Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


BAM terima keputusan Misbun?

Posted:

BAM terima keputusan Misbun?

BAM terima keputusan Misbun?


DARI KIRI Nadzmi Mohd. Salleh ,Misbun Sidek


KUALA LUMPUR - Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mungkin menerima peletakan jawatan jurulatih perseorangan, Datuk Misbun Sidek jika ia dipersetujui oleh majoriti ahli majlisnya, apabila BAM dan Misbun bersemuka buat kali pertama hari ini.

Perancangan awal, pertemuan yang bakal diketuai oleh Presiden BAM, Datuk Seri Nadzmi Mohd. Salleh itu lebih tertumpu kepada sesi mendengar penjelasan Misbun, berhubung kekecewaan serta rasa tidak puas hati yang dipendam selama ini.

Sama ada pertemuan tersebut berbentuk rundingan untuk memujuk Misbun agar membatalkan keputusan meletakkan jawatan masih tidak pasti, namun Nadzmi memberi bayangan menyerahkan kepada jawatankuasanya untuk memikirkan keputusan yang dianggap terbaik buat BAM dan Misbun sendiri.

Difahamkan, presiden BAM itu merasakan tiada guna memujuk andai hati Misbun sudah tiada lagi bersama skuad kebangsaan. Namun, semuanya tetap bergantung kepada hasil pertemuan yang berlangsung hari ini.

"Kami cuba mengatur pertemuan semalam tetapi tidak berjaya kerana Datuk Nadzmi baru pulang dari London, kita akan mengatur pertemuan esok (hari ini) dan harap ia akan menemukan penyelesaian terbaik.

"Harap semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi sehingga kami mendapat penjelasan sebenar mengenai apa yang berlaku. Biarlah perkara ini diselesaikan di peringkat BAM dan tidak dipanjangkan," kata pengurus besar BAM, Kenny Goh.

Menurut Kenny, beliau tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan lagi berhubung isu Misbun, kerana sebaiknya ia dijelaskan sendiri oleh presiden selepas mengadakan pertemuan dengan jurulatih kebangsaan itu.

Katanya, seperti kebanyakan pihak lain, BAM juga mahu isu ini diselesaikan segera untuk membolehkan mereka kembali memberi sepenuh tumpuan kepada perancangan 2011, terutama dalam persiapan menghadapi Sukan Olimpik 2012.

Misbun menggemparkan sukan tanah air apabila mengumumkan perletakan jawatannya pada 1 Januari lalu tanpa memberi sebarang alasan.

Memburukkan lagi keadaan, anak didiknya yang juga jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei secara terbuka mengesahkan akan mengikut jejak jurulatihnya itu.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Rashid dedah Misbun terlalu kecewa, tertekan

Posted:

Rashid dedah Misbun terlalu kecewa, tertekan

Rashid dedah Misbun terlalu kecewa, tertekan

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
sukan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Sebagai ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek tidak rela kehilangan jurulatih berpengalaman seperti Datuk Misbun Sidek kerana ia mampu menjejaskan segala perancangan, terutama ketika tumpuan terarah kepada persiapan Sukan Olimpik 2012 dan Piala Thomas.

Namun sebagai adik, Rashid 'merelakan' pemergian abangnya daripada skuad kebangsaan jika itu yang mampu memberi kepuasan, kebebasan serta ketenangan kepada Misbun, yang dilihat begitu tertekan sejak beberapa bulan ini.

Menurut Rashid, abangnya itu jarang meluahkan perasaan dan isi hati baik kepada adik-beradik, pemain bimbingannya mahupun rakan jurulatih, namun daripada perbualan mereka, beliau dapat merasakan Misbun sering menganggap dirinya tidak dihargai dan dihormati oleh beberapa individu Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Misbun sering meluahkan rasa kecewa dengan sikap segelintir individu yang sering mempersoalkan kegagalan anak didiknya, Datuk Lee Chong Wei memenangi kejuaraan utama dunia seperti Olimpik, gelaran dunia atau Sukan Asia hinggakan pada mereka menjuarai gelaran dalam kalendar Siri Super, terutama All England tidak memberi makna.

Malah kata Rashid, Misbun pernah mengadu kemampuannya dipertikaikan kerana hanya berjaya menaikkan nama Chong Wei, sedangkan pemain-pemain lain di bawah naungannya gagal menonjol.

"Saya tidak boleh beritahu secara spesifik apa yang terbuku dan dirasai oleh Misbun tetapi daripada pandangan saya sebagai seorang rakan sekerja dan adik, saya dapat merasai kekecewaannya terhadap segelintir pegawai dalam persatuan.

"Tindakannya (untuk berhenti) bukan drastik tetapi sudah pendam terlalu lama sebelum akhirnya membuat keputusan. Dia sering mengadu tidak dihargai dan dihormati, malah segala perancangannya terbatas, hendak buat itu atau ini tidak boleh tetapi bila tiada keputusan dikritik.

"Saya tiada kuasa untuk menghalang Misbun daripada pergi.. saya juga tidak berupaya untuk memujuknya kerana dia sudah buat keputusan tetapi jika BAM berasakan mereka masih memerlukan khidmat Misbun dan tidak mahu dia pergi, terpulang kepada mereka untuk berunding. Saya tidak boleh melakukan apa-apa," ujar Rashid.

Menurut Rashid, sebagai ketua jurulatih kebangsaan, kehilangan Misbun akan meninggalkan ruang yang besar untuk ditampung olehnya dan penolong jurulatih, Teh Seu Bock. Justeru, beliau berharap penyelesaian dapat dicapai di antara BAM dan Misbun dalam masa terdekat agar tidak menjejaskan perancangan yang telah dibuat.

Malah Rashid mengakui, andai jejak Misbun diikuti Chong Wei, ia akan memberi kesan buruk kepada BAM secara keseluruhan, terutama dari segi penajaan kerana jaguh No. 1 dunia itu mempunyai pengaruh besar dalam membawa masuk penajaan.

Rashid menegaskan, Misbun tidak harus dipersalahkan jika ada pemain yang mengambil keputusan untuk meninggalkan badan badminton itu kerana beliau tidak pernah mempengaruhi mana-mana pemain pemain agar mengikuti langkahnya, sebaliknya hanya membuat keputusan untuk diri sendiri.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan