Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


'Berilah saya masa'

Posted: 03 Jan 2011 08:25 AM PST

"SAYA hanya boleh pesan kepada Chong Wei (Datuk Lee Chong Wei) supaya selamatkan diri sendiri sebelum kita cuba selamatkan orang lain," kata jurulatih badminton negara Datuk Misbun Sidek di kediaman keluarganya di Banting, Selangor, lewat petang semalam.

Kenyataan penuh bermakna itu keluar dari mulutnya menjawab pertanyaan sekiranya Lee Chong Wei mahu mengikut jejak meninggalkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM).


Usaha menjejaki Misbun untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai isu peletakan jawatan berkuat kuasa semalam bagaimanapun masih gagal menemui jawapannya.

Walaupun berjaya menemui jurulatih itu, beliau masih enggan berbicara dan mendedahkan apa sebenarnya yang berlaku.


"Seperti saya katakan sebelum ini, saya belum sedia untuk memberi sebarang ulasan. Berilah saya masa... biarkan semua ini reda dulu," kata Misbun yang berjaya mengangkat Chong Wei ke ranking nombor satu dunia sejak 2008 hingga kini.


Biarpun lebih banyak membisu daripada menjawab persoalan, beliau tetap menghormati permintaan wartawan apabila menjawab beberapa pertanyaan yang dirasakan tidak akan menyinggung mana-mana pihak.

"Saya sedia bertemu Nadzmi (Presiden BAM, Datuk Mohd Nadzmi Salleh) jika dia mahu jumpa, atas dasar bekas majikan," katanya.


Namun ketika ditanya sama ada akan kembali bersama BAM Misbun berkata: "Kita tengoklah, kalau... (tidak meneruskan ayat)."

Bagaimanapun emosinya terusik apabila diajukan soalan mempersoal kesetiaannya pada negara dengan mengambil tindakan meletak jawatan ketika negara memburu emas pertama Sukan Olimpik.

"Terpulang kepada orang, apa mereka nak cakap, tapi selama ini...," kata Misbun sambil mengurut dada menahan sebak.


Peletakan jawatan Misbun ini menyebabkan Chong Wei bertolak ke Taiwan untuk Siri Super Final petang semalam diiringi Tay Seu Bock.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

>Tengku Kamil tak terkejut

Posted: 03 Jan 2011 08:23 AM PST

TIMBALAN Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Tengku Kamil Ismail Tengku Idris Shah tidak terkejut dengan tindakan Datuk Misbun Sidek meletakkan jawatan sebagai jurulatih perseorangan negara, Sabtu lalu.

Menurutnya, ini kerana sebelum ini beliau sudah mendengar desas-desus bahawa jurulatih itu tidak berpuas hati dengan sistem latihan dan kejurulatihan baru.

"Saya tidak terkejut dengan keputusan Misbun kerana itu hak beliau untuk bebuat demikian," katanya.

Beliau turut mengakui selain Lee Choong Wei ingin keluar daripada BAM, beberapa pemain lain juga dikatakan bakal membuat keputusan sama.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan