Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Chong Wei kekal pemain No. 1 dunia

Posted: 25 Apr 2013 01:10 PM PDT

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Senarai pemain yang layak ke Kejohanan Dunia di Guangzhou, Ogos depan belum dikeluarkan oleh Persatuan Badminton Malaysia (BAM), namun berdasarkan ranking terbaharu dikeluarkan Persekutuan Badminton Dunia (BWF) semalam, Malaysia dijangka menghantar 11 wakil yang layak secara mutlak.

Pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei pastinya mengetuai misi anak Malaysia pertama meraih kejuaraan pada Kejohanan Dunia.

Kali ini beliau akan diiringi dua pemain yang akan beraksi buat kali pertama di pentas elit itu, iaitu Chong Wei Feng dan Liew Daren dalam perseorangan lelaki.

Berdasarkan kelayakan ke Kejohanan Dunia, seramai 24 pemain dalam kelompok 24 ranking teratas akan layak secara merit dengan maksimum tiga pemain dari sebuah negara, dibenar bertanding dalam setiap kategori.

Dalam perseorangan lelaki, Chong Wei kekal di kedudukan No. 1 dunia, diekori rapat pemain China, Chen Long.

Namun, yang menariknya persaingan dua perseorangan negara iaitu Wei Feng dan Daren kerana kedudukan terbaharu menunjukkan Wei Feng memintas Daren, iaitu menghuni ke-12 dan 13 dunia.

Dalam beregu lelaki, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong dan Hoon Thien How-Tan Wee Kiong sememangnya layak selepas masing-masing berada di ranking kedua dan ketujuh dunia, namun perebutan secara merit tiga penjuru antara Goh V Shem-Lim Khim Wah, Fairuzizuan Tazari-Mohd Zakry Latif dan Gan Teik Chai-Ong Soon Hock berakhir dengan gandingan BAM, V Shem-Khim Wah mengetepikan dua pasangan KLRC itu.

V Shem-Khim Wah mengukuhkan kedudukan di ranking ke-13 dunia berbanding Fairuzizuan-Zakry, (16) dan Teik Chai-Soon Hock (18).

Malaysia juga menyaksikan tiga wakil beregu campuran diketuai Chan Peng Soon-Goh Liu Ying (5), Tan Aik Quan-Lai Pei Jing (18) dan Ong Jian Guo-Lim Yin Loo (21).

Dalam beregu wanita, hanya dua pasangan layak iaitu Vivian Hoo- Woon Khe Wei di ranking ke-18 dan Goh Liu Ying-Lim Yin Loo, ke-22.

Bahaya perkecil pasukan bawah

Posted: 25 Apr 2013 01:10 PM PDT

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Saingan Liga Super 2013 yang memasuki pusingan kedua sejak Sabtu lalu, menampilkan perbezaan, malah peningkatan ketara prestasi pasukan yang sebelum ini di tangga bawahan.

Hakikat ini diakui ketua pasukan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Hairuddin Omar menjelang pertemuan Gladiators yang diterajui B. Sathianathan dengan PKNS di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, Seremban, malam ini.

Rekod kemenangan 3-1 ke atas kelab Selangor bimbingan Abdul Rahman Ibrahim di Shah Alam pada 12 Januari lalu, juga bukan jaminan kukuh buat ATM bakal terus membedil mereka dalam usaha merapatkan jurang dengan teraju liga, Lions XII.

Masuk sahaja pusingan kedua liga, semua pasukan sudah berbeza prestasi mereka dan pendekatan kami bagi setiap perlawanan perlu turut berubah. Yang di tangga bawah sebelum ini, kian meningkat dan tidak terkecuali kelab seperti PKNS.

Tengok bagaimana mereka mengatasi (juara bertahan) Kelantan (2-1 di Shah Alam, 19 Januari lalu). Jadi kami kena fokus betul-betul perlawanan ini supaya tidak lagi tertinggal jauh dengan Lions XII, Johor Darul Takzim atau Selangor jika mahu juarai liga.

Apatah lagi bermain di gelanggang sendiri, ATM perlu lupakan kesilapan ketika kalah 3-1 dengan Lions XII (di padang tiruan Stadium Jalan Besar Singapura minggu lalu) dan tidak boleh mengulanginya apabila berdepan PKNS," katanya.

Hairuddin yang masih tidak dapat diturunkan malam ini kerana menjalani baki satu penggantungan perlawanan, menuntut rakan sepasukannya agar tidak sesekali mencicirkan mata biarpun bahagian depan ATM diisi penyerang lain.

Saya akui jika dapat bermain, saya dapat merasai semangat juang yang lebih tinggi dengan sokongan penyokong sendiri," katanya yang tidak menolak kemungkinan masih mempunyai peminat setia di Seremban kerana pernah menyertai Negeri Sembilan pada 2009 dan 2011.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan