Rajagobal berkata: "Saya tidak diberi harapan di Vientiane (pingat emas Sukan Sea 2009 di Laos), begitu juga di Indonesia (juara Piala AFF 2010). Ia terpulang kepada pendapat masing-masing.


"Sebagai jurulatih saya kenal pemain dan bila masanya saya mahu mereka beraksi dengan baik." Hong Kong menjadi perlawanan persahabatan terakhir, Rabu ini dan Rajagobal mahu pemainnya mencatat kemenangan sebelum berdepan Singapura pada perlawanan pertama saingan Kumpulan B Piala AFF, 25 November ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/09


Aaliyah tidak pernah gentar

Posted: 08 Nov 2012 08:16 AM PST

WALAUPUN berdepan atlet lebih berpengalaman dan jauh lebih berusia, atlet cilik sukan ski air negara, Aaliyah Yoong Hanifah nekad memberikan aksi terbaik pada Kejohanan Asia Waterski & Wakeboard Antarabangsa Malaysia.

Bersaing dalam acara 'Trick' Terbuka Wanita Ahad ini, Aaliyah, 9, yang baru memenangi Kejohanan Asia Bawah 17 di Korea Selatan, Ogos lalu akan berusaha memastikan kejayaan menjadi miliknya.


"Saya akan melakukan yang terbaik tapi sebarang kemungkinan boleh berlaku dalam acara ini. Malah, juara dunia pun kadangkala gagal menang. "Saya akan bersaing dengan peserta lain, menikmati keseronokan dan melakukan yang terbaik," katanya.

Dengan ketinggian 1.45 meter dan berat badan 28 kilogram, Aaliyah akan menampilkan aksi menarik dalam acara 'trick' berdepan kakaknya, Phillipa Yoong, 33 dan pasangan dari Indonesia, Pupul Endhar dan Siti Nurkarimah.


Sementara itu, Pengarah program merangkap Setiausaha Eksekutif Persekutuan Ski Air dan Wakeboard Malaysia (MWWF), Hanifah Yoong berkata, penganjur turut mengadakan sesi latihan ski air secara percuma kepada 100 kanak-kanak lelaki dan wanita berusia bawah 12 tahun.


Menurutnya, inisiatif itu selaras dengan usaha mencungkil bakat baru di kalangan generasi muda negara ini.

"MWWF berasa perlu untuk terus mencari bakat baru sukan ski air dan 'wakeboard' berikutan potensi sukan ini yang amat cerah pada masa depan. "Usaha menarik lebih ramai kanak-kanak amat penting bagi membolehkan bakat mereka dicungkil dan dikembangkan sekali gus melahirkan lebih ramai atlet dalam sukan ini.


"Malah, ia juga satu usaha mempopularkan sukan ini di Malaysia, selain mengenal pasti lebih ramai bakat untuk dilatih sebagai persediaan menghadapi Sukan Sea di Singapura 2015," katanya.

Mereka yang berminat menghadiri sesi itu hanya perlu mengisi borang dan menghantarnya ke Pusat Sukan Air Presint 6, Putrajaya sebelum 11 pagi Ahad ini.


"Cabutan bertuah untuk 100 peserta akan dibuat kira-kira jam 3 petang, sebelum baucar sesi latihan secara percuma diberikan kepada mereka. Mereka kemudian boleh membuat tempahan pada hari biasa antara 1 Disember hingga 31 Mac tahun depan."

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/09


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan