Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


'Saya sedia jumpa Khairy'

Posted: 20 Jun 2013 11:33 AM PDT

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Tengku Abdullah

KUALA LUMPUR - Siapalah saya, saya boleh berjumpa sesiapa sahaja, itulah reaksi Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah membalas hasrat Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin yang mahu bersemuka dengannya.

"Saya sedia berjumpa dengan sesiapa sekalipun, malah saya bersedia untuk berjumpa dengannya (Khairy) tidak kira atas apa perkara sekalipun," katanya pada sidang akhbar selepas bertemu pemain hoki kebangsaan dalam satu majlis di sini, semalam.

Kelmarin Khairy menegaskan bahawa beliau tidak mahu menjadikan surat khabar sebagai medium perantara antara dirinya dengan FAM.

Malah, beliau menolak pelawaan Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin untuk menjadi orang tengah antara kementerian berkenaan dengan badan induk bola sepak negara itu.

Khairy memberitahu, beliau lebih berminat untuk bertemu dengan pihak yang boleh membuat keputusan iaitu pucuk kepemimpinan tertinggi FAM.

"Itu hak dia, untuk berjumpa dengan sesiapa pun. Jadi dia yang membuat pilihan untuk berjumpa dengan orang tertentu kita tidak menetapkannya," tegas Tengku Abdullah.

Ditanya mengenai penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa yang mempersoalkan wang berjumlah RM30 juta setahun yang diterima FAM menerusi penjualan hak penyiaran perlawanan Liga Malaysia.

Tengku Abdullah berkata, soal dana tidak melibatkan beliau kerana perkara itu adalah kerja pengurusan kewangan FAM, malah setiap tahun audit akan mengeluarkan laporan kewangan.

"RM30 juta sebenarnya memang tidak cukup, malah Presiden (FAM) Sultan Ahmad Shah, terpaksa mengeluarkan duit sendiri. Harap ada Tan Sri, Datuk yang boleh menderma, sekali lagi saya jelaskan RM30 juta sememangnya tidak mencukupi.

"Soal kononnya skuad Harimau Muda A berlatih di Slovakia yang didakwanya untuk memudahkan pegawai dan isteri masing-masing melancong secara percuma, saya tidak berani membuat spekulasi, saya tidak terlibat. Tuding-menuding jari, tuduh-menuduh bukan cara saya," tegas Tengku Abdullah lagi.

Skuad hoki diingatkan perlu kekal fokus

Posted: 20 Jun 2013 11:33 AM PDT

KUALA LUMPUR - Kekal fokus, adalah kunci kepada kenyataan penuh bersemangat Presiden Konfederasi Hoki Malaysia (MHC), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika memberi nasihat serta pembakar semangat buat pemain menjelang Liga Hoki Dunia minggu depan.

Menurut beliau, pemain, jurulatih dan dirinya sendiri perlu menanamkan iltizam agar kekal fokus untuk Kejohanan Liga Hoki Dunia yang akan bermula 29 Jun ini.

"Ada tiga benda yang saya ingin tekankan pertama adalah kekal fokus, kedua juga kekal fokus dan ketiga turut sama kekal fokus. Kekal fokus pertama ialah semua pihak perlu menganggap setiap perlawanan yang akan ditempuhi ibarat perlawanan akhir," katanya pada majlis bertemu pemain hoki negara di sini, semalam.

Jelasnya, kekal fokus kedua adalah melibatkan keadaan pemain itu sendiri iaitu perlu makan dan tidur dengan cukup, tidak boleh leka bermain permainan video, tengok Piala Konfederasi 2013 dan bermain telefon hingga lewat malam.

"Tolonglah, semua pemain pastikan mendapat tidur dan rehat yang cukup. Kekal fokus yang ketiga adalah kecederaan. Setakat ini kita tidak ada masalah tentang perkara ini, sedikit sebanyak ia menjadi pembakar semangat dan memberi gerun kepada pasukan lain.

"Pastikan kita beraksi untuk negara dan penyokong. Kita perlu melayakkan diri ke Piala Dunia, semua orang mempunyai peranan masing-masing, biarkan isu yang membelenggu kita sebelum ini lenyap begitu saya," katanya.

Kata Tengku Abdullah, semua pemain baik penjaga gol, pertahanan, penyerang dan tengah harus menyedari tugas masing-masing. Mereka perlu mendengar segala arahan jurulatih untuk mencari keputusan cemerlang.

"Jika berjaya beraksi dengan baik serta melayakkan diri, ada bonus menanti anda, malah pihak penaja juga turut serta akan datang kepada kita. Inilah yang saya harapkan pasukan dapat beraksi baik di sana.

"Kalau hoki kita menurun bermakna tugas saya gagal, tetapi saya tidak boleh melakukannya seorang diri saya perlu sokongan daripada semua pihak. Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin banyak membantu kita, semua pihak berdiri di belakang kita sekarang ini.

"Semua harus bersatu, jurulatih, penolong jurulatih, pengurus dan pemain, saya harap lupakan segala desas-desus sejak kebelakangan ini dan fokus kepada Liga Hoki Dunia dan Piala Asia Ogos depan," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan