Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Karathu ganti Sathianathan

Posted:

Karathu ganti Sathianathan

Karathu ganti Sathianathan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


KARATHU diberi tanggungjawab membimbing pasukan bola sepak Kelantan musim ini bagi menggantikan Sathianathan.


TEKA-TEKI mengenai siapa yang bakal menggantikan B. Sathianathan selaku ketua jurulatih The Red Warriors akhirnya terjawab.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa mengumumkan Datuk M. Karathu dilantik sebagai ketua jurulatih yang baru berkuatkuasa semalam.

Annuar memberitahu perkara itu dalam satu temu bual dengan sebuah stesen televisyen swasta di Kuala Lumpur semalam.

Menurut beliau, Karathu yang merupakan bekas jurulatih skuad Seladang musim 2008-2009 akan mula melatih Kelantan hari ini bagi menghadapi saingan Liga Malaysia.

Tugas pertama Karathu musim ini ialah bertemu Selangor pada perlawanan Piala Sumbangsih di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

Sementara itu, Kelab Penyokong Bola Sepak Kelantan (Kelate.net) menyambut baik perlantikan tersebut.

Presidennya, Marhasim Mat berkata, pihaknya menaruh kepercayaan dan yakin dengan kemampuan yang ada pada jurulatih berkenaan.


B. Sathianathan


"Lagipun beliau pernah membimbing Kelantan pada tahun 1994 dan membantu pasukan kita mara ke perlawanan separuh akhir Piala Malaysia pada tahun tersebut.

"Saya berharap beliau dapat meneruskan legasi kejayaan yang telah dibentuk oleh bekas jurulatih Sathianathan," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Tambahnya, kelab tersebut meminta penyokong setia The Red Warriors menerima pelantikan tersebut dan percaya bahawa pihak pengurusan telah membuat pilihan yang terbaik untuk pasukan.

Selasa lalu, Jawatankuasa Rayuan FAM mengekalkan keputusan menggantung Sathianathan selama enam bulan dan denda RM20,000 kerana bersalah mempertikaikan keputusan Jawatankuasa Pertandingan Tempatan.

Dia didapati bersalah kerana memberi kenyataan kepada media berhubung pemilihan stadium tuan rumah bagi perlawanan Perlis dan Terengganu ketika saingan Liga Super musim lalu.

Sathianathan memulakan tugas sebagai Ketua Jurulatih Kelantan pada 23 September 2009 selepas mengambil alih jawatan tersebut daripada bekas pengendali West Ham United dan Persija Balik Papan, Peter James Butler.

Bersama Kelantan, dia membantu Kelantan melakar sejarah dengan memenangi Piala Malaysia buat kali pertama sekali gus menamatkan penantian selama 89 tahun.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Liga Malaysia lebih lumayan

Posted:

Liga Malaysia lebih lumayan

Liga Malaysia lebih lumayan


ANNUAR (kanan) merasmikan logo baru Liga Malaysia sambil diperhatikan oleh Stuart di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.


PELANCARAN logo baru Liga Malaysia (Liga M) berserta logo baru Liga Super dan Liga Premier semalam menandakan titik perubahan untuk melonjakkan prestij saingan liga bola sepak kebangsaan itu.

Tajaan Telekom Malaysia Berhad (TM) selama tujuh tahun sejak 2004 berakhir secara rasmi semalam sekali gus menyaksikan penaja baru, Astro bakal mencorakkan Liga M dengan tajaan RM120 juta untuk tempoh 2011-2014.

Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa yang juga Pengerusi Malaysia Super League Sdn. Bhd. (MSL) ketika melancarkan logo baru itu turut membayangkan sesuatu yang mampu menjana kewangan setiap pasukan bertanding.

"Bermula musim ini, semua pasukan yang perlawanan membabitkan mereka disiarkan secara langsung akan diberikan sejumlah wang. Sebelum ini mereka tidak diberi apa-apa.

"Selain itu, geran tahunan setiap pasukan pula saya boleh beri jaminan akan melebihi jumlah yang mereka perolehi musim-musim sebelum ini (pasukan Liga Super RM250,000 dan pasukan Liga Perdana RM150,000).

"Bagi meningkatkan persaingan dalam Liga Super pula, jika sebelum ini hanya tiga pasukan teratas yang mendapat hadiah wang tunai, musim ini kesemua 14 pasukan akan terima hadiah wang tunai mengikut kedudukan dalam liga.

"Tapi semua jumlah ini saya tak boleh umumkan lagi kerana ia perlu mendapat kelulusan Jawatankuasa Kewangan yang dipengerusikan Sultan Ahmad Shah," kata Annuar pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Pada majlis itu, Annuar turut memperkenalkan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MSL yang baru, Stuart Michael Ramalingam menggantikan Kuhan Foo.

Beliau merupakan Konsultan Profesional Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) sejak tahun 2008 dan berpengalaman luas dalam melaksanakan penstrukturan semula dan pengkomersialan struktur bola sepak ahli-ahli badan induk itu.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Felda United buru gelaran Liga Super

Posted:

Felda United buru gelaran Liga Super

Felda United buru gelaran Liga Super


BEBERAPA pemain memperagakan koleksi baju Felda United pada majlis pelancaran jersi baru serta penubuhan kelab penyokong di Kuala Lumpur semalam.


PENDATANG baru, Felda United memasang impian tinggi apabila mahu memenangi kejuaraan bola sepak Liga Super musim ini, lapor HELMI TALKAH.

Harapan itu disuarakan oleh Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad ketika diminta mengulas mengenai sasaran skuad bimbingan jurulatih E. Elavarasan itu.

Katanya, dengan kehadiran beberapa muka baru, sasaran tersebut tidak mustahil untuk dicapai.

"Saya percaya skuad yang kita miliki ketika ini adalah jauh lebih baik daripada musim lalu dan pada pandangan saya Felda United sebenarnya tidak jauh berbeza jika dibandingkan pasukan-pasukan lain.

"Saya yakin bukan sesuatu yang mustahil untuk kita bergelar juara sekiranya pemain-pemain menunjukkan komitmen yang tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika sidang akhbar selepas melancarkan jersi baru serta penubuhan kelab penyokong bola sepak Felda United di Wisma Felda, Kuala Lumpur semalam.

Turut hadir pada majlis itu ialah Presiden Bola Sepak Felda United merangkap pengurus pasukan, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab dan Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin.

Sementara itu, Elavarasan yang diminta mengulas mengenai sasaran yang diletakkan oleh Isa itu berkata: "Setiap pasukan perlu memiliki matlamat yang tinggi jika mahu berjaya."

Felda United bakal membuka tirai kempen liga musim ini menentang Johor FC di Stadium JCORP, Pasir Gudang, Sabtu ini.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan