Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Chong Wei juara Terbuka India

Posted: 28 Apr 2013 12:59 PM PDT

Chong Wei yang akan mengetuai skuad kebangsaan ke Kejohanan Dunia di Guangzhou, China dari 5 hingga 11 Ogos ini.

KUALA LUMPUR 28 April - Tuah, kegembiraan dan cemerlang terus mengiringi pemain badminton No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei apabila muncul juara Siri Super Terbuka India 2013 di New Delhi, semalam.

Ia adalah kegembiraan ketiga berturut-turut buat pemain kelahiran Bukit Mertajam, Pulau Pinang itu kerana sebelum ini beliau baru sahaja menimang cahaya mata sulung yang diberi nama Kingston Lee dan mengekalkan gelaran Olahragawan di Anugerah Sukan Negara (ASN) 2012 dua minggu lalu.

Bagaimanapun, Chong Wei yang diletakkan sebagai pemain pilihan pertama tidak diberi laluan mudah oleh pemain Jepun, Kenichi Tago yang berjaya mengheret perlawanan tersebut hingga ke Rubber Set.

Perlawanan yang berlangsung selama sejam tiga minit itu menyaksikan Chong Wei berjaya mengetepikan pemain pilihan keenam kejohanan tersebut 21-15, 18-21, 21-17.

Chong Wei yang akan mengetuai skuad kebangsaan ke Kejohanan Dunia di Guangzhou, China dari 5 hingga 11 Ogos ini, berjaya melangkah ke saingan akhir selepas mengetepikan Bonsak Ponsana dari Thailand, kelmarin.

Sementara itu, dalam aksi beregu lelaki, Liu Xiaolong-Qiu Zihan dari China tidak menghadapi masalah untuk menewaskan pasangan Korea Selatan, Ko Sung-Hyun-Lee Yong-Dae 22-20, 21-18.

Saingan akhir perseorangan wanita pula menyaksikan Ratchanok Intanon dari Thailand mengenepikan pemain Jerman, Juliane Schenk 22-20, 21-14 manakala acara beregu pula milik pasangan Jepun, Miyuki Maeda-Satoko Suetsuna yang mengatasi Christinna Pedersen-Kamilla Rytter Juhl dari Denmark, 12-21, 23-21, 21-18.

Gelaran beregu campuran milik Tontowi Ahmad-Liliyana Natsir dari Indonesia yang menewaskan Sung-Hyun-Kim Ha-Na dari Korea Selatan 21-16, 21-13.

Vincent Tan akan cari jalan

Posted: 28 Apr 2013 12:59 PM PDT

Daripada NORZIE
MOHD. KHASBI

Vincent Tan

CARDIFF, Wales - Terkenal dengan semangat patriotik yang amat tinggi, pemilik Cardiff City, Tan Sri Vincent Tan akan mencari jalan bagaimana hendak membawa pemain Malaysia untuk beraksi dalam kancah Liga Perdana Inggeris (EPL) suatu hari nanti.

Jika bukan disebabkan peraturan EPL yang menghalang pemain negara daripada beraksi dalam liga bola sepak paling popular di dunia itu,

Vincent sudah lama memujuk pengurus Cardiff, Malky Mackay untuk membawa beberapa pemain Malaysia yang berpotensi.

Saya masih memasang harapan kita dapat membawa pemain Malaysia bermain di sini (Liga Perdana) suatu hari nanti, tetapi kita kena memenuhi peraturan yang ditetapkan oleh pihak EPL.

Mungkin, mereka (pemain) ini boleh beraksi semusim dulu di kelab-kelab Eropah lain, kemudian baharu dibawa bermain di EPL... Kita tengok bagaimana.

Saya akan cuba meyakinkan Malky (Mackay) kerana sudah tentu dia yang membuat semua keputusan, walaupun saya taukeh (pemilik) tetapi itu kuasa pengurus untuk tentukan siapa pemain yang dia mahu.

Namun kalau saya yang bercakap dengannya, mungkin dia masih boleh mendengar kata-kata saya... Sekurang-kurangnya 50 peratus," ujar Vincent pada sidang akhbar di sini, semalam.

Tegas Vincent, beliau percaya Malaysia mempunyai ramai pemain berbakat yang boleh diketengahkan, malah jika pemain Korea Selatan dan Jepun mampu bersaing dalam bola sepak Inggeris mengapa tidak pemain kita yang memiliki fizikal hampir serupa.

Katanya, isu sebenar ketika ini bukan tentang fizikal dan bakat semata-mata, tetapi lebih kepada Malaysia tidak memenuhi syarat yang ditetapkan oleh pihak Liga Perdana.

Permit kerja hanya akan dikeluarkan oleh pihak England untuk pemain yang datang dari negara 70 terbaik ranking dunia bagi menjaga kualiti liga bola sepak Inggeris. Malaysia tidak pernah berada dalam kelompok 100 terbaik dunia sekali pun.

Justeru opsyen kedua yang dimiliki pemain negara jika masih mahu bermain dalam EPL adalah dengan beraksi beberapa tahun dalam liga Eropah yang lain, sebelum mencuba nasib di England.

Cardiff City sebelum ini pernah membawa dua pemain Malaysia, Safee Sali dan Safiq Rahim menjalani latihan selama dua minggu. - UTUSAN

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan