Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


‘Kita perlu menteri berani bersuara’

Posted: 03 Jun 2013 11:44 AM PDT

Annuar Musa

KUALA LUMPUR - Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan, Tan Sri Annuar Musa berkata, bidang sukan negara memerlukan menteri yang berani bersuara dan tegas seperti ditunjukkan oleh Khairy Jamaluddin.

Katanya, tindakan Menteri Belia dan Sukan yang baharu dilantik itu mengkritik Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung isu perlawanan separuh akhir kedua Piala FA antara Pahang dan Johor Darul Takzim (Johor DT) baru-baru ini juga selari dengan tanggungjawabnya.

Saya yakin pandangan yang dilontarkan oleh Menteri Belia dan Sukan itu dibuat berdasarkan maklum balas yang diterima tanpa ditujukan secara langsung kepada mana-mana pihak mahupun individu," katanya menerusi laman sosial Facebook miliknya semalam.

Pada masa yang sama Annuar yakin FAM bertindak mengikut peraturan dalam menangani isu berkenaan.

Khairy sebelum ini mempersoalkan tindakan FAM memberikan hak tuan rumah kepada Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PNBP) bagi perlawanan tertunda separuh akhir kedua Piala FA membabitkan pasukan Johor DT dan Pahang di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada Sabtu lalu, selepas PNBP gagal menangani aspek keselamatan ketika perlawanan asal di Stadium Darul Makmur, Kuantan empat hari sebelum itu.

Khairy juga mempersoalkan keputusan FAM memperuntukkan 60,000 tiket kepada Pahang dan 20,000 kepada Johor pada perlawanan ulangan itu.

Kenyataan Khairy menimbulkan rasa terkilan Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah selaku Presiden FAM yang bertitah keputusan FAM itu dibuat berlandaskan peraturan. - BERNAMA

'Ke Australia bukan makan angin'

Posted: 03 Jun 2013 11:44 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

PETALING JAYA - Tidak perlu ditimbulkan isu mengenai suhu yang terlalu sejuk di Australia ketika ini kerana semua pemain Harimau Malaya sentiasa mampu bersedia beraksi dalam apa jua keadaan.

Malah pemergian skuad kebangsaan untuk aksi persahabatan di negara berkenaan bukan bertujuan 'malan angin'.

Demikian penegasan jurulatih Datuk K. Rajagobal, yang berharap cuaca sejuk di Australia tidak perlu diperbesar-besarkan memandangkan para pemain telah melalui pengalaman yang sama sebelum ini ketika menentang Qatar dalam perlawanan pertama pusingan kelayakan Piala Asia 2015.

"Tiada apa bezanya kerana kita akan berada di Canberra selama tiga hari (sebelum ke Sydney). Adakah itu (cuaca sejuk) bakal memberi masalah kepada pemain?

"Ketika kita di Qatar sebelum ini cuaca di sana sejuk juga tetapi kita masih boleh beraksi.

"Kita tidak boleh kata bahawa cuaca sejuk merupakan satu masalah, kita kena bersedia untuk bermain dalam keadaan sebegini, " katanya ketika ditemui di Wisma FAM sebelum berangkat ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi memulakan sesi latihan dan perlawanan persahabatan di Australia sehingga 15 Jun ini.

Pemilihan Australia sebagai pusat latihan bagi menghadapi persiapan kelayakan Piala Asia bagaikan tidak kena pada masanya kerana suhu di Canberra kini berada -3 Celsius di waktu malam dan pada waktu siang berada di sekitar 16 Celsius, sementara di Sydney, suhu berada di antara 10 hingga 19 Celsius.

Harimau Malaya bakal bertemu pasukan dari Asia Barat, Bahrain dalam dua perlawanan akan datang, yang mana salah satu daripadanya dijadualkan berlangsung di Manama.

Di Canberra dan Sydney, skuad Harimau Malaya dijadualkan bertemu Canberra All-Stars pada 6 Jun diikuti Marconi Stallions (11 Jun) dan Sydney United (13 Jun).

Menyenaraikan enam muka baru antaranya Nazmi Faiz Mansor, Nizad Ayub(PKNS), Mohd. Nazrin Nawi (Negeri Sembilan), Saiful Nizam Miswan (Pahang), Faiz Subri (Kelantan) dan Nurul Azwan Roya (Johor DT), Rajagobal terpaksa menggugurkan Khyril Muhymeen Zambri, Mohd. Badhri Radzi dan Bunyamin Umar kerana faktor kecederaan.

Menyentuh mengenai pemain yang dibawa ke Australia, Rajagobal berkata, dia mahu melihat sejauh mana kemampuan pemain-pemain baharu menyesuaikan diri bersama pasukan negara dan prestasi terkini beberapa pemain utama.

"Kita sekarang sudah ada Nazmi, Nizad dan saya mahu lihat pemain ini beraksi sebagaimana mereka beraksi dengan pasukan kelab masing-masing.

"Kita juga mahu lihat pemain ini (Safiq Rahim dan Safee Sali), macam mana dia bermain selepas tidak beraksi dalam banyak perlawanan dengan pasukan sendiri (saingan Liga Malaysia).

"Terpulang kepada jurulatih masing-masing yang mungkin ada cara permainan tersendiri (tidak menggunakan Safiq dan Safee dalam kesebelasan utama).

"Perlu diingat Safee pernah mengalami kecederaan sementara Safiq bermain dengan baik ketika menentang Yemen setelah diberi peluang berada dalam kesebelasan utama, " katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan