Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


MSN akur

Posted: 28 Jan 2011 08:47 AM PST

AKHIRNYA Majlis Sukan Negara (MSN) terpaksa akur dengan kehendak Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) untuk menghantar atelt berlatih di pusat latihan Ranau, Sabah.

Selepas timbul pelbagai spekulasi dan konspirasi berhubung tindakan KOAM menghantar atlet berlatih Ranau ketika Komite Olahraga Nasional Indonesia (KONI) Sumatera Utara pula berminat menghantar atlet mereka berlatih di Kompleks Sukan Negara (KSN) Bukit Jalil, MSN akhirnya meluluskan peruntukan untuk tujuan itu.


Namun, persetujuan itu hanya membabitkan penyertaan 15 atlet dan lima jurulatih yang terbabit dalam siri fasa satu latihan itu dan bermula bulan depan.

Presiden KOAM, Datuk Seri Shahidan Kassim, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam mengucapkan terima kasih kepada mereka yang terbabit dalam memberikan sokongan menjayakan program itu.


Katanya, sebanyak 99 peratus atlet menyatakan persetujuan menyertai sisi latihan itu sebagai persiapan menghadapi Sukan Sea, Palembang, November ini.


Shahidan turut berkata, mesyuarat agung tahunan (AGM) Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) yang berlangsung hari ini akan memberi penjelasan terperinci berhubung program latihan itu.

AGM itu mempertandingkan dua kerusi naib presiden akan menjadi rebutan pada sesi pemilihan AGM hari ini membabitkan persaingan tujuh penjuru iaitu Datuk Mumtaz Jaffar, Rajemah Sheikh Ahmad, K Yogesvaran, Onn Yassin, Mohamed Awang dan Kol Kamarul Fauzi dan John Ayavu selain dua kerusi ahli majlis eksekutif badan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Rampas Jersi Biru

Posted: 28 Jan 2011 08:41 AM PST

BUAT pertama kali, pelumba sensasi negara, Anuar Manan menyarung Jersi Biru (Raja Pecut) selepas berakhir peringkat keenam Kejohanan Lumba Basikal Le Tour de Langkawi 2011 (LTdL 2011), semalam.

Anuar berjaya menyambar Jersi Biru daripada pencabar utama, Andrea Guardini daripada pasukan Farnese Vini-Neri Sottoli yang ditabal juara perlumbaan peringkat keenam dari Rawang ke Putrajaya.


Anuar yang juga Raja Pecut 2010 pula menamatkan perlumbaan sejauh 106.7 kilometer itu di tangga kedua manakala rakan sepasukan Guardini, Takashi Miyazawa menghuni tangga ketiga.

Bagaimanapun, riak wajah pelumba handalan pasukan Terengganu ProAsia (TSG) ini belum menampakkan dia sudah boleh berbangga dan berpuas hati dengan kejayaan yang dilakarnya itu.


"Saya syukur kerana akhirnya dapat menyarung Jersi Biru selepas enam peringkat perlumbaan. Namun, saya tidak boleh terlalu gembira kerana sasaran memenangi satu peringkat perlumbaan masih belum tercapai.


"Saya akui tidak begitu gembira dengan hanya muncul naib juara pada perlumbaan ini," jelas Anuar yang turut muncul naib juara pada perlumbaan peringkat ketiga dari Taiping ke Sitiawan, Selasa lalu.

Sehari sebelum itu, Anuar menamatkan perlumbaan peringkat kedua dari Kangar ke Butterworth di tempat ketiga sekali gus menyaksikan pelumba kelahiran Kuala Ibai, Terengganu ini menyarung Jersi Putih (pelumba terbaik Asia) selama dua hari berturut-turut.


Anuar berkata, dia lebih banyak mengekori Guardini pada perlumbaan semalam sebagai satu strategi untuk terus bersaing dengan pelumba kelahiran Itali berusia 22 tahun itu.

"Kadang-kadang Andrea memperlahankan kayuhannya kerana tidak mahu saya mengekorinya tetapi mujur saya dapat bersaing dengan dia hingga ke garisan penamat. Perlumbaan juga agak sengit kerana semua pelumba bersemangat dan bertungkus-lumus untuk mengutip mata.


"Saya harus berterima kasih kepada rakan sepasukan dan juga penyokong tempatan yang hadir memberikan sokongan sepanjang perlumbaan. Sokongan padu mereka menaikkan semangat kami," katanya.


Sementara itu, jurulatih TSG, Syed Mohd. Husaini Syed Mazlan berkata, dia menyusun strategi bagi membolehkan anak-anak buahnya memenangi perlumbaan peringkat keenam.


"Sasaran kami mahu menang tetapi tidak ada rezeki lagi. Guardini memang jaguh pecut yang bagus dan terbaik ketika ini, susah buat pelumba kami terutama Anuar menyaingi kehebatannya. Saya berharap, kalau ada rezeki, salah seorang pelumba TSG akan menaiki podium selaku juara pada baki empat peringkat perlumbaan selepas ini," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan