Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Lisicki garang ke separuh akhir Wimbledon

Posted: 02 Jul 2013 10:11 PM PDT

Broken Link!

The content you are looking for is not available. You might had clicked on a broken link from another website or the content itself might have been removed.

You may want to consider our archive on

If you think there is an error, please click here to report and let us know.

Lions XII juara Liga Super

Posted: 02 Jul 2013 11:13 AM PDT

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
utusanjohor@utusan.com.my

Ketua pasukan Lions XII, Shahril Ishak mencium trofi Liga Super sambil diraikan rakan sepasukan setelah mengalahkan Felda United 4-0 pada perlawanan bola sepak Liga Super di Stadium Jalan Besar, Singapura, malam tadi. Lions XII dinobatkan selaku juara lebih awal walaupun saingan musim ini masih berbaki satu perlawanan. - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI

SINGAPURA - Trofi Liga Super akhirnya buat pertama kali menyeberangi Tambak Johor apabila sah menjadi milik Lions XII selepas mudah membaham Felda United 4-0 di laman sendiri di Stadium Jalan Besar di sini, semalam.

Kejayaan berharga pasukan negara republik itu turut disaksikan Perdana Menterinya, Lee Hsien Loong dan Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Datuk Hamidin Mohd. Amin yang turut menyampaikan trofi kejuaraan kepada Lions XII.

Meskipun saingan musim ini berbaki satu perlawanan, namun kelebihan empat mata yang dibawa sudah cukup untuk menjamin kejayaan Lions XII mengutip selepas mengutip 43 mata, meninggalkan dua pencabar terdekatnya, Selangor dan Johor Darul Takzim.

Kali terakhir pasukan dari Singapura memenangi kejuaraan liga adalah pada tahun 1994 ketika dikenali sebagai Liga Perdana sebelum mereka menarik diri pada tahun berikutnya dan kembali menyertai saingan Liga Malaysia pada tahun lalu.

Kemenangan bersejarah Lions XII ternyata memberi tamparan hebat kepada pasukan-pasukan tempatan lain ekoran gagal menghalang sebuah skuad yang dibarisi rata-rata pemain berusia Bawah 23 tahun.

Pengendalinya, V. Sundramoorthy menyifatkan kejayaan merangkul kejuaraan Liga Super 2013 itu sangat bermakna selain menyifatkan saingan musim ini sangat mencabar selain teruja dengan hasil yang diperolehi di penghujung saingan.

"Saingan musim ini sangat mencabar, tambahan pula kita mempertaruhkan banyak pemain bawah 23 tahun dan mereka berjaya melaksanakan tugasan mereka dengan baik dan seterusnya bergelar juara.

"Kehadiran Perdana Menteri, Lee Hsien Loong pada malam ini turut memberikan mereka semangat dan motivasi yang tinggi buat para pemain dan mereka sudah membuktikan kemampuan mereka," katanya yang ditemui selepas perlawanan, semalam.

Tuan rumah hampir membuka tirai jaringan pada minit ke-15, namun jaringan itu dibatalkan apabila percubaan Hariss Harun ditanduk Fazrul Nawaz yang jelas berada dalam keadaan ofsaid.

Mereka sekali lagi hampir memecah kebuntuan apabila Shahril Ishak membuat satu lorongan cantik ke dalam kotak penalti pasukan pelawat namun gagal disudahkan Nazrul Nazari apabila penjaga gol Felda, Rozaimie Rohim berjaya menghalang gerakannya.

Detik kegembiraan tuan rumah hadir seminit sejurus babak kedua bermula apabila pemain Felda United, Mohd. Azrul Azmi tertanduk masuk percubaan sepakan percuma yang diambil Shahril ke dalam gawang sendiri.

Kedudukan Lions XII semakin selesa pada minit ke-57 apabila Shahril mudah menolak masuk hantaran Faris Ramli sebelum Fazrul Nawaz menambah penderitaan Felda United empat minit kemudian untuk menjadikan kedudukan 3-0 apabila mudah menewaskan Rozaimie.

Tidak cukup dengan itu, tuan rumah memastikan kejayaan mereka menjuarai Liga Super dengan penuh bergaya apabila pemain gantian, Shafiq Ghani turut meletakkan nama selaku penjaring apabila menolak masuk gol keempat tuan rumah hasil hantaran Shahril yang layak dianggap sebagai pemain terbaik Lions XII pada musim ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan