Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tangga Batu takluk Putrajaya

Posted:

Tangga Batu takluk Putrajaya

Tangga Batu takluk Putrajaya

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE dan NOR AZIRAN YUNUS
sukan@kosmo.com.my

AKSI antara Wangsa Maju (kiri) mentang pasukan Tangga Batu pada perlawanan akhir kategori lelaki pada Kejohanan Futsal Parlimen 1Malaysia Peringkat Kebangsaan 2012 di Kompleks Futsal 1Malaysia, Presint 18, Putrajaya semalam. Tangga Batu menang 3-1.


SEJARAH baharu tercipta di bumi Putrajaya. Pada Kejohanan Futsal Parlimen 1Malaysia Peringkat Kebangsaan 2012 yang melabuhkan tirainya di Kompleks Futsal 1Malaysia, Presint 18, Putrajaya semalam, kedua-dua kategori lelaki dan wanita dibolot juara baharu dengan masing- masing membawa pulang wang tunai RM20,000 berserta pingat dan trofi.

Dalam final kategori lelaki, Parlimen Tangga Batu dari Melaka menjinakkan Parlimen Wangsa Maju 3-1 menerusi penentuan sepakan penalti selepas kedua- dua pasukan terikat tanpa jaringan sebaik masa sebenar perlawanan tamat.

Penjaga gol Tangga Batu, Razman Razak muncul wira apabila berjaya menggagalkan sepakan penalti penyerang lawan, Azrul Hanif.

Lebih manis, Razman berjaya muncul Penjaga Gol Terbaik kejohanan kategori lelaki dan berkongsi kejayaan bersama rakan sepasukan, Abu Haniffa Hassan yang muncul Pemain Lelaki Terbaik.

Ketiga-tiga sepakan penalti Tangga Batu berjaya disempurnakan Abu Haniffa bersama pemain adik- beradik, Jamal Alias dan Ayub Alias manakala satu lagi sepakan penalti pasukan Wangsa Maju disempurnakan Abdul Samad Ibrahim.

Kesemua hadiah dan trofi disampaikan oleh Presiden Perbadanan Putrajaya, Tan Sri Aseh Che Mat.

Turut hadir isteri beliau, Puan Sri Khadijah Mohd. Yasin; Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Datuk Jamil Salleh; Timbalan Ketua Setiausaha (Strategik) KBS, Datuk Zai- don Asmuni dan Timbalan Ketua Pengarah Bahagian Pembangunan Sukan KBS, Dr. Mohd. Ghani Mohd. Yusof.

Pengurus Tangga Batu, Mohd. Fasarul Md. Isa ternyata gembira apabila anak- anak buahnya berjaya melunaskan 'dendam' terkandas di pusingan kedua sebanyak dua kali berturut-turut sejak kejohanan edisi pertama pada tahun 2010.

"Perit jerih kami mengadakan latihan intensif setiap minggu sejak tersingkir pada kejohanan tahun lalu ternyata berbaloi.

"Ini merupakan pencapai- an terbaik kami selepas muncul juara Kejohanan Jemputan Futsal Piala Tiger di Vietnam bulan lepas," katanya selepas tamat perlawanan.

Terdahulu, Tangga Batu menempah slot ke final selepas mengejutkan juara bertahan, Puchong dengan keputusan 2-1 pada peringkat separuh akhir.

Parlimen Puchong pula sekadar berpuas hati di tempat ketiga kali ini apabila menewaskan Kuala Langat 3-1 menerusi penentuan sepakan penalti dalam aksi penentuan tempat ketiga selepas terikat tanpa jaringan.

Dalam pada itu, pengurus Parlimen Wangsa Maju, Maizuri Mahayuddin akur dengan kekalahan pasukannya yang disifatkan kurang bernasib baik kali ini.

"Kecewa memanglah kecewa, terutamanya apabila tewas menerusi sepakan penalti biarpun kami mara lebih jauh kali ini berbanding sekadar terkandas pada suku akhir tahun lalu.

"Tetapi kami tidak akan berputus asa dan akan kembali tahun depan," katanya optimis.

Hoki: Malaysia tercorot

Posted:

Hoki: Malaysia tercorot

Hoki: Malaysia tercorot

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my


AKSI antara Malaysia (jersi kuning) dengan New Zealand semalam yang berkesudahan Malaysia tewas 1-2.


MALAYSIA menamatkan kempen pada Kejohanan Hoki Antarabangsa Bawah 21 Tahun Piala Sultan Johor 2012 di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru semalam dengan berada di tangga tercorot.

Jaringan emas melalui gol padang oleh pemain New Zealand, Kane Russel pada masa tambahan selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1, meleburkan impian skuad negara untuk sekurang-kurangnya menduduki tempat kelima daripada enam pasukan yang bertanding.

Pada aksi pusingan awal menentang New Zealand sebelum ini, skuad Projek 2013 negara itu turut dibelasah 5-2.

Kejohanan pada edisi kedua ini juga menyaksikan prestasi hambar skuad remaja negara itu apabila kalah dalam empat perlawanan dan mencatatkan keputusan seri 3-3 ketika menentang India kelmarin.

Malaysia hanya menang sekali pada aksi pertama perlawanan menentang Jerman dengan menundukkan lawan mereka itu 3-2.

Dengan rekod buruk itu, harapan skuad bimbingan jurulatih Muhammad Dharma Raj Abdullah untuk mengulangi kejayaan pada tahun lalu berkecai sama sekali.

Pada edisi pertama tahun lalu, Malaysia muncul juara selepas berjaya mengejutkan Australia 3-2 pada perlawanan akhir.

Kejohanan Piala Sultan Johor ini diadakan buat pertama kali tahun lalu dengan menyaksikan enam pasukan bersaing di Johor Bahru.

Muhammad Dharma yang tidak dapat menyembunyikan kekecewaan terhadap kekalahan yang memalukan itu berkata, anak-anak buahnya telah bermain dengan cemerlang, namun nasib sekali lagi tidak menyebelahi mereka.

Sementara itu, Jerman muncul juara selepas menewaskan India 3-2 pada perlawanan akhir.

Jerman mendahului jaringan menerusi Jonas Gomoll pada minit ke-11 menerusi pukulan sudut penalti sebelum India menyamakan kedudukan menerusi Satbir Singh minit ke-24.

Jerman kembali mendominasi perlawanan pada separuh masa kedua menerusi jaringan Joshua Delarber dan Florian Adrians sebelum Akashdeep Singh merapatkan jurang pada minit ke-31, namun gol India itu sudah terlambat untuk menyekat kemaraan Jerman.

Boateng sah milik T-Team

Posted:

Boateng sah milik T-Team

Boateng sah milik T-Team

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my


BUTLER (kanan) dan Boateng menunjukkan kontrak yang mereka
tandatangani dengan T-Team di Kuala Terengganu semalam.


BEKAS pemain tengah Belanda, George Boateng berazam mahu menempa nama bersama skuad T-Team apabila menandatangani kontrak dengan pasukan berstatus kelab itu semalam.

Boateng, 37, yang pernah menempa nama dalam Liga Perdana England dengan pasukan Middlesbrough dan Aston Villa menegaskan, kehadirannya dalam skuad T-Team bukan sekadar mahu melancong atau menerima habuan pada penghujung kerjaya tetapi ingin membantu skuad kendalian Peter James Butler itu mencatat kemenangan.

"Saya terus bermain kerana saya mencintai bola sepak," ujarnya selepas menandatangani kontrak di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu semalam.

Katanya, dia tetap Boateng yang dulu yang pernah mewakili pasukan Belanda dan pernah memegang rekod sebagai pemain luar yang paling banyak beraksi dalam Liga Perdana England iaitu 385 kali.

Boateng menjelaskan, meskipun terdapat banyak pilihan, dia lebih tertarik menyertai T-Team kerana kelab itu diuruskan dengan baik dan akan berada bawah kendalian jurulatih Butler.

"Memiliki Butler di sini adalah penting kerana beliau tahu bagaimana saya bermain dan bagaimana sepatutnya bola sepak dimainkan. Saya dan pemain lain dalam pasukan akan berusaha untuk menjadikan kelab ini hebat.

"Meskipun corak permainan di sini mungkin agak perlahan tetapi ia akan tetap menjadi cabaran kepada saya," katanya.

Dalam pada itu, menyentuh mengenai Johor FC akan menurunkan penyerang Sepanyol, Daniel Guiza dan bekas pemain Lazio, Simone Del Nero, Boateng menjelaskan:

"Saya telah bermain bersama para pemain terbaik dunia, jadi saya sentiasa sedia berdepan dengan cabaran. Saya akan tunjukkan apa yang saya mampu lakukan."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan