Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Malaysia jumpa Indonesia

Posted:

Malaysia jumpa Indonesia

Malaysia jumpa Indonesia

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my


PEMAIN Indonesia, Cristian Gonzales (kiri) melepasi cabaran pemain Filipina, Anton Edward Del pada separuh akhir kedua di Jakarta, semalam. – Reuters


KUALA LUMPUR - Igauan kekalahan 1-5 pada peringkat kumpulan kembali menjelma, apabila anak-anak buah K. Rajagobal sekali lagi akan menentang Indonesia pada perlawanan akhir Piala Suzuki AFF 2010 selepas pasukan Merah Putih itu menyingkirkan Filipina menerusi agregat 2-0 pada saingan separuh akhir semalam.

Indonesia menang 1-0 pada separuh akhir pertama dan kedua untuk menempah pertemuan dengan Malaysia, yang lebih awal melayakkan diri dengan mengetepikan penyandang juara, Vietnam juga menerusi agregat 2-0 pada satu lagu separuh akhir.

Biarpun pasukannya menang pada perlawanan pertama, jurulatih Indonesia, Alfred Riedl mengakui resah dengan kelibat pemain muda negara.

"Peluang 50-50, perlawanan akhir adalah sukar dan kami akan ke Malaysia lebih awal pada 24 Disember ini untuk persiapan,'' kata Riedl.

Bagi kapten Malaysia, Safiq Rahim, melangkah ke final tidak memadai kerana dia dan rakan-rakan mahu mencari sejarah lebih hebat dengan menjulang trofi buat kali pertama.

Katanya, sejak awal saingan lagi dia yakin Malaysia mampu pergi jauh melihat kepada prestasi memberangsangkan, terutama ketika meraih pingat emas Sukan SEA di Laos tahun lalu dan mara ke pusingan kedua Sukan Asia Guangzhou bula lepas.

Jelas pemain tengah Selangor itu lagi, keyakinan itulah yang banyak membantu menaikkan semangatnya untuk menyingkirkan Vietnam di separuh akhir dan mencipta sejarah menjuarai kejohanan ini buat kali pertama.

"Sebelum ini kita hanya meletakkan sasaran mara ke separuh akhir, bagaimanapun hasil kerja keras rakan-rakan, kami semakin hampir untuk melakar satu lagi sejarah," katanya.

Safiq, 23, berkata, dia dan rakan-rakan tidak mahu menoleh ke belakang, selepas berjaya ke final, sebaliknya mereka lebih bernafsu untuk menang.

"Situasi kami sekarang ini seperti ini, alang-alang sudah ke akhir biarlah sampai julang piala, apa yang harus kami lakukan ialah mengekalkan prestasi menjelang dua perlawanan akhir yang akan diadakan pada 26 dan 29 Disember ini,'' katanya.

Menurutnya, walaupun pernah muncul juara Sukan SEA tetapi ia tidak sama dengan Piala Suzuki AFF.

"Selepas kekalahan kepada Indonesia dulu kami duduk berbincang dan masing-masing menanam azam untuk menebus kembali kesilapan tersebut dengan menewaskan Indonesia di saingan akhir.

"Masing-masing berdendam dengan pasukan Indonesia, memang kami berkeinginan untuk jumpa mereka di final, dendam ini harus ditebus di atas padang dan perlu dibalas pada perlawanan akhir pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil," katanya.

Keputusan seri 0-0 di Hanoi membolehkan Malaysia mara ke perlawanan akhir Piala Suzuki AFF selepas kali terakhir mara sehingga peringkat tersebut pada 1996 yang menyaksikan skuad kebangsaan tumpas 0-1.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Semua terpulang kepada pemain

Posted:

Semua terpulang kepada pemain

Semua terpulang kepada pemain


PEMAIN negara, Mohd. Sabre Mat (kiri) dan Safiq Rahim (dua dari kiri) bersaing dengan pemain Vietnam, Le Tan Tai pada saingan separuh akhir kedua di Stadium My Dinh, Hanoi, kelmarin. - REUTERS


KUALA LUMPUR - Ketua jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal yakin, anak-anak buahnya mampu melakar kejutan lebih besar pada kejohanan Piala Suzuki AFF dan melayakkan diri ke perlawanan akhir bukan kemuncak kejayaan mereka.

Bagaimanapun halangan terbesar mereka untuk menggenggam kejuaraan yang tidak pernah dimenangi itu adalah diri sendiri, sama ada cukup yakin atau tidak untuk merangkul gelaran.

"Apabila kita sudah sampai ke tahap ini (perlawanan akhir), semuanya sebenarnya terserah kepada pemain sama ada mereka bersungguh-sungguh mahu mencipta kemenangan atau sebaliknya.

"Apa yang ingin saya ingatkan pemain tidak boleh terbawa-bawa dengan kemenangan ini, selain perlu mempamer corak permainan yang konsisten dan fokus pada baki dua perlawanan akhir ini," katanya ketika ditemui selepas tiba dari Hanoi, Vietnam semalam.

Tegas Rajagobal, biarpun kejayaan melangkah ke final berjaya mengulangi pencapaian terbaik Malaysia pada kejohanan bola sepak berprestij Asia Tenggara itu, namun pemain tidak harus mudah berpuas hati jika mengimpikan pencapaian yang lebih hebat.

Pada masa yang sama, beliau juga tidak mahu anak-anak buahnya berasa tertekan untuk memenuhi pengharapan tinggi peminat bola sepak tempatan, sebaliknya bermain dengan sepenuh kebebasan dan hanya turun untuk memberikan permainan terbaik.

"Saya nak pemain terus menikmati perlawanan tanpa tertekan.

"Inilah peluang terbaik kita. Kesempatan ini harus digunakan sebaik mungkin kerana kita tidak tahu bila lagi kita akan mendapat peluang keemasan seperti ini," katanya lagi yang turut mengharapkan pemain dapat memberikan sesuatu kepada rakyat Malaysia pada perlawanan akhir itu nanti.

Rajagobal turut memuji kematangan anak-anak buahnya yang tidak mudah melatah selepas dikritik hebat ekoran kekalahan besar 1-5 kepada Indonesia pada perlawanan peringkat kumpulan, sebaliknya mereka bangkit dengan persembahan lebih baik pada baki saingan dalam laluan menuju ke perlawanan akhir.

"Walaupun tewas pada perlawanan pertama kepada Indonesia dan dikritik, pemain terus mempamerkan peningkatan apabila menentang Thailand (0-0) dan Laos (5-1) serta seterusnya menyingkirkan juara edisi 2008 dan tuan rumah Kumpulan B, Vietnam.

"Kunci kejayaan kita adalah pemain yang disiplin tinggi, mengikut arahan jurulatih serta kemahuan untuk pergi ke peringkat yang lebih tinggi," jelasnya lagi.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan